کمیسیون اصل نود و فاش شدن واقعیت ها

ریشه های ضخیم فساد در فوتبال بانوان

قبلا درباره فوتبال بانوان گفته ایم و از مشکلاتش. از اینکه باشگاه های لیگ برتری مشکلات شدید مالی دارند و اکثر بازیکنان شاغل در لیگ برتر درآمد چندانی از راه فوتبال بازی کردن به دست نمی آورند.
کد خبر: ۸۷۹۱۲۷
ریشه های ضخیم فساد در فوتبال بانوان

به گزارش جام جم ورزشی ، قبلا از این گفته ایم که اکثر تیم های حاضر در لیگ برتر فوتبال بانوان حتی برای هزینه های ایاب و ذهاب خود مشکل دارند و حامی مالی در این رشته ورزشی برای زنان و دختران دیگر کیمیا محسوب می شود. از ضعف دانش فنی اکثر مربیان لیگ برتری گفته بودیم و اینکه داورانی که رقابت ها را قضاوت می کنند اغلب از تجربه کافی برخوردار نیستند و به ضرر تیم ها سوت می زنند. به بی توجهی نسبی فدراسیون نسبت به فوتبال بانوان هم اشاره کرده بودیم و اینکه استعدادیابی چندان جدی گرفته نمی شود.تا اینجا تقریبا هر چه توصیف کردیم خوشایند بسیاری از اهالی فوتبال بانوان به خصوص بازیکنان و مربیان بود اما همین که برگ دیگری از کتاب فوتبال بانوان را ورق زدیم و به برخی مسائل خاص تر رسیدیم برخی اخم کردند. برخی خرده گرفتند که چرا اینها را عنوان کردید؟! برخی دیگر اظهار داشتند با کدام مدرک این مسائل را چاپ کردید؟ البته لازم به ذکر است برخی بسیار استقبال کردند و درخواست داشتند پرداختن به این مسائل فوتبال بانوان باید بیشتر در دستور کار رسانه ها قرار بگیرد. اما این مسائل خاص چه بود؟ تبانی و زد و بند و شاید برخی مسائل دیگر که خط قرمز به نظر می آیند. فوتبال بانوان هنوز جان نگرفته و هنوزمشکلات زیادی دارد و در حالی که ضعف فنی و مالی از سر و روی تیم ها و لیگ برتر بالا می رود این مشکلات که مصداق کامل فساد در فوتبال است می تواند اوضاع را حتی بدتر کند. فساد در کنار بی پولی و ضعف فنی شاهکاری است برای خودش. با این اوصاف دیگر نمی توان انتظاری داشت که فوتبال بانوان ایران حداقل برای 20 سال آینده هم به بتواند به سطح اول فوتبال آسیا برسد. افشاگری فسادها از کجا شروع شد؟

تشکیل یک پرونده قطور

کمیسیون اصل نود درباره وضع فساد در فوتبال ایران مسائل مختلفی را عنوان کرد که بخشی از آن در ارتباط با وجود فساد در فوتبال زنان است. فساد در فوتبال بانوان؟! واقعا تاسف آور و ناپسند است. این فسادها از کجا آغاز شد؟ برای شناختن بانیان فسادهای فوتبال بانوان باید صبر کرد. پرونده ای در این رابطه تشکیل شده و بانیان یکی پس از دیگری شناخته می شوند. ارتباط فوتبال بانوان با واژه فساد خیلی ناپسند و زشت است. این دو اصلا به هم نمی آیند. تکرار آن قبح آن را هم می ریزد. اما چاره ای نیست جز اینکه به آن پرداخت در غیر اینصورت ریشه های فساد در فوتبال بانوان ضخیم تر می شود و شرایطی که در فوتبال مردان وجود دارد بر فوتبال بانوان هم حاکم می شود، همان شرایطی که مقابله با آن بسیار سخت و در برخی مواقع حتی غیر ممکن شده است. کمیسیون اصل نود درباره وضع فساد در فوتبال ایران دقیقا به این اشاره نکرده که نوع فسادهای موجود در فوتبال بانوان چه چیزهایی هستند. برای صحبت کردن درباره فسادهایی که احتمال بسیار زیاد منظور اصلی کمیسیون اصل نود بوده باید کمی با احتیاط صحبت کرد اما حداقل می توان اشاره ای به آنها داشت، اتفاقات ناپسندی که مورد تایید برخی از مربیان و بازیکنان لیگ برتری هم هست.

فساد اول : تبانی

اوضاع خیلی نگران کننده شده است. اینطور که پیش برود در آینده تبانی و فوتبال آنچنان پیوند مستحکمی با یکدیگر پیدا می کنند که دیگری را بدون آن یکی نمی توان تصور کرد. تبانی به همه جا ریشه دوانده است. از موردهای پرشمار تبانی در دنیای فوتبال می گذریم و به ایران می رسیم. از تبانی در لیگ دسته یک هم چشم پوشی می کنیم و به ورزش بانوان می آییم. حتی از تبانی در برخی از مسابقات رشته های دیگر ورزشی هم می گذاریم و سری به فوتبال بانوان می زنیم، جایی به نام لیگ برتر فوتبال بانوان. لیگ برتر فوتبال بانوان گاهی اوقات اتفاقاتی در دل خود دارد که تبانی می تواند یکی از آنها باشد. وقتی فلان تیم با نتیجه سنگین و پرگل مقابل یکی دیگر از تیم های لیگ برتری می بازد، وقتی بازیکن یک تیم دیگر در مقابل تیمی که قرار است به زودی به آن بپیوندد کم کاری می کند و وقتی موارد مشابه این اتفاقات دیده می شود دیگر شکی نیست که تبانی خیلی راحت تر از حد تصور جای خود را در فوتبال بانوان باز کرده است.

اسناد تبانی در فوتبال بانوان در حال جمع آوری است و برخی نیز حاضرند شاهدان این پرونده باشند. تبانی چقدر زود به فوتبال بانوان رسید.

کسی هست که بتواند تبانی در فوتبال بانوان را کتمان کند؟ احتمالا افرادی پیدا می شوند که بخواهند از سر خیرخواهی و یا مسائل دیگری این موضوع را تکذیب کنند اما به هر حال تعداد کسانی که تبانی در فوتبال بانوان را تایید می کنند خیلی بیشتر از تعداد انکار کنندگان آن است.

فساد دوم: انتقال های غیر مجاز

از بیان کردن دیگر فسادهای فوتبال بانوان فعلا خودداری می کنیم و به سراغ مشکل دیگری که می رویم که سرعت رشد آن هم زیاد است، انتقال غیرمجاز بازیکن از یک باشگاه به باشگاه دیگر. هر چقدر در لیگ برتر مردان در این رابطه سخت گیری وجود داشته باشد در فوتبال بانوان به آن میزان سخت گیری وجود ندارد و نتیجه اش رقم خوردن نقل و انتقالاتی می شود که خارج از بندهای قانونی نقل و انتقالات بازیکنان است.

تشکیل پرونده در این مورد نیز موارد متعددی را فاش می کند که تخلفات مالی هم در آن دیده می شود. چه کسی مقصر اصلی است؟ البته که همه چیز از خود باشگاه ها آغاز می شود. چه کسی مقابل این باشگاه می ایستد؟ البته که وظیفه اصلی فدراسیون در قبال این باشگاه های متخلف است.

البته پرونده فساد در فوتبال بانوان هر روز قطورتر می شود. امیدواریم قبل از قطورتر شدن آن فکری به حال فوتبال بانوان شود تا قبل از علنی شدن واقعیت های مستند بخشی عمده این فسادها از بین رفته باشد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها