مریم هاشمی، سرمربی تیم ملی والیبال بانوان

«مایدا»، سرمنشا تحول بزرگ والیبال بانوان

این روزها با تمدید حضور دکتر محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال، رویکرد جدیدی نسبت به بانوان والیبالیست قابل مشاهده است.
کد خبر: ۸۸۵۹۸۰
«مایدا»، سرمنشا تحول بزرگ والیبال بانوان

جام جم ورزشی - گویا این مدیر پس از موفقیت‌هایی که در والیبال مردان به دست آمد این بار بدنبال صعود موشکی والیبال بانوان در سطح آسیاست و می‌خواهد روش پیشرفت والیبال مردان را در بخش بانوان نیز به اجرا دربیاورد.

در این راه حضور مایدا، مربی اهل کشور اسلواکی قدم اول است تا با فعالیت این مربی در بخش پایه، حرکت از قلب این رشته آغاز شود. از این رو گفت‌وگویی داشتیم با مریم هاشمی، سرمربی تیم ملی والیبال بانوان ایران و نظر این مربی موفق را در مورد حضور خانم مایدا در کشورمان جویا شدیم.

همه می‌دانیم که قبل از خانم مایدا، خانم یون از کره‌جنوبی برای رده سنی پایه به ایران آمده بودند که به دلیل برخی اختلاف‌نظرها و صلاحدید فدراسیون ادامه همکاری صورت نگرفت، اما خانم مایدا با حرف‌هایی که در نشست خبری خود همراه با دکتر داورزنی به زبان آورد، افکار مثبتی در اذهان عمومی ایجاد کرد که این موضوع فدراسیون را به ادامه همکاری امیدوار کرد.

امکان حضور مایدا در رده بزرگسالان

حضور مایدا برای بخش پایه خوشحال‌کننده است، با این حال من احساس می‌کنم که برای رفتن به مقاطع بالاتر باید بیشتر در فرم‌های آسیایی بازی کنیم، زیرا از نظر من مدل بازی آسیایی‌ها نسبت به اروپایی‌ها از نظر سرعت، قدرت، چابکی و خیلی پوئن‌های دیگر متفاوت تر است.

حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم این مربی ابتدا برای مقاطع پایه چه ایده‌هایی دارد. به هر حال در صورت موفقیت مایدا در سطح پایه این امکان وجود دارد که از او در تیم ملی بزرگسالان هم استفاده شود.

تنها نباید روی پایه سرمایه‌گذاری کرد

ما نفرات مستعدی در رده نوجوانان و جوانان داریم که با برنامه‌ریزی و اردوهای متناوب می‌توان براحتی تا سن بیست و هشت سالگی این بازیکنان را برای رده بزرگسالان گارانتی کرد. پس بهتر است در کنار نونهالان به نوجوانان و جوانان نیز فکر کرد. بعلاوه ما در رده بزرگسالان بازیکنانی از دهه 70 داریم که دارای پتانسیل خوبی هستند و با یک با برنامه‌ریزی درست می‌توان تا سی سالگی از وجود آنها در تیم ملی بزرگسالان استفاده کرد.

بهتر است مایدا از مربیان داخلی استفاده کند

نظر شخصی من این است که خانم مایدا در صورت ماندن بهتر است مانند زمان ولاسکو از مربیان داخلی کمک بگیرد، زیرا مربیان داخلی سطح شناخت و ارتباطشان با بازیکنان متفاوت تر است، شاید اگر خانم مایدا در کنار مربیان داخلی کار را شروع کند نتیجه بهتری نسبت به همکاری با دستیاران خارجی بگیرد. البته تمامی اینها در صورتی است که خود خانم مایدا تائید شده و چیزی بیشتر از مربیان داخلی برای عرضه داشته باشد. در واقع باید دید ایشان چند مرده حلاج است.

حضور مایدا تحول بزرگی خواهد بود

بعد از این هفت، هشت سالی که لباس بانوان ایرانی در FIVB تائید شد و پایشان به مسابقات آسیایی باز شد، حضور مربی خارجی همچون خانم مایدا می‌تواند تحول بزرگی در والیبال بانوان ایجاد کند. امیدوارم با برنامه ریزی درست، تحولی اساسی در پایه والیبال بانوان ایجاد شود، زیرا ایمان دارم دختران والیبالیست ما هیچ چیز از آقایان کم ندارند و تا به همان سطح می‌توانند موفق باشند.

استارت «مایدا» با 35 والیبالیست

تمرینات تیم ملی والیبال نوجوانان دختر از هفته گذشته زیر نظر مایدا مربی اهل اسلوونی آغاز شد و طبق برنامه تا روز دوشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

محدثه محمدبیگی، محدثه شاهسوند، زهرا زهدی، هلیا محبی، اسما عباسی، بیتا رسولی، سیده کوثر زمانی، آیلار رهکوی، فاطمه حیدری، فائزه محمدزاده، مریم حبیبی، مبینا محمودی، زهرا بلوردی، زهرا ثابت، صبا سلیمانی، عاطفه کفاش، یگانه یوسفی‌اصل، اسرا ورمزیار، مهنا مهاجری، فروغ آقابالازاده، بیتا علایی، نگین حاج‌اسفندیاری، هانیه سادات مهدی‌زاده، محدثه حسین‌زاده، زهرا فیض‌الله‌پور، سپیده مقصودی‌نژاد، نیوشا پازوکی، فاطمه سعدی، آیدا پروانه، نگین جمالی، غزاله الله‌یاری، شیوا افشاریان، آفرین باقری، زهرا گودرزی و بهار سلیمی زاده 35 والیبالیستی هستند که برای شروع تمرینات، به مربی خارجی تیم ملی معرفی شده‌اند. البته این نفرات برگزیده‌های کلاس‌های استعدادیابی فدراسیون هستند.

سونیا ضیایی / ضمیمه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها