نوروز امسال پروازهای ایرانیان به امارات 18 درصد و به ترکیه 10 درصد کاهش داشت

سفر به ترکیه و امارات از سکه افتاد

سال‌ها بود که گردشگران ایرانی در ایام نوروز سفر به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای همسایه را به سفرهای داخلی ترجیح می‌دادند و سال به سال شاهد افزایش سفرهای نوروزی به مقاصد گردشگری خارجی بودیم. اما آن‌گونه که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام می‌کند؛ نوروز امسال ورق برگشت و سفرهای خارجی 10 درصد کاهش داشت و ایرانی‌ها به دلایل مختلف، گشت و گذار در کشورشان را به سفر به دیگر کشورها ارجحیت دادند.
کد خبر: ۸۹۲۷۷۳
سفر به ترکیه و امارات از سکه افتاد

به گزارش جام‌جم، پیش از تعطیلات نوروزی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با جام‌جم پیش‌بینی کرده بود که نوروز 95 شاهد کاهش سفر به کشورهای خارجی باشیم. مرتضی رحمانی موحد که ریاست ستاد هماهنگی خدمات سفر را برعهده دارد صبح دیروز در نشستی خبری که با حضور دیگر اعضای این ستاد برگزار شد، عنوان کرد: نوروز امسال پرواز به امارات 18 درصد و به ترکیه 10 درصد کاهش داشته است. هر چند او اشاره کرد که ارائه آمار دقیق گردشگرانی که از کشور خارج شده‌اند برعهده پلیس مهاجرت است که آخر هر ماه این آمار را اعلام می‌کند.

به گفته وی، برخلاف پروازهای خارجی که با کاهش روبه‌رو بود، پروازهای داخلی شاهد افزایش 10 درصدی بود.

کمپین تحریم سفر به ترکیه و امارات

نوروز امسال شاهد تلاش مضاعف و مجدانه(!) آژانس‌های مسافرتی برای جذب گردشگر ایرانی بودیم. برخلاف سال‌های گذشته که بیشتر تورهای ترکیه و امارات پیش از اسفند ماه پر می‌شد و فعالیت بیشتر آژانس‌ها در پایان اسفند خاتمه می‌یافت، امسال این آژانس‌ها با پیشنهادهای لحظه آخری در ایام نوروز و حتی پس از تعطیلات برای جذب مشتری تلاش می‌کردند که خود نشان از بی‌میلی سفر ایرانی‌ها به کشور ترکیه به دلیل بحران امنیتی در این کشور و همچنین به کشور امارات به دلیل هزینه‌های بالا دارد.

هر چند برخی از کارشناسان حمایت این کشورها از داعش را یکی دیگر از دلایل بی‌رغبتی ایرانی‌ها برای سفر به این کشورها اعلام می‌کنند، مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصلی‌ترین عوامل کاهش تمایل به گردشگری خارجی را همگرایی ملی، حمایت از کمپین تحریم سفر به ترکیه و امارات و بهبود زیرساخت‌های گردشگری کشور عنوان می‌کند. او پیش از تعطیلات از مردم خواسته بود شعار «جهانگردی را با ایرانگردی آغاز کنید» را سرلوحه سفر خود قرار دهند و نوروز 95 به ایرانگردی بپردازند.

سفرهای هوایی داخلی نیز رشد داشت

کاهش سفرهای خارجی در نوروز 95 باعث رشد سفرهای هوایی داخلی نیز شده است. روز گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی و عضو ستاد خدمات سفر اعلام کرد: تعداد سفرهای هوایی تا پایان 15 فروردین، 23هزار پرواز داخلی و بین‌المللی بوده که 5200پرواز خارجی عنوان شد و به طور کلی سه میلیون مسافر از این طریق جابه‌جا شده‌اند که نسبت به سال گذشته سفر هوایی 12درصد رشد داشته است.

طبق آمار داوود کشاورزیان، در نوروز سال 93 پرواز‌های داخلی و خارجی 1/19درصد رشد داشت و در این مدت 13هزار و 396 پرواز خارجی و 8035 پرواز داخلی انجام شد. میزان کل مسافران پروازهای داخلی و خارجی در این مدت یک‌میلیون و 553 هزار و 640نفر بود که یک میلیون و 990 هزار و 630 نفر با پروازهای داخلی و 910 هزار و 980 نفر هم با استفاده از پروازهای خارجی سفر کرده‌اند.

همچنین در آن سال بیشترین میزان خروج مسافر زمینی از ایران به سمت ترکیه و عراق بود و 72 درصد افراد خارج شده از مرزهای زمینی، ایرانی و 28 درصد خارجی بوده‌اند.

آن گونه که کشاورزیان اعلام کرد در نوروز 95، 820 هزار نفر از طریق مرزهای زمینی همجوار با عراق‌، ترکیه و جمهوری آذربایجان از کشور خارج یا به کشور وارد شدند که 67 درصد اتباع ایرانی و 33 درصد اتباع خارجی بودند.

به گفته او، مرز مهران با 200 هزار نفر جابه‌جایی پرترددترین پایانه مرزی کشور در نوروز بود و از طریق مرز بازرگان صدهزار نفر، از مرز شلمچه 70 هزار نفر‌، از مرز بیله‌سوار 55 هزار نفر و از طریق مرز رازی 50 هزار نفر جابه‌جا شدند.

افزایش 10 درصدی سفرهای داخلی

از سوی دیگر، آن‌گونه که معاون گردشگری کشور می‌گوید در ایام نوروز امسال 62 میلیون نفر شب ـ اقامت داشتیم که افزایش 10 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین، به گفته رحمانی موحد از 28 اسفند 94 تا 13 فروردین 95بیش از صد میلیون نفر- بازدید از مراکز تفریحی، گردشگری و فرهنگی کشور صورت پذیرفته است.

وی با بیان این‌که نوروز امسال استان‌های خراسان جنوبی‌، کرمانشاه‌، کهگیلویه و بویراحمد‌ از این افزایش 10 درصدی بهره بردند و به باشگاه بیش از یک میلیون نفر شب - اقامت پیوستند، افزود: این افزایش 10درصدی در حالی به وقوع پیوست که شاهد افزایش 12 درصدی نرخ هتل‌ها و مراکز اقامتی بودیم.

این در حالی است که در تعطیلات نوروز94، 60 میلیون و 84 هزار نفر شب - اقامت در 31 استان به اضافه هفت منطقه آزاد کشور ثبت شده بود. همچنین در سال 94، 68 میلیون نفر - بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی ثبت شد که نسبت به سال گذشته 141 درصد افزایش داشت. همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت 55 میلیون و 777 هزار و 99 نفر ـ شب اقامت در بازه زمانی بیست و نهم اسفند 92 تا چهاردهم فروردین 93 خبر داده بود.

هواپیماهایی که نیمه پر، پریدند

نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفت‌وگو با جام‌جم، نه تنها کاهش پروازهای خروجی را تائید می‌کند، بلکه اشاره می‌کند :بیشتر پروازهای خروجی به مقصد امارات و ترکیه با ظرفیت کامل از ایران خارج نشده‌اند.

رحمت‌الله رفیعی با بیان این‌که طبیعی است پس از اتفاقات رخ داده در ترکیه شاهد کاهش سفر به این کشور باشیم، می‌گوید: کاهش سفر به استانبول و دبی، سبب سرشکن شدن گردشگران به دیگر مقاصد گردشگری خارجی شد و امسال شاهد رشد جزئی سفر به دیگر کشورها در ایام نوروز بودیم.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یه ایرانی
-
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
۰
۰
آفرین این نشون میده كه مردم ما هم میتوانند با هم, هم نظر بشوند و علیه بی عدالتی قدعلم كنند

نیازمندی ها