دوپینگ ماریا شاراپووا و یک دنیا جنجال

پایان امپراتوری مـاریـا

بعضی چیزها اصلا به هم نمی‌آیند. مثل قرار گرفتن دو رنگ با دو هارمونی مختلف کنار هم. مثل قرار گرفتن یک آدم بداخلاق و بی‌استعداد در کنار فرد خوشفکر و نابغه.
کد خبر: ۸۸۹۷۹۴
پایان امپراتوری مـاریـا

به گزارش جام جم ورزشی ، مثل قرار گرفتن کلمه‌ای مثل خوش نامی در کنار بدنامی یا قرار گرفتن نام ماریا شاراپووا در کنار دوپینگ. نه، اصلا به هم نمی‌آیند، اما چه می‌شود کرد وقتی گاهی اوقات چیزهایی که به‌هم نمی‌آیند از سر تصادف یا هر چیز دیگری به هم می‌چسبند.

ماریا، سوپراستار بی‌چون و چرای دنیای تنیس در سال 2004 و در 17 سالگی نخستین گرنداسلم مهم دوران حرفه‌ای خود را فتح کند. اما پس آن زیبایی‌اش بود که او را به دنیای تبلیغات کشاند؛ چیزی که از او یک سوپراستار میلیونر ساخت. حالا ماریا همه جا بود. در میدان مسابقه، در تبلیغات تلویزیونی و در مجله‌های ژورنال. محبوبیت او روز به روز بالاتر رفت و هر سال نیز در صدر پردرآمدترین ورزشکاران زن سال دنیا قرار گرفت. اما امپراتوری ماریای روس در یک شب سرنگون شد. چه اتفاقی افتاد؟

شوک به دنیای ورزش

«ماریا می خواهد خبر مهمی به رسانه‌ها بدهد». این جمله برای شکل گرفتن یک شایعه مهم کافی بود. پس از این‌که اعلام شد ماریا قرار است نشستی خبری برگزار کند تا موضوع مهمی را درمیان بگذارد بسیاری حدس زدند که احتمال بسیار زیاد این خبر مهم بازنشستگی اوست. در این میان بسیاری از این متعجب شدند که چطور ماریا در 28 سالگی چنین تصمیمی گرفته است، اما در کنفرانس خبری ماریا همه را شوکه کرد. اعتراف به دوپینگ، دوپینگی که ماریا سعی کرد آن را ناخواسته توصیف کند. او خیلی راحت به دوپینگ اعتراف کرد و خیلی راحت محل نشست خبری را ترک کرد؛ اما ساعاتی بعد اتفاقات مهمی افتاد. برخی از کمپانی‌های عظیمی که شاراپووا با آنها قراردادهای تبلیغاتی کلانی داشت یکی پس از دیگری این قرارداد را به حالت تعلیق درآوردند. نایک نخستین کمپانی بود. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ادامه تعلیق برای ماریا ضرری نزدیک به صد میلیون دلار به همراه خواهد داشت. این صد میلیون دلار مبلغی است که قرار بود این ستاره محبوب روس در سال‌های آینده به دست بیاورد.

من نمی‌دانستم!

چند روز قبل از نشست خبری جنجالی ماریا، او نامه‌ای از فدراسیون بین‌المللی تنیس دریافت می‌کند که مضمون این نامه درباره ماده‌ای به نام «ملودونیوم» است که به عنوان ماده جدید و ممنوعه به لیست وادا (آژانس جهانی ضددوپینگ) اضافه شده. در حالی که ملودونیوم قبلا در لیست ممنوعه وادا قرار نداشت حالا به عنوان یک ماده نیرو زا شناخته می‌شود که مصرف آن برابر است با دوپینگ، ماده‌ای که ماریا قریب به ده سال از آن استفاده می‌کرد. این تنیسور روس در نشست خبری خود تاکید کرد که نمی‌دانسته مصرف ملودونیوم غیرمجاز است. شاراپووا تاکید می‌کند که مسئولیت این اشتباه بزرگ به گردن اوست. این اشتباه بزرگ ممکن است برای شاراپووا هرگز جبران نشود.

اما نخستین کسی که در رسوایی دوپینگی ماریا شاراپووا از او حمایت کرد کسی نبود به جز سرنا ویلیامز، زن شماره یک تنیس جهان. سرنا از این‌که ماریا شجاعانه اعتراف به دوپینگ کرد، خوشحال است. سرنا ویلیامز دراین‌باره گفت: «همان طور که ماریا گفت او تمام مسئولیت دوپینگش را برعهده می‌گیرد. فکر می‌کنم او شجاعت زیادی دارد. بسیاری شوکه شدند و تعجب کردند، اما خوشحالم که او شجاع و صادق است.» بعدا به این فهرست آنیسکا رادوانسکا، ویکتوریا آزارنکا و چند تنیسور مطرح دیگر اضافه شدند. اما به نظر می‌رسد حداقل در مقطع کنونی این حمایت‌ها برای ماریا فایده‌ای ندارد. البته در چند هفته‌ اخیر تست دوپینگ تعداد زیادی از ورزشکاران مثبت اعلام شده است که یکی از آنها ماریو شاراپووا قهرمان تنیس روس است. غیر از ورزشکاران روس تست دوپینگ اندشاو نگس، دونده ماراتن اتیوپیایی و آرتم تیشنکو د‌و‌و‌مید‌ا‌نی کار اوکراینی نیز به دلیل مصرف ملودونیوم مثبت اعلام شده است.

آرام مثل شاراپووا

شاراپووا یک روز پس از تمام آن جنجال‌ها، آن نشست خبری و اعلام خبر تعلیق قرارداد او از سوی چند کمپانی بزرگ، آرام و خونسرد و البته در حالی که ظاهرش مثل همیشه خوشحال است در لس‌آنجلس دیده می شود. در حال خرید است و با همان پورشه‌ای رانندگی می‌کند که با کمپانی‌اش قرارداد داشت و همان کمپانی قرارداد او را تعلیق کرد. او خونسرد است، بسیار خونسرد. تا پیش از این بزرگ‌ترین جنجال زندگی‌اش به هم خوردن نامزدی‌اش با یک بسکتبالیست اسلوونیایی بود، اما اکنون اوضاع خیلی فرق می‌کند. او حالا یک دوپینگی است. این دوپینگی پنج گرنداسلم را تا امروز فتح کرده و البته در سال‌های اخیر بیشتر زیر سایه سره نا ویلیامز قرار گرفته است. ماریا برمی‌گردد یا برای همیشه پرونده‌اش بسته شد؟

هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها