گزارشی از فرهنگ و آداب و آیین‌های نوروزی

از «عروس گوله» تا «مارمه»؛ آیین‌های نوروزی در شمال ایران

12 استان از امروز با «نوروزگاه» به استقبال بهار می‌روند

از امروز پاسداشت نوروز در قالب طرح «نوروزگاه‌ها» در 12 استان کشور به مدت پنج روز برپا می‌شود و 20 شهر کشور با اجرای برنامه‌های متنوع به پیشواز این عید باستانی می‌روند.
کد خبر: ۸۸۹۲۴۷
12 استان از امروز با «نوروزگاه» به استقبال بهار می‌روند

به گزارش جام‌جم، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قصد دارد امسال به طور متفاوتی از نوروز باستانی استقبال کند و این استقبال از طریق به نمایش درآوردن سنت‌ها وآیین‌های کهن استان‌های کشور در آستانه نوروز خواهد بود که در قالب طرح نوروزگاه، سازماندهی شده است. درواقع نوروزگاه علاوه بر استقبال از نوروز، زنده‌کننده بسیاری از سنت‌ها و مراسم‌های بومی استان‌های کشور نیز خواهد بود.

سمیع‌الله حسینی‌مکارم، دبیر شورای سیاستگذاری مراسم ملی نوروز درباره هدف برگزاری این برنامه‌ها به جام‌جم می‌گوید: با دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اوایل تیر، ستاد سیاستگذاری نوروز تشکیل شد و اجرای برنامه‌های متنوعی در دستور کار قرار گرفت.

وی به برگزاری برنامه‌هایی مانند همایش علمی نوروز،‌ عروسک‌های نوروز نمایشگاه عکس نوروز و... در دو هفته اخیر اشاره می‌کند‌ و می‌افزاید: از سوی دیگر تصمیم گرفتیم در 12 استان گلستان گیلان، آذربایجان شرقی، کردستان خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان، کرمان و خراسان‌رضوی به صورت آزمایشی طرح نوروزگاه‌ها را برپا کنیم. 20 شهر در این 12 استان موظف شدند مراسم مغفول مانده نوروز را بار دیگر احیا کنند که از امروز تا 28 اسفند در مناطقی مانند نیشابور، زابل‌، ایرانشهر‌، چابهار‌، قشم‌، بندرعباس‌، آبادان‌، تبریز‌، تهران‌، اصفهان‌ و سنندج‌ برگزار می‌شود. به گفته ‌حسینی مکارم، قرار است سال آینده این طرح در همه استان‌های کشور برگزار شود.

قرار بود این طرح تا 28 اسفند اجرا شود، اما ظاهرا در برنامه افتتاح همایش مراسم نوروز که هفته گذشته در موزه ملی ایران برپاشد، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به دست‌اندرکاران طرح نوروزگاه‌ها پیشنهاد کرد این برنامه‌ها را تا پایان تعطیلات نوروزی اجرا کنند.

‌حسینی مکارم که عهده‌دار معاونت توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی است در پاسخ به این‌که آیا بنا بر درخواست رئیس سازمان، این برنامه‌ها در ایام نوروز نیز ادامه خواهد داشت، عنوان می‌کند: این مساله را به اختیار استان‌ها گذاشتیم تا با ارزیابی شرایط و امکاناتشان تصمیم به تمدید این برنامه بگیرند. به عنوان مثال، اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تصمیم گرفت این برنامه‌ها را تا پایان نوروز اجرا کند.

بوستان کوهسنگی میزبان بزرگ‌ترین نوروزگاه

از سوی دیگر، شبان میرشکرایی مسئول کمیته برگزاری رویداد فرهنگی نوروزگاه با بیان این‌که وحدت اقوام ایرانی یکی از اهداف اصلی نوروز است که نوروزگاه نماد اصلی آن خواهد بود به برنامه‌های متنوع ویژه نوروز اشاره می‌کند و می‌گوید: در نوروزگاه، کودکان با قصه‌های نوروز، نمایش‌های نوروزی و عروسک‌ها آشنا می‌شوند.

وی همچنین به برگزاری نوروزگاه در شهرهای گنبد کاووس در استان گلستان آبادان در استان خوزستان، رشت و لاهیجان در استان گیلان، سنندج در استان کردستان و... اشاره می‌کند و می‌گوید: نوروزگاه رویدادی فرهنگی است که جزئی از مجموعه آیین‌های جشن نوروزی و محلی برای ارائه فرهنگ نوروز به شمار می‌رود. در این رویداد، غذاها و خوراک‌های آئینی مانند سمنو، بازی‌های محلی، موسیقی و رسم و رسومات مانند سفره نوروزی همراه با اطلاعات آن ارائه می‌شود.

میرشکرایی با بیان این‌که در استان خراسان‌رضوی دو شهر مشهد و نیشابور برگزارکنندگان این طرح ملی هستند عنوان می‌کند: شهر مقدس مشهد به دلیل اهمیت و جایگاهی که در کشور دارد و به دلیل حضور میلیون‌ها زائر و گردشگر در تعطیلات نوروز از اهمیت بسیاری برخوردار است و به همین منظور نمایشگاه بزرگی در قالب طرح ملی نوروزگاه در بوستان کوهسنگی برگزار خواهد شد. به گفته وی، بزرگ‌ترین نوروزگاه کشور و یکی از باشکوه‌ترین نوروزگاه‌ها در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار می‌شود.

میرشکرایی با اشاره به این‌که ویژه برنامه نوروزگاه در استان کرمان در محل میدان گنجعلی‌خان شهر کرمان برگزار می‌شود، می‌افزاید: طرح ملی نوروزگاه با هدف معرفی، احیا و حفظ آیین‌ها، سنت‌ها و برنامه‌های مرتبط با نوروز در استان کرمان اجرا می‌شود.

به گفته وی، اجرای آهنگ‌ها و بازی‌های کهن کرمان، برپایی آهنگ‌های نوروزی کرمان با سازهای نواحی و مراسم پیشواز سال تحویل، چهارشنبه‌سوری سنتی با رسوم دیرینه و تاریخی، آموزش و کارگروه 25 بازی محلی با پیشینه چند هزار ساله مانند هفت سین، عمو نوروز، قوتو پته، اتلک و... از جمله برنامه‌های طرح ملی نوروزگاه است.

چوگان‌بازی در اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به برپایی نوروزگاه در شهر اصفهان، به جام‌جم می‌گوید: هدف از این طرح، آشنایی مردم با رویدادهای فرهنگی نوروز است. در این برنامه، سنت‌ها و آداب و رسوم نوروزی مناطق مختلف در شهر ما به نمایش گذاشته می‌شود.

به گفته فریدون الهیاری در اصفهان، این برنامه در دو مرحله اجرا می‌شود در مرحله نخست، رویداد فرهنگی نوروزگاه از 24 تا 28 اسفند در مکان‌های کاخ چهل ستون، راه شاهی و میدان امام(ره) برای همشهریان اصفهانی برپا می‌شود و از 28 اسفند تا پایان تعطیلات نوروزی در شهر رویاهای اصفهان، میزبان مسافران نوروزی خواهد بود.

وی به برگزاری بازی چوگان در میدان امام(ره) به عنوان یک ورزش سنتی ایرانی و برپایی یک نمایشگاه چوگان در موزه هنرهای تزئینی اشاره می‌کند و می‌گوید: برپایی مراسم سنتی نوروز مانند قاشق‌زنی، نمایش‌های روحوضی، برپایی سیاه‌چادرهای عشایر و پخت غذاهای سنتی از جمله این برنامه‌ها خواهد بود.

کمیل انتظاری

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها