با وجود لغو تحریم ها دریافت 6 میلیارد دلار پول نفت ایران از هند به مانع دیگری خورده است و آن اصرار پالایشگاه های هندی بر پرداخت پول نفت ایران بر اساس نرخ روپیه در سال 2013 است که مکانیسم پرداخت پول نفت ایران به روپیه راه اندازی شد.
کد خبر: ۸۸۷۵۷۶
تلاش هندی‌ها برای پرداخت طلب نفتی ایران با روپیه‌‌های گران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بیزینس استاندارد، معاون رئیس کل بانک مرکزی ایران قرار است در ماه جاری میلادی به هند سفر کند تا در مورد بازگرداندن 6 میلیارد دلار پول نفت ایران با مقامات هندی به بحث و گفت‌وگو بپردازد.

ایران بابت فروش نفت به هند 6 میلیارد دلار از پالایشگاه های هندی طلب کار است که به دلیل تحریم ها نتوانسته این رقم را دریافت کند.

بر اساس این گزارش، اگرچه با رفع تحریم ها مانع انتقال این پول به ایران برطرف شده است اما دو کشور در مورد نرخ ارز برای تبدیل مطالبات نفتی ایران اختلاف دارند و قرار است در این رابطه غلامعلی کامیاب به هند سفر کند.

در دوران تحریم ها بر اساس سازوکار تعریف شده 45 درصد پول نفت ایران به روپیه در بانک یو سی اوی هند نگهداری می شد و پالایشگاه های هندی می بایست 55 درصد دیگر این پول را پس از بازگشایی کانال های بانکی به یورو به ایران پرداخت کنند.

پالایشگاه های هندی اصرار دارند پول نفت ایران را بر اساس نرخ ارز رایج در زمان خرید نفت ایران بپردازند.

در سال 2013 که سازوکار مزبور اجرایی شد هر دلار آمریکا در برابر 55 روپیه معامله می شد اما اکنون هر دلار در برابر 67 روپیه معامله می شود بنابراین اگر نرخ امروز روپیه مورد توافق قرار گیرد پالایشگاه های هندی برای هر بشکه نفت ایران که در سال 2013 خریدند باید 5360 روپیه بپردازند و اگر نرخ روپیه در سال 2013 ملاک باشد باید 4400 روپیه بپردازند.

ایران با این استدلال که نفت خود را بر مبنای دلار و نه روپیه فروخته است تاکید دارد باید پول هر بشکه نفت به دلار را دریافت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها