برخی از اعضای کنگره آمریکا با اشاره به احتمال استفاده از دلار در معاملات تجاری با ایران در این باره هشدار دادند.
کد خبر: ۸۹۱۴۸۶
هشدار نمایندگان کنگره به اوباما درباره استفاده از دلار در تجارت با ایران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس، در حالی که دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی کاهش محدودیت‌های مالی علیه ایران است تا زمینه برای معاملات تجاری ایران بر پایه دلار تسهیل شود، قانونگذاران آمریکایی همچنان بر سر راه تلاش دولت اوباما در این زمینه مانع تراشی می کنند و برخی قانونگذاران خشمگین از این مسئله می‌گویند چنین اقدامی باعث می‌شود تهران بیش از آنچه حق آن است از موافقتنامه هسته‌ای سال گذشته سود ببرد.

پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کمترین چیزی که می‌توان گفت این است که گزارش‌های منتشر شده در این باره بسیار نگران کننده است. با توجه به اینکه ایران با آزمایش‌های موشکی بالستیک خود به تضعیف روح موافقتنامه هسته‌ای این کشور ادامه می‌دهد، دولت اوباما باید از مسیر کمک به باز شدن راه‌های تجارت برای این کشور کنار برود. رئیس جمهور باید چنین ایده‌ای را متوقف کند». این در حالی است که مقامات بلندپایه دولت اوباما از کمک بیشتر به ایران سخن به میان آورده‌اند.

بن رودز معاون مشاور امنیت ملی اوباما روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم آنها به موافقتنامه هسته‌ای به دست آمده پایبند هستند».

وی افزود: «‌موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه ارتباطی به موافقتنامه هسته‌ای ندارد. اینها مسائلی جداگانه است که ما می‌توانیم به آنها واکنش نشان دهیم».

«براد شرمن» از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه در نامه‌ای به اوباما نوشت اینکه اجازه داده شود معاملاتی بر پایه دلار توسط ایران انجام شود چیزی نیست که موافقتنامه هسته‌ای آن را ملزم کرده باشد و تنها باعث خواهد شد ایرانی‌ها درخواست‌های بیشتری را مطرح کنند.

«استنی هویر» فرد شماره دو در میان دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت: «من از هیچ‌گونه کاهش جدید محدودیت‌ها علیه ایران بدون دریافت امتیاز متقابل حمایت نمی‌کنم، ما در غیر این‌صورت اهرم فشار خودمان را از دست خواهیم داد و باعث می‌شود ایران مجانی امتیازی به دست آورد».

همچنین «مارکو روبیو» و «مارک کرک» سناتورهای جمهوری‌خواه نیز در نامه‌ای جداگانه به «جک لو» وزیر خزانه داری آمریکا از خبر تسهیل تعاملات دلاری با ایران ابراز نگرانی کردند.

پیش از نیز «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به «جان کری» وزیر خارجه آمریکا درباره آزادسازی استفاده از دلار در معاملات تجاری با ایران هشدار داده بود.

منبع: تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها