رئیس جمهور سوئیس در دیدار با فعالان اقتصادی تاکید کرد:

به دنبال رفع موانع بانکی با ایران هستیم

رئس جمهور سوئیس با تاکید بر گسترش روابط بانکی با ایران گفت: علاقه مند هستیم که موسسات مالی و فاینانس ما در آینده بتواند در ایران نقش پیدا کنند که در این زمینه یک سری موانع وجود دارد که مر بوط به تحریم های اولیه آمریکا نسبت به بانک های بین المللی است که باید از این موانع عبور کنیم.
کد خبر: ۸۸۵۰۶۳
به دنبال رفع موانع بانکی با ایران هستیم

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، یوهان اشتاینر امان امروز در نشستی که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد خطاب به فعالان بخش خصوصی دو کشور گفت: روابط دو کشور قبل از تحریم ها بهتر بود و علاقه مندیم با گسترش روابط متقابل بازهم این روابط بهتر شود که البته نیاز به ایجاد اعتماد متقابل دارد.

وی با اشاره به اینکه 40 شرکت در حوزه های مختلف داروسازی، صنایع، ساعت سازی، توریست و غیره او را در این سفر همراهی کردند، گفت: علاوه بر حوزه های اقتصادی از حوزه علم و پژوهش در سطح بسیار بالا نیز اندیشمندانی مرا همراهی کردند که علاقه مند به انجام پروژه های مشترک با مراکز دانشگاهی و علمی ایران هستند.

وی درباره عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی خاطرنشان کرد: ایران باید وارد این سازمان چند جانبه اقتصادی شود البته ورود به این سازمان شرایط فنی و اقتصادی دارد و ما از ایران برای عضویت در این سازمان حمایت می کنیم.

اشتاینر امان اظهارداشت: با لغو تحریم های ایران امکان مبادلات سیاسی و تجاری بین دو کشور فراهم می شود و البته من اولین فردی نیستم که بعد از برجام به ایران آمده ام و می دانم 140 هیات از کشورهای مختلف به ایران سفر داشته اند.

رئیس جمهور سوئیس در ادامه گفت: کشور ما 8 میلیون جمعیت دارد که از کشور شما 10 برابر کوچکتر است اما توانمندی های بسیاری در سوئیس وجود دارد که می تواند زمینه همکاری و پیشرفت دو کشور را فراهم کند.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: حدود 40 نفر از شرکت های معتبر سوئیس اینجا حضور دارند که با توجه به سوابق تاریخی دو کشور و ظرفیت های تخصصی شرکت های تخصصی این کشور امیدواریم که بنگاه های فعال تجاری بتوانند از شرایطی که در آینده پیش خواهد آمد بهره مند شوند.

وی در رابطه با توسعه روابط بانکی با سوئیس تاکید کرد:امیدوارم روابط بانکی به حالت عادی بازگردد که بتوان روابط تجاری بین دو کشور را در آینده توسعه داد.

درخواست رییس اتاق ایران از رییس جمهور سوئیس

رئیس اتاق ایران با بیان درخواست فعالان اقتصادی از رئیس‌جمهور سوئیس گفت: در گشایش روابط بانکی میان دو کشور باید تسریع شود.

محسن جلا‌ل‌پور با اشاره به میزبانی سوئیس در مذاکرات ۱+۵ تصریح کرد: این میزبانی در ذهن ایرانی‌ها ماندگار شده و کشور سوئیس در سال‌های گذشته نسبت به گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران از خود اشتیاق نشان داده، ضمن اینکه در ماه‌های گذشته با میزبانی خود در مذاکرات ۱+۵ نشان داده که خواستار تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته جلال‌پور، در سال‌های گذشته روابط ایران و سوئیس تحت تاثیر موضوع هسته‌ای کمرنگ شده است اما ظرفیت بالقوه، متنوع و وسیع بین دو کشور، چشم‌انداز روشن و امیدبخشی را در ماه‌های آتی در روابط اقتصادی نوید می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: توانمندی و ظرفیت برای توسعه روابط تجاری دو کشور وجود دارد که باید از آن بهره برد اما تقاضای ویژه ما از رئیس‌جمهور سوئیس این است که در جریان مسائل بانکی، تسریع لازم به عمل آید.

وی اظهار داشت: وجود بانک‌های معتبر در سوئیس می‌تواند راهگشای همکاری اقتصادی بین دو کشور باشد؛ اگر چه برخی کشورهای اروپایی دیگر همچون ایتالیا نیز در این زمینه پیشگام شده‌اند اما به هر حال روابط ما با سوئیس یک رابطه پایدار و درازمدت بوده است که به نظر می‌رسد با دستور رئیس‌جمهور باید در جهت تسریع مسائل بانکی گام بردارد.

جلال‌پور خاطرنشان کرد: استمرار همکاری در حوزه‌ دارو، لوازم پزشکی، محصولات شیمیایی و صنایع غذایی مدنظر جمهوری اسلامی ایران است، ضمن اینکه فعالان اقتصادی دو کشور بازار وسیع و حوزه نفوذ مناسبی در اقتصاد کشورهای منطقه دارند که بر این اساس می‌توان ایران را پایگاه خوبی برای حضور در یک منطقه پرچمعیت دانست

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: امروز سرآغاز مجدد برای توسعه روابط اقتصادی ایران و سوئیس است که امیدواریم بتوانیم با سرعت، زمان‌های هدر رفته را جبران و به یک زمینه مساعد تبدیل کنیم و در این میان، اتاق‌های بازرگانی هم موتور محرکی هستند.

وی خواستار برقراری رابطه دانشگاهی، علمی، فناوری و تکنولوژیکی میان ایران و سوئیس شد و گفت: آینده روابط ایران و سوئیس بسیار روشن است، ضمن اینکه بخش خصوصی از توسعه روابط استقبال می‌کند.

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها