داوداغلو در کنفرانس خبری مشترک با جهانگیری:

رایزنی برای پایان دادن به درگیری های فرقه ای/دوستی خود را ثابت کرده ایم

نخست وزیر ترکیه گفت: همکاری ایران و ترکیه برای پایان دادن به درگیری های فرقه ای منطقه بسیار موثر است.
کد خبر: ۸۸۶۹۹۲
رایزنی برای پایان دادن به درگیری های فرقه ای/دوستی خود را ثابت کرده ایم

به گزارش جام جم آنلاین، احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه ظهر امروز در کنفرانس خبری مشترک با اسحاق جهانگیری با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات در ایران و ترکیه گفت: برگزاری انتخابات هفته گذشته در ایران و نتیجه آن را به ملت ایران تبریک می گویم.

وی افزود: دو کشور از اینکه توانستیم انتخاباتی موفقی برگزار کرده و امروز با هم دیدار کنیم می توانند زمینه های همکاری مثبتی را فراهم کنند.

نخست وزیر ترکیه ادامه داد: از اینکه در کشور گذشته در کسوت وزیر خارجه ترکیه برای حل مشکل هسته ای ایران تلاش زیادی کرده ام امروز خوشحال هستم که این مشکل حل شده است.

داوود اوغلو گفت: در زمانی که ایران در شرایط سختی از لحاظ هسته ای قرار داشت ما با تمام توان در کنار ایران بودیم، دوستان در شرایط سخت خود را نشان می دهند و ما آزمایش دوستی خود را به ایران ثابت کرده ایم.

وی تاکید کرد: امروز در دنیا از اینکه فشارهای بین المللی و تحریم ها برطرف شده است بیش از هر کشوری خرسند هستیم.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به اینکه رسیدن به هدف ۳۰ میلیارد دلاری با مانع تحریم ها مواجه بود گفت: امروز برداشته شدن تحریم ها راه را برای سرمایه گذاری های بزرگ در ایران باز کرده است.

داوود اوغلو تصریح کرد: ممکن است در برخی از موارد با ایران دیدگاه های متفاوتی داشته باشیم اما تاریخ همسایگی کهن و جغرافیای مکمل بین این دو کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ملاقات های خصوصی و عمومی راه های توسعه روابط بین دو کشور و برداشتن موانع را مورد بررسی قرار دادیم خاطرنشان کرد: در حوزه های تجاری حمل و نقل، امنیت و توریسم فکر کردیم که چگونه اقتصاد دو کشور را به هم پیوند داده تا هر دو کشور مرتفع شوند.

نخست وزیر ترکیه خاطرنشان کرد: در مسئله حمل و نقل ایران دروازه ترکیه برای رسیدن به کشورهای عربی و ترکیه دروازه ایران برای رسیدن به کشورهای اروپایی است؛ در حوزه انرژی ایران تولیدکننده و ترکیه مصرف کننده بزرگ انرژی است؛ در حوزه توریسم ترکیه ششمین کشور توریسم پذیر و ایران مخزن کشف نشده برای دنیا است.

داوود اوغلو گفت: اگر تجربه ترکیه و زیبایی های ایران پیوند بخورد هر دو یک قدرت بزرگ توریسم را ایجاد خواهد کرد، ایران به همان اندازه که ذخایر نفت و گاز دارد دارای فرهنگ غنی است، شیراز، اصفهان و یزد از غنای فرهنگی بالایی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه من به همراه یک گروه از بخش خصوصی به تهران آمده ام تصریح کرد: هدف این گروه سرمایه گذاری متقابل است، وقتی در روابط دوجانبه به این حد از روابط برسیم به راحتی برای موانع سیاسی منطقه هم راهکار پیدا خواهیم کرد.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به اینکه همکاری ایران و ترکیه برای پایان دادن به درگیری های فرقه ای منطقه ای بسیار موثر است افزود: ممکن است در موضوعات منطقه ای دیدگاه های متفاوت داشته باشیم اما باید مانع ورود بیگانگان به منطقه شویم، صلح و ثبات در منطقه ما با همکاری ایران و ترکیه محقق می شود.

داوود اوغلو در پایان ارتحال آیت الله واعظ طبسی را نیز تسلیت گفت.

منافع مشترک ایران و ترکیه در استقرار صلح و ثبات

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز گفت: منطقه ای که ایران و ترکیه در آن قرار دارند با مسائل پیچیده ای روبرو است و متاسفانه گروه های تروریستی امنیت و ثبات منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده اند.

وی با تاکید براینکه منافع مشترک ایران و ترکیه در استقرار صلح، ثبات و امنیت در کل منطقه است گفت: در مذاکرات خصوصی با نخست وزیر ترکیه و در نشست مذاکرات مشترک در خصوص مسائل دو جانبه و مسائل منطقه ای گفتگوهای مفیدی میان دو هیات انجام شد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به مذاکرات صورت گرفته میان وزرای دو کشور درخصوص زمینه های همکاری فی مابین خاطرنشان کرد: دو کشور از زمینه های همکاری های مختلفی در حوزه های نفت، انرژی، حمل و نقل، گمرک و گردشگری برخوردار هستند و وزرای دو کشور نتایج گفتگوهای خود را در مذاکرات مشترک اعلام کردند.

جهانگیری افزود: ترکیه یکی از مقصدهای مهم گردشگری ایرانیان است و ما امیدواریم گردشگران ترکیه نیز به ایران سفر کنند و سرمایه گذاران این کشور هم نسبت به سرمایه گذاری در ایران اقدام نمایند.

وی با یادآوری هدف گذاری 30 میلیارد دلاری برای مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه افزود: قرار است ماه آینده کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در ترکیه برگزار شود و تمام موانع برای دستیابی به این هدف گذاری شناسایی و برطرف گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فرزین
-
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
۰
۰
یكی این نامردا رو بندازه بیرون، این خونخوارها از زمان عثمانی چشم به خاك ایران داشته اند و خواهند داشت. ماسكشون خیلی وقته افتاده. با این حرفهای آرمانی نمی تونن خودشون رو رو سفید كنن.

نیازمندی ها