سفر نخست‌وزیر ترکیه به تهران در دو حوزه اقتصادی و سیاسی و منطقه‌ای قابل تجزیه و تحلیل است.
کد خبر: ۸۸۶۸۷۱
ترکیه به دنبال حل مشکلات اقتصادی و سیاسی

ترکیه در حوزه اقتصادی، این روزها شرایط مناسبی را سپری نمی‌کند و در این حوزه با توجه به انزوای سیاسی و منطقه‌ای که به دلیل رفتار غیرقابل توجیه آنکارا در بحران سوریه است و همچنین اختلافات با مسکو بر سر سوریه، دچار آسیب شدید اقتصادی شد؛ از سوی دیگر ناامنی‌هایی که اخیرا در ترکیه به‌وجود آمد منجر به کاهش جهانگردان و لطمه دیدن صنعت گردشگری در ترکیه شد و با توجه به این‌که بیشترین درآمد ترکیه از صنعت گردشگری است این مساله بر نامطلوب بودن شرایط اقتصادی ترکیه افزود.

بر همین اساس مسائل اقتصادی و افزایش سقف مبادلات تجاری ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار (که چندی قبل از سوی روسای جمهور دو کشور هدف‌گذاری شد) و همچنین همکاری دو کشور در زمینه انرژی از جمله محورهای مهم رایزنی میان مقامات ایران و ترکیه در حوزه اقتصادی است.

اما در حوزه سیاسی روشن است که ایران و ترکیه در سال‌های اخیر بر سر موضوع سوریه و حضور نیروهای ترکیه در عراق، اختلاف نظر داشته‌اند.

ترکیه در طول پنج سال گذشته در کنار عربستان و قطر، نقشی کاملا تخریبی در مورد بحران سوریه ایفا کرد اما اکنون با توجه به برقراری آتش‌بس در سوریه به‌نظر می‌رسد ترکیه درصدد اصلاح رفتار خود در این کشور بوده و درصدد است رویکردی جدید در مورد سوریه اتخاذ کند. در همین راستا به نظر می‌رسد ایران می‌تواند در بهبود و بازتعریف روابط ترکیه و سوریه ایفای نقش کند.

علاوه بر این مساله، روابط روسیه و ترکیه نیز در ماه‌های اخیر بشدت تیره شده و ایران می‌تواند حلقه اتصال بین آنکارا و مسکو باشد. از سوی دیگر تحولات سوریه در ماه‌های اخیر دچار تحولاتی شده و دولتمردان ترکیه این نگرانی را دارند که تغییر معادلات شطرنج سیاسی در سوریه، اوضاع داخلی ترکیه را نیز متاثر کند.

یکی از نگرانی‌های مقامات ترکیه در این زمینه، احتمال ایجاد نوعی وضعیت فدرالی در سوریه است که به حکومت فدرالی کردهای سوریه در مرزهای ترکیه و ایجاد خودمختاری در بخش‌هایی از سوریه و در کنار مرزهای ترکیه بینجامد. لذا با توجه به وجود این نگرانی در میان مقامات ترکیه به نظر می‌رسد موضوعات عراق و سوریه، از جمله محورهای مذاکرات هیات ترکیه‌ای در تهران است.

بنابراین آقای داوود اوغلو در این سفر سعی خواهد کرد ضمن باز کردن صفحه‌ای جدید در روابط تهران و آنکارا، در روابط ترکیه و سوریه و همچنین روابط ترکیه و روسیه نیز اثرگذاری کند.

حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها