زنگ آغاز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به صدا درآمد

پرواز سیمرغ‌های فجر به احترام مدافعان حرم

تالار وحدت تهران در شامگاه آغاز دهه فجر پر از ستاره بود؛ از ستاره‌های جوان و آینده‌دار سینما تا چهره‌های شناخته شده و ریشه‌داری چون مهدی فخیم‌زاده، رضا کیانیان، محمدمهدی دادگو و رویا تیموریان که در شبی باشکوه همراه همسران صبورشان تجلیل شدند.
کد خبر: ۸۷۸۳۳۱
پرواز سیمرغ‌های فجر به احترام مدافعان حرم

اما افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر ستاره درخشان و پرنور راستین دیگری هم داشت؛ شهید سعید سیاح طاهری که از شهیدان مدافع حرم است. جانباز و جهادگر مخلصی که با دعوت از هنرمندان سرشناس و محبوب سینما و مشارکت آنها، جشنواره دانش‌آموزی دفاع مقدس را راه‌اندازی کرد و با سبک و سیاقی پرشور، کتابخوانی و فیلم دیدن را میان بچه‌ها و قشرهای مختلف بویژه در مناطق محروم کشور رواج داد و با بهره‌گیری از این قالب، از رشادت و رزمندگی‌های هشت سال دفاع مقدس گفت. به همین خاطر در نخستین گام جشنواره فیلم فجر امسال و در اقدامی پسندیده چهار بانوی سینما و ادبیات، سیده زهرا حسینی (نویسنده کتاب دا)، رخشان بنی‌اعتماد، مهتاب کرامتی و فاطمه معتمدآریا روی صحنه حاضر شدند و به همسر این شهید بزرگوار ادای احترام کردند. ضمن این که رئیس سازمان سینمایی هم در سخنرانی خود این جشنواره و افتخارات آن را به شهیدان مدافع حرم پیشکش کرد.

به گزارش جام‌جم، سالن اصلی تالار وحدت در شب افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، زودتر از آنچه که فکرش را می‌کردیم پر شد و بسیاری از چهره‌های سینمایی ناچار شدند در طبقات بالایی تالار بنشینند. پیش از شروع برنامه، عوامل اصلی هر فیلم به صورت گروهی وارد محوطه بیرونی تالار می‌شدند، روی فرش قرمز و رو به روی عکاسان قرار می‌گرفتند و بعد با ورود به سالن کنار هم می‌نشستند.

ادای احترام به شهید مدافع حرم

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مراسم، یاد و گرامیداشت شهید سعید سیاح طاهری، شهید مدافع حرم بود که حال و هوای ویژه‌ای به فضای سالن داد. ابتدا فیلم کوتاهی برای حاضران به نمایش درآمد که با این جمله شروع می‌شد: آن مرد که بود؟ و بعد تصاویری از یک عده زندانی دیدیم که از خواندن یک کتاب با شور و حرارت صحبت می‌کردند و در ادامه هم دانش‌آموزان مناطق محروم را دیدیم که کودکانه ابراز شادی می‌کردند و سپس برنامه ویژه‌ای که طی آن کودکان ایرانی و عراقی در اروندرود با یکدیگر دیدار کردند و به هم گل هدیه دادند. آنچه که میان همه این برنامه‌ها و تصاویر مشترک بود، حضور پررنگ هنرمندان محبوب و شناخته شده‌ای چون پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، داریوش فرضیایی، مهتاب کرامتی و رخشان بنی‌اعتماد بود و البته مردی بلندقامت، مهربان و خنده رو و خدوم و فروتن به نام سعید سیاح طاهری که بی‌ادعا مسئولیت این برنامه‌های ارزشمند و فرهنگی را به عهده داشت. پس از پخش این فیلم، بنی‌اعتماد، کرامتی، معتمدآریا و حسینی روی صحنه آمدند تا از همسر شهید طاهری با اهدای هدیه و لوح سپاس، قدردانی کنند و به مقام والای این شهید ادای دین کنند. وقتی همسر شهید طاهری روی سن آمد، همه حاضران چند دقیقه‌ای به افتخار و احترام این بانو ایستادند.

تبریک نویسنده «دا»

سیده زهرا حسینی در سخنانی گفت: ما زنده به آنیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما عدم ماست. این کاری بود که شهید طاهری با عملکردش ثابت کرد. برخلاف ظاهر آرامش، درونی سرشار از شور و هیجان داشت و طاقت این را نداشت که بداند در جایی مظلومی هست و او بتواند راحت سرش را بر بالین بگذارد و آرام زندگی کند. دوستانی که اینجا هستند این شهید بزرگوار را می‌شناسند و به دعوت این شهید در جشنواره‌های دانش‌آموزی حضور داشتند. او به دنبال ایجاد وحدت بین جامعه بود. خوشا به سعادت او که خداوند قبل از ما از او تشکر کرد و حقش را به او داد. شهادت حق شهید سیاح طاهری بود. از همین جا به خانواده‌شان تبریک می‌گویم واقعا فقط باید تبریک گفت. تسلیت برای ماست که ماندیم و چه کنم چه کنم می‌کنیم. او راهش را رفت. انشاءالله ما هم بتوانیم راه او را ادامه دهیم.

کشتی دوستی

فاطمه معتمدآریا هم بیان کرد: من در یک کشتی دوستی با شهید طاهری آشنا شدم؛ درست زمانی که در مورد صلح حرف می‌زدیم و در سالروز جنگ در شلمچه. یک کشتی دوستی بود که در آن بچه‌های ایرانی و عراقی به همت آقای احمدزاده که همیشه پیام‌آور صلح است، در مسیری روی شملچه حرکت می‌کردند. آشنایی ما با صلح بوده است. هر کسی که درخواستی درباره صلح داشته باشد یا بخواهد اقدامی در این باره انجام دهد، باید بداند که همیشه می‌تواند روی من حساب کند.

بزرگداشت‌ها

بزرگداشت‌های افتتاحیه هم به شکوه این شب دامن زد و لحظاتی خاطره‌انگیز در تاریخ جشنواره رقم خورد. در هر بخش ابتدا فیلمی چند دقیقه‌ای درباره شخص تجلیل‌شونده به نمایش در می‌آمد و بعد چهره‌هایی برای قدرانی از آنها روی صحنه حاضر می‌شدند. اجرای بخش دو بزرگداشت به عهده مهناز افشار بود و اجرای دو بخش دیگر را هم بهرام رادان به عهده داشت. برای تجلیل از فخیم‌زاده، وزیر ارشاد و مریلا زارعی روی صحنه آمدند و برای قدردانی از محمدمهدی دادگو، معتمدآریا و ایوبی روی سن حاضر شدند. داوود کیانیان (برادر بزرگ‌تر رضا کیانیان) و وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی هم کسانی بودند که برای تجلیل از رضا کیانیان انتخاب شدند و ویشکا آسایش و محمد حیدری هم برای قدردانی از رویا تیموریان به صحنه آمدند.

نخستین شکارچیان سیمرغ

در این مراسم همچنین سه سیمرغ بلورین پرکشیدند و بر شانه برندگان نشستند. محسن امیریوسفی به خاطر ساخت آنونس خواب تلخ، علی باقری برای طراحی پوستر من می‌خوام شاه بشم و محمد بدرلو برای عکاسی فیلم اعترافات ذهن خطرناک من، نخستین برنده‌های سیمرغ جشنواره امسال بودند. دیگر سیمرغ‌های جشنواره در روز اختتامیه به برگزیده‌ها اهدا می‌شود.

مراسم 3 وزیره

افتتاحیه جشنواره امسال فجر که اجرای آن را احسان کرمی به عهده داشت، ویژگی منحصربه فردی هم در بین جشنواره‌های فرهنگی و هنری داشت و آن هم حضور سه وزیر دولت بود. علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی و محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان؛ بجز جلسات هیات دولت و مراسم سیاسی، کم پیش می‌آید یکجا کنار هم جمع شوند.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها