از نگاه مردمشناسان و آنان که دستی در فرهنگ دارند، تجملگرایی به صورت رد و بدل شدن کالاهای غیرضروری، رفتاری قدیمی در جوامع انسانی است که لوکسپسندی در جوامع امروزی، امتداد آن رفتار قدیمی محسوب میشود. خیلیها معتقدند این که ما ایرانیها گرفتار تجملگرایی شدهایم و خلقیات ما با لوکس زندگیکردن همسوست، به منابع نفت ما برمیگردد چون اگر چنین منابعی وجود نداشت، مجبور میشدیم مثل بسیاری از ملتها با حداقلها زندگی کنیم و از بسیاری کالاها دست بکشیم. اشکال سبک زندگی تجملی، تمرکز آن بر مصرفگرایی است یعنی فرهنگی که صنایع خرد و کلان ملی را نابود و فرهنگ کار و کوشش و کسب را کمرنگ میکند. مصرفگرایی در ذات خود پدیده خوبی نیست، این اصلا مطلوب نیست که ما سهمی در تولید و توسعه صنایع نداشته باشیم و فقط با تکیه بر پولی که در اختیار داریم، کالاهای خارجی و غیرضروری بخریم. این فرهنگ، مروج تنبلی در جامعه است، مروج فرهنگی که فکر میکند اگر آدمها جدیدترین کالاها و تکنولوژیها را در اختیار نداشته باشند حتما از عقاید و ایدههای جدید نیز بیبهرهاند. چشم و همچشمیهای رایج در جامعه ما نمونه خوبی برای روشن شدن تبعات مصرفگرایی است، فرهنگی که مبتنی بر مصرف کالاهای غیرضروری است و ارزش افراد را با کالاهایی که در اختیار دارند، میسنجد.
دکتر معصومه ابراهیمی
مردم شناس
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران در گفتگوی تفصیلی با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفت و گوی اختصاصی «جامجم» با سید ابراهیم محمد الدیلمی، سفیر یمن در تهران تشریح شد