آشنایی با اماکن گردشگری

قلعه قشلاق «زاخور»

قلعه قشلاق زاخور مشگین‌شهر، قلعه‌ای قدیمی و بسیار دیدنی است. این قلعه در قسمت شمالی شهرستان مشگین‌شهر در ارتفاعات کوهستانی بسیار دل‌انگیز در قشلاق زاخور و کنار رودخانه قره‌سو قرار گرفته است. برای رسیدن به این قلعه باید از روستاهای پریخان، قورت تپه، قره‌باغلار و صاحب دیوان عبور کرد تا به آخرین روستای این منطقه، یعنی روستای دوست بیگلو رسید. قلعه در قشلاق همین روستا در کنار رودخانه قره‌سو قرار دارد.
کد خبر: ۸۹۰۶۲۵
قلعه قشلاق «زاخور»

به گزارش جام جم آنلاین ، قلعه قشلاق زاخور بین مردم، قلعه «قره‌لر» نیز خوانده می‌شود، زیرا در کنار آن قشلاق قره‌لر نیز واقع شده است.

راه کوهستانی قلعه از روستای دوست بیگلو از میان دره‌ای بسیار زیبا می‌گذرد که پوشیده از بوته‌ها، درختچه‌های نیمه‌جنگلی و تنگ ارس یا سرو کوهی ـ که در آنجا به آن «پوروق» می‌گویند ـ قره تیکان یا خارسیاه، بوته‌های استپی، علوفه مرتعی، تمشک و نسترن است.

قلعه زاخور روی صخره‌های کوهستانی با پایه‌های مستحکم ساخته شده و ارتفاع قلعه که از روستای دوست بیگلو بسیار جالب و تماشایی به نظر می‌رسد، حدود 200 متر است.

هنوز آثاری از قلعه روی صخره‌های بلند منطقه مانده است. قلعه از طرف خاور، باختر و جنوب مشرف به پرتگاهی مخوف است و تنها از یک راه کوهستانی به فراز قلعه راه وجود دارد.

در بخش جنوبی قلعه که مشرف به پرتگاه است، یک غار طولانی و بسیار تاریک و مخوف به ارتفاع حدود چهار متر وجود دارد و احتمال می‌رود روزگاری مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در سمت خاوری قلعه، برج‌های فروریخته به تعداد پنج برج به چشم می‌خورد که سنگ‌های دیواره آن هنوز در محل مانده است.

ظاهرا از این برج‌ها به عنوان قرارگاه نگهبانی استفاده می‌شده است. از شواهد موجود چنین برمی‌آید که قلعه زاخور قشلاق از آثار دوره اشکانیان و یکی از استحکامات نظامی این دوره در منطقه بوده که از آن برای حفاظت منطقه در برابر تجاوز دشمنان بهره می‌جستند.

ویژه نامه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها