تعطیلات نوروزی بهترین زمان برای خانواده‌های ایرانی به شمار می‌آید تا چند روزی را به سفر اختصاص دهند، به گونه‌ای که در این بازه زمانی دو هفته‌ای بیشتر حجم سفر در کشور صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۸۹۱۵۸۳
سفرهای نوروزی در کشور 4 درصد افزایش یافت

آمار ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز خود گویای این ادعاست. آن‌گونه که رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به جام‌جم می‌گوید: تا پایان یازدهمین روز تعطیلات نورزی امسال، شاهد 47 میلیون نفر شب اقامت در استان‌های مختلف کشور بودیم که نسبت به سال گذشته 4 درصد رشد داشته است.

مرتضی رحمانی‌موحد با اشاره به مدیریت مناسب سفرهای نوروزی در بخش‌های مختلف فرهنگی، نظارتی، اسکان و امداد و نجات عنوان می‌کند: در این مدت حدود 67 میلیون نفر ـ مسافر از مراکز تاریخی، تفریحی و جاذبه‌های مختلف گردشگری کشور بازدید کرده‌اند که با رشد 47 درصدی همراه بوده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این‌که آغاز سفرهای نوروزی در سال‌های قبل از 28 اسفند آغاز می‌شد و می‌افزاید: سفرهای نوروزی امسال از 26 اسفند شروع شده و حجم عمده‌ای از افزایش سفر و اقامت‌ها در روزهای نخست ثبت شده است.

صدر نشینی مازندران

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در پاسخ به این پرسش که کدام استان رتبه نخست را در میزبانی از گردشگران نورزوی به خود اختصاص داده، با بیان این‌که استان مازندران میزبان بیشترین مسافر بوده، عنوان می‌کند: نزدیکی به پایتخت، دارا بودن مواهب و امکانات طبیعی، در مسیر مشهدالرضا بودن، داشتن میهمانان غیربومی دائمی و ظرفیت بالای گردشگری روستایی تاریخی فرهنگی استان مهم‌ترین ویژگی برای جذب گردشگر است.

رحمانی‌موحد همچنین به رشد سفر گردشگران نوروزی به استان تهران و اجرای طرح‌های ویژه در استان تهران برای تسهیل گردشگری اشاره می‌کند و می‌افزاید: این طرح‌ها در زمینه‌های بازدید از اماکن شامل اجرای طرح‌های فرهنگی، موسیقی سنتی، طرح‌های نوروزی در محیط فرهنگی عباس‌آباد، ارائه اطلاعات موردنیاز گردشگران در فرودگاه امام خمینی(ره) و مهرآباد، ایستگاه راه‌آهن و ورودی شهرها بوده است. به گفته او، ایجاد تسهیلات ویژه و خدماتی از جمله افزایش زمان بازدیدها از مراکز تاریخی، فرهنگی تهران، اجرای مناسبت‌های فرهنگی در محیط‌های تاریخی و تهرانگردی برای آشنایی با جاذبه‌های تهران به صورت متمرکز و متنوع‌تر از دیگر فعالیت‌های انجام شده برای گردشگران بوده است.

سفر به استان‌های کمتر شناخته شده

رحمانی موحد یکی دیگر از ویژگی‌های سفرهای نوروزی امسال را توجه به استان‌های کمتر شناخته‌شده برمی‌شمرد و می‌گوید: در این ایام شاهد سفر گردشگران نوروزی به استان‌هایی نظیر خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه بودیم که پیشتر رتبه‌های پایینی در جذب گردشگر داشتند ولی امسال به صدر فهرست استان‌های گردشگرپذیر جای گرفتند.

او در ادامه به نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اشاره می‌کند و می‌گوید: در عرصه گردشگری داخلی و خدمات‌رسانی به مردم شعار سال را الگوی خود قرار می‌دهیم. در این سال سه عنصر اقتصادی، فرهنگی و صنعتی را در راستای تحکیم اقتصاد مقاومتی پیش می‌بریم.

به گفته رحمانی‌موحد، در سال اقتصاد مقاومتی صنعت گردشگری به سه عنصر اقتصادی، فرهنگی و عنصر صنعتی تقسیم می‌شود که باید در این زمینه گام‌های موثری صورت گیرد. در سال جدید از تمام توان برای ارتقای گردشگری و جذب توریسم استفاده می‌کنیم.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها