گزارش جام‌جم از وضعیت آموزش راهنمایان گردشگری

تورگردانی، پاشنه آشیل گردشگری ایران

هنوز خستگی نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری از تن دست‌اندرکاران گردشگری بیرون نرفته، راهنمایان گردشگری روز گذشته در موزه ملی ایران دور هم جمع شدند تا نهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری سراسر ایران را برپا کنند.
کد خبر: ۸۸۳۵۶۳
غیبت مسئولان میراث فرهنگی در گردهمایی سفیران گردشگری

به گزارش جام‌جم ، در این گردهمایی که به همت جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی برپا شد، راهنمایان گردشگری با بیان مشکلات خود، خواستار رفع آنها از سوی مسئولان شدند.

با وجود این‌که نام مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست سخنرانان بود، او و مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در این گردهمایی غایب بودند تا سطح حضور مدیران ارشد به مدیرکل تقلیل یابد.

مسعود عبداللهی، رئیس جامعه راهنمایان گردشگری با گله از غیبت این مسئولان، درخواست کرد تا آنها در چنین مراسمی حضور یابند و از نزدیک با مشکلات راهنمایان گردشگری آشنا شوند ولی تیموری، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی در این مراسم با اشاره به این‌که در صنعت گردشگری نقش تورگردان (تور لیدر) با راهنمای گردشگری (تور گاید) متفاوت است، عنوان کرد: در ایران هر دوی این وظایف توسط دفاتر خدمات مسافرتی بر دوش راهنمایان گردشگری انداخته شده است و این مسئولیت آنها را دو چندان می‌کند.

وی با بیان این‌که گردشگران خارجی تحت‌تأثیر تبلیغات سوء کشورهای خارجی با نگاه منفی وارد ایران می‌شوند، گفت: راهنمایان نقش ویژه‌ای در تغییر دیدگاه گردشگران نسبت به ایران دارند و برای همین آنها را سفیران گردشگری نامیده‌اند.

همچنین برخی راهنمایان گردشگری به طرح مشکلات خود پرداختند. به گفته یکی از آنها، اصلی‌ترین معضل راهنمایان امنیت شغلی و بیمه است.

به گفته یکی دیگر از راهنمایان، مسائلی چون محل پارکینگ اتوبوس‌های گردشگری بویژه هنگام بازدید جاذبه‌های تاریخی و همچنین مشکل مبادلات مالی برای گردشگران که در قالب کارت‌های اعتباری بین‌المللی صورت می‌گیرد از دیگر مشکلاتی است که گردشگران از راهنما انتظار برطرف کردن آنها را دارند.

در بخش دیگری از این مراسم، ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان کشور با اشاره به تلاش دفاتر خدمات مسافرتی برای جذب گردشگران ورودی به کشور، از دولت تقاضا کرد تا از این دفاتر برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارجی حمایت کند.

در ادامه این مراسم، سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور در پاسخ به مشکلات طرح شده از سوی راهنمایان تور در ارتباط با پلیس، گفت: از دست‌اندرکاران گردشگری تقاضا داریم که پیش از انجام سفر یا حرکت تور برنامه‌های خود را با پلیس هماهنگ کنند، نه پس از آن‌که مشکلی پیش آمد درخواست برطرف شدن آن را داشته باشند.

مجتبی کریمی، رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه نیز در بخش دیگری از این مراسم تصریح کرد: سیاست وزارت امور خارجه در صدور روادید، بیشتر در جهت هدایت گردشگران ورودی در قالب تورهای گردشگری است تا انفرادی، چون نظم و انضباط در قالب تور بیشتر رعایت می‌شود.

کمیل انتظاری - ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها