خورشید به عنوان ستاره همیشه سوزان منظومه شمسی دنیای از راز و رمز محسوب می شود که بشر با تکیه بر یکی از پیشرفته ترین تجهیزات ماهواره ای خود پرده از آنها برمی دارد.
کد خبر: ۸۹۶۲۱۰
با جاسوس خورشید آشنا شوید

به گزارش جام جم آنلاین ، ماهواره «Solar and Heliospheric Observatory» ناسا که به اختصار به آن SOHO گفته می شود چشم تیزبین بشر در برابر خورشید و فعالیتهای شگفت انگیز آن محسوب می شود.

مأموریت این ماهواره از آن چنان اهمیتی برخوردار است که به طور مشترک توسط ناسا و آژانس فضانوردی اروپا (اسا) انجام شده است. این ماهواره اکنون بیش از ۲۰ سال است که از خورشید جاسوسی می کند.

ماهواره SOHO درحالی که فعالیت ستاره همیشه سوزان منظومه شمسی را رصد می کند کشفیات ارزشمند دیگری هم برای بشر به همراه داشته تا جایی که ما اکنون تقریبا می دانیم که خورشید با چه عملکردی می سوزد و به زمین انرژی می بخشد.

آژانس فضانوردی اروپا فهرستی از دستاوردهای این ماهواره ارزشمند را ارایه کرده که در آن می توان به جریانات پیچیده گازی در زیر سطح قابل رؤیت خورشید و همچنین ردیابی تغییرات همیشگی در میدانهای مغناطیسی این ستاره درخشان اشاره کرد.

یکی از چالش های این مأموریت به سال ۱۹۹۸ مربوط می شد. در ژوئن آن سال دانشمندان فاصله زیادی تا از دست دادن ماهواره SOHO نداشتند.

درحالی که کمتر از سه سال از پرتاب این ماهواره گذشته بود و کالیبره کردن ژیروسکوپ آن نیز به تازگی انجام شده بود دانشمندان متوجه شدند که ماهوارره در موقعیت نادرستی قرار گرفته و به همین دلیل ارتباط مناسبی با زمین برقرار نمی کرد و به تبع آن پاسخی به فرمانهای صادر شده از مرکز کنترل زمینی نمی داد.

نجات ماهواره SOHO پس از سه ماه تلاش مستمر در نهایت به نتیجه نشست.

این ماهواره به عنوان ابزاری قدرتمند در کشف دنباله دارها نیز به کار گرفته می شود هرچند اصولا برای این منظور طراحی نشده است.

ماهواره SOHO تا نوامبر سال ۲۰۱۲ موفق به کشف ۲۴۰۰ دنباله دار شده است. به بیان دیگر می توان گفت هر ۲.۶ روز یکبار یک دنباله دار را شناسایی می کند!

جاسوس خورشید در دوم دسامبر سال ۱۹۹۵ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا و سوار بر یک فروند راکت اطلس ۲ به فضا پرتاب شد و پس از گذشت ۴ ماه به نقطه از پیش تعیین شده رسید.

ماهواره SOHO هم اکنون در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها