منطقه جنگلی ارسباران در شمال غربی آذربایجان ‌شرقی مشتمل بر چهار شهرستان اهر، کلیبر، ورزقان و خداآفرین، یکی از سحرانگیزترین مناطق کشور و جلوه‌گاه شکوه طبیعت ایران است.
کد خبر: ۸۹۰۶۰۰
مناطق جنگلی ارسباران

به گزارش جام جم آنلاین ، ارسباران به سبب وجود کوه‌های بلند و سرسبز، درختان گوناگون و جنگل‌های زیبا، مراتع غنی و رودهای پرآب، از زیبایی سحرانگیزی برخوردار است و می‌توان گفت کانون تجمع زیبایی، شکوه و عظمت طبیعت، قدمت تاریخی تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری است.

منطقه حفاظت شده ارسباران به دلیل شرایط اکولوژیکی و تنوع زیستی و وجود زیستگاه‌های متنوع گیاهی و جانوری، از سال 1976 در ردیف یکی از 9 ذخیره گاه زیست‌کره کشور به شبکه جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره پیوست.

ارسباران که در دوره‌های مختلف به ارسبار، آرازبار و قره‌داغ یا قراچه نیز معروف بوده، به استناد آثار کشف شده، مهد تمدن انسان‌ها در دوران پیش از تاریخ و شاهد جریان زندگی و تحولات تاریخی بوده است. برخی بناها و آثار به یادگار مانده از دوره‌های پیش در منطقه ارسباران عبارتند از: قلعه بابک (دژ و مقر سردار تاریخی ایران، بابک خرمدین در نزدیکی شهر کلیبر)، قلعه پشتو (شهرستان کلیبر)، قلعه جوشین (شهرستان ورزقان)، دژ قهقهه (85 کیلومتری شمال شرقی شهرستان مشکین شهر)، قلعه کلهر، قلعه آوارسین (بخش خداآفرین)، قلعه چوشون، بقعه شیخ شهاب‌الدین، بازار و مسجد جامع اهر (هر سه در شهرستان اهر)، قصر آیینه‌لو (ته یکی از دره‌ها در روستای آیینه‌لو) و حمام زیبای کردشت (روستای کردشت در بخش مرکزی شهرستان جلفا و متعلق به دوره صفویه و زمان سلطنت شاه‌عباس صفوی). دره مکیدی و آینالو نیز از شاخص‌ترین تفرجگاه‌های جنگلی و طبیعی منطقه به شمار می‌رود.

ازجمله مکان‌های مناسب در جنگل‌های ارسباران برای استراحت و اسکان می‌توان به قلعه درسی، مکیدی درسی، آینالو در کلیبر و چیچکلو در ورزقان اشاره کرد.

با اقدام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پرونده جنگل‌های ارسباران به منظور ثبت در میراث طبیعی جهان در سال 2017 تکمیل و به یونسکو ارسال شده است.

ویژه نامه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها