نگاهی به افزایش حضور تماشاگران زن در لیگ برتر والیبال بانوان

حضور چشمگیر تماشاگران زن

اینجا خانه والیبال تهران است، جایی که یکی از حساس‌ترین رقابت‌های لیگ برتر والیبال بانوان یعنی جدال بین تیم اول و سوم جدول رده‌بندی (گاز تهران و ذوب‌آهن) در حال برگزاری است.
کد خبر: ۸۸۵۹۹۳
حضور چشمگیر تماشاگران زن

جام جم ورزشی - ساعتی پیش از مسابقه سکوها تقریبا خالیست، زمان که می‌گذرد دخترانی دسته دسته وارد خانه والیبال تهران می‌شوند و به‌تدریج سکوها تماشاگران بیشتری به خود می‌بینند. اکثر تماشاگران حاضر در سالن دختران جوان هستند، اما در میان آنها زنانی سن و سال دار نیز پیدا می‌شوند. روی سکوها نظم خاصی وجود دارد، شعارهایی که داده می‌شود یا نحوه نشستن تماشاگران کاملا منظم است.

طرفداران تیم گاز که خیلی هم پرشور هستند از ابتدا تا انتهای مسابقه این تیم را تشویق می‌کنند، اما زمانی که معدود هواداران تیم ذوب‌آهن می‌خواهند برای تیم شعار بدهند کاملا ساکت می‌شوند و اجازه می‌دهند تماشاگران تیم رقیب نیز عرض‌اندام کنند. اینجا ابدا خبری از فریادهای توهین‌آمیز و حتی صدای هو کردن نیست. یک رقابت دوستانه با حضور تماشاگرانی فهیم. سمانه درودیان که خود فوتبالیست است و همیشه برای تماشای دیدارهای تیم دوستش که والیبالیست است به سالن می‌آید، می‌گوید: «تماشای لیگ برتر والیبال بانوان برای من یک لذت بزرگ است. من اگر برایم مقدور باشد همیشه به سالن برگزاری رقابت‌ها می‌آیم و در این مدت هرگز مسائلی همچون هو کردن یا پرتاب اشیا به داخل زمین را ندیده‌ام. والیبال بانوان تماشاگران فهیم و با فرهنگی دارد. نمی‌دانم برای رشته‌های دیگر چنین وضعیتی وجود دارد یا خیر، اما حداقل درباره والیبال چنین است.»

کمی آن سو‌تر و در میان تماشاگران منتسب به تیم گاز چند نفری با بنر «گاز قهرمان» به سالن آمده‌اند و یکی دیگر که نگار نام دارد و حالا برای خودش لیدر والیبال بانوان شده شعارهای حمایتی را مدیریت می‌کند. نگار می‌گوید: «بازیکنان تیم گاز از دوستان من هستند و من همیشه برای تشویق آنها به همراه دیگر دوستانم به سالن می‌آیم. ما اینجا نه به کسی توهین می‌کنیم و نه به هو کردن بازیکنان تیم حریف می‌پردازیم. باورتان نمی‌شود، ما گاهی اوقات آنها را تشویق هم می‌کنیم به خصوص اگر قرار باشد تیم حریف اصلا تماشاگری در تهران نداشته باشد.»

تعداد تماشاگران حاضر در رقابت‌های لیگ برتر والیبال بانوان نسبت به فصل‌های گذشته به طرز قابل توجهی افزایش یافته است که این اتفاق دلایل زیادی دارد. توجه بیشتر به والیبال بانوان، افزایش تعداد مدعیان قهرمانی و البته منع تماشاگران زن از حضور در رقابت‌های مردان انگیزه‌ها را برای حضور در رقابت‌های بانوان بیشتر کرده است. زمانی حضور تماشاگران زن در رقابت‌های لیگ برتر والیبال بانوان به حضور کمرنگ و نهایتا 30 الی 40 نفره ختم می‌شد، اما اکنون اوضاع متفاوت است. نه‌تنها تعداد تماشاگران زن افزایش یافته که حتی حالا اتفاقات جدیدی را شاهد هستیم از جمله بنرهای حمایتی، دختران بوقچی و لیدرهایی که همه چیز را کنترل می‌کنند.

دانشگاهی‌ها در سالن

اینجا سالن علوم تحقیقات است، جایی که دانشگاه آزاد به مصاف سایپای تهران رفته است. هر دو تیم تهرانی هستند، ولی اوضاعشان در این فصل با هم تفاوت دارد. دانشگاه آزاد مدعی جدی رقابت‌هاست، اما سایپا توان رقابت با سه تیم نخست جدول را ندارد. با وجود این‌که قابل پیش‌بینی است که چه تیمی می‌برد، اما سالن مملو از تماشاگر است. اکثر تماشاگران حاضر در سالن علوم تحقیقات دانشجویانی هستند که به طرفداری از تیم دانشگاه آزاد وارد سالن علوم تحقیقات شده‌اند. اینها دیگر خیلی پرشور هستند. سر و صدای بسیار زیادی به راه انداختند، اما این حجم از صدا ابدا آزاردهنده نیست. نظم خاصی در این سر و صداها وجود دارد و نوع شعار دادن نیز کاملا با برنامه است. حتی وقتی بازیکنان سایپا شدیدا به داور اعتراض می‌کنند تماشاگران تیم دانشگاه آزاد واکنش بدی نشان نمی‌دهند. سمیرا قمری‌نژاد که در این میان لیدر بخشی از سکوها محسوب می‌شود و خودش هم قبلا والیبالیست بوده به خبرنگار جام بانوان در رابطه با افزایش تعداد تماشاگران حاضر در سالن‌های برگزاری رقابت‌های لیگ برتر والیبال بانوان گفت: «‌دختران و خانم‌هایی که به ورزش علاقه دارند و دلشان می‌خواهد رقابت‌های ورزشی را از نزدیک تماشا کنند خیلی خوب راه سالن برگزاری لیگ برتر را یاد گرفته‌اند. والیبال بانوان خیلی جذاب‌تر از قبل است. من به خاطر می‌آورم چند سال پیش که به تماشای دیدارها می‌آمدیم هیچ چیز کیفیت الان را نداشت. در سالنی که بیشتر از هزار تماشاگر جا می‌شدند به زحمت تعداد تماشاگران به عدد 20 می‌رسید ولی الان را نگاه کنید. البته لیگ برتر والیبال بانوان خیلی خیلی بیشتر از اینها تماشاگر می‌خواهد. همین ما تماشاگران هستیم که بخش زیادی از پیشرفت والیبال بانوان را رقم می‌زنیم. اصلا اگر ما نباشیم و فریاد نزنیم و تشویق نکنیم به‌ندرت اسپانسر جذب تیم‌ها می‌شود. ما می‌توانیم با حضور ثابتمان در سالن برگزاری رقابت‌ها به‌طور مستقیم باعث شویم تا مشکلات مالی تیم‌ها کمتر شود.»

معمولا برگزاری رقابت‌های لیگ برتر والیبال بانوان اطلاع‌رسانی وسیعی ندارد، اما چیزی که باعث شده تا این رقابت‌ها هر هفته پرتماشاگرتر شود به خود دختران و بانوان علاقه مند به والیبال برمی‌گردد.

هیجان در ارومیه

اینجا سالن کاملی شهر ارومیه است، جایی که شهرداری ارومیه و برق شیراز به مصاف هم رفته‌اند. دو تیمی که شانسی برای قهرمانی ندارند و در پایین و میانه جدول لیگ هفت تیمی تقلا می‌کنند، اما با این وجود سالن کاملی مملو از تماشاگر است، اتفاقی که تا همین چند وقت پیش در لیگ برتر والیبال بانوان کاملا بی‌سابقه بود. البته تماشاگران ارومیه‌ای چه در لیگ برتر والیبال مردان و چه در لیگ برتر والیبال بانوان جزو پرشورترین‌ها هستند. اینجا هم ادب و فرهنگ در میان تماشاگران حرف اول را می‌زنند و تعداد نسبتا زیاد هواداران شهرداری ارومیه به هواداران انگشت شمار تیم مهمان هر چند دقیقه یکبار اجازه می‌دهند تیم شیرازی را تشویق کنند. نظم عجیبی که در میان تماشاگران والیبال بانوان در این فصل وجود دارد در سالن کاملی هم به وضوح مشاهده می‌شود. نحوه دست زدن، فریاد زدن، شعار دادن و اصلا همه چیز هماهنگ و منظم است و البته هواداران تیم میزبان بازیکنان تیم رقیب را هم تشویق می‌کنند.

رایحه علیمردانی که یکی از تماشاگران تیم ارومیه‌ای است به جام بانوان گفت: «اینجا شما ابدا بی‌ادبی از تماشاگران نمی‌بینید. من که خیلی وقت است به تماشای لیگ برتر والیبال بانوان می‌آیم هرگز چیز بدی را در سالن برگزاری رقابت‌ها نمی‌بینم. فقط یک بار بحث هو کردن بود که به سرعت جمع شد و به کسانی که این کار را می‌کردند، تذکر دادیم. باور کنید از لحاظ فرهنگی لیگ برتر والیبال بانوان در شرایط فوق‌العاده‌ای قرار دارد.» افزایش تماشاگران حاضر در سالن برگزاری رقابت‌ها نسبت به فصل گذشته کاملا محسوس است. یعنی روزی می‌رسد که لیگ برتر والیبال بانوان به اندازه لیگ برتر مردان تماشاگر داشته باشد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها