در اجلاس اقتصادی ایران و ایتالیا مطرح شد

نوسازی نظام حمل‌و‌نقلی و تولید انرژی در ایران برای صادرات

«متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا با دستور کار گسترش و ارتقای روابط دوجانبه در دوران پسا تحریم در صدر یک هیات 250 نفری سیاسی و اقتصادی صبح سه شنبه با استقبال «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت وارد تهران شد.
کد خبر: ۸۹۴۹۷۰
نخست وزیر ایتالیا در صدر یک هیات بلندپایه وارد تهران شد

به گزارش جام جم آنلاین ،دیدار با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان و دیگر مقام های بلندپایه ایران، توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور در دوران پسا تحریم و حضور فعال شرکت ها و سرمایه گذاران ایتالیایی در ایران از اهداف سفر رنتزی بیان شده است.
وزیر آموزش و پرورش و دانشگاه ها، برخی معاونان وزارتخانه ها، روسای موسسه بیمه ضمانت صادرات «ساچه»، شرکت نفت «انی» و اتحادیه صنایع «کنفیندوستریا»، موسسه تجارت خارجی «ایچه» ، نمایندگان شرکت های کوچک و متوسط، صاحبان صنایع و مدیران ارشد بانک های بزرگ ایتالیا نخست وزیر این کشور را در سفر به تهران همراهی می کنند.
نخست وزیر ایتالیا که همواره بر اراده رم برای توسعه روابط با ایران در تمامی زمینه ها و جبران سهم از دست رفته این کشور در دوران تحریم های غربی تاکید می کند، در جریان سفر روحانی در ماه ژانویه گذشته به ایتالیا اظهار کرد: ایتالیا قصد دارد گام های جدید و بلندی در تحکیم روابط دوستانه با ایران بردارد و در این راستا احیای جاده ابریشم می تواند سرآغازی در روابط جدید دو کشور باشد.
ایتالیا در پی توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی در تکاپو برای تبدیل شدن به نخستین شریک تجاری ایران در اروپا است و سفر وزیران امورخارجه، امور زیربنایی، توسعه اقتصادی و کشاورزی به ایران حاکی از تلاش رم برای بازسازی روابط با تهران است.
تبادل هیات های دولتی و تجاری میان دو کشور نیز در سال 1394 افزایش چشمگیری داشت. آغاز فرآیند برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران در نتیجه مذاکرات هسته ای و توافق نهایی، صاحبان صنایع در ایتالیا را امیدوار کرده است تا به جایگاه پیشین خود به عنوان نخستین شریک تجاری ایران در اروپا بازگشته و آلمان را پشت سر بگذارند.
ایتالیا درصدد است به حجم مبادلات تجاری با ایران در سال 2010 میلادی یعنی هفت میلیارد یورو بازگردد و خسارت ها و ضررهای سال های اخیر ناشی از تحریم ها را به سرعت جبران کند.
در پی سفر دکتر روحانی به رم توافق های متعددی به ارزش 17 میلیارد یورو به امضا رسید و نخست وزیر ایتالیا هم در جریان این دیدار با تاکید بر اینکه در ایران فرصت های زیادی برای شرکت های کوچک و متوسط ایتالیایی وجود دارد اظهار کرد: این تنها آغاز راه است و بخش های زیادی از انرژی تا بهداشت وجود دارد که دو کشور می توانند در آن فعالیت بیشتر انجام بدهند.
ایتالیا نخستین کشور اروپایی بود که از اهمیت انتخاب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرد و «لاپو پیسلتی» معاون وزیر امورخارجه وقت را به عنوان نماینده خود به تهران فرستاد.
بر اساس گزارش موسسه آماری «یوروستات» مبادلات تجاری ایتالیا با جمهوری اسلامی در سال 2014 میلادی از مرز یک میلیارد یورو گذشته است و این کشور پس از آلمان دومین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا به شمار می رود.

منبع :ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها