در 5 سال آینده اتفاق خواهد افتاد

کاهش 25 درصدی شیوع مصرف مواد مخدر

رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجلس از تدوین و گنجاندن طرحی برای کاهش شیوع مواد مخدر در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: با اجرای این برنامه طی ۵ سال شیوع مصرف ۲۵ درصد کاهش پیدا می کند.
کد خبر: ۸۷۷۶۷۰
کاهش 25 درصدی شیوع مصرف مواد مخدر

به گزارش جام جم آنلاین ،عبدالرحمن رستمیان درباره طرح مجلس برای کاهش شیوع و کنترل مواد مخدر، گفت: در ۱۰ سال گذشته تاکنون سه بار تحلیل و پژوهش‌هایی در مورد بررسی شیوع مواد مخدر در میان دانش‌آموزان، دانشجویان و کارگران در کارخانه‌ها با همکاری آموزش و پرورش، آموزش عالی، ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده که بر اساس این بررسی‌ها، مشخص شد که طی این مدت با افزایش شیوع مواد مخدر روبرو بوده‌ایم.

وی گفت: بر اساس تحلیل انجام شده، کارگروه مبارزه با مواد مخدر در مجلس تشکیل و قرار شد با تصویب طرحی در برنامه ششم توسعه سالانه پنج درصد شیوع و بروز مصرف مواد مخدر را کم کنیم؛ به طوری که طی پنج سال با ۲۵ درصد کاهش روبرو شویم.

حمایت بودجه ای مجلس

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: چنانچه این اتفاق رخ دهد، مجلس با حمایت‌های بودجه‌ای خود دولت را همراهی می‌کند و دولت نیز با اجرایی کردن مفاد آن، در راستای کاهش مصرف مواد مخدر اقدام خواهد کرد.

رستمیان با اشاره به اینکه شاید اجرای این برنامه در سال اول سخت باشد، گفت: در مجموع در سال‌های بعد ما با همکاری‌ دستگاه‌های مختلف می‌توانیم نسبت به اجرای گسترده این برنامه اقدام کنیم.

رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجلس گفت: طی سال‌های گذشته برای کاهش تقاضا نتوانسته‌ایم پوشش همگانی ایجاد کنیم و درصد پوشش در میان اقشار مختلف کم بود که البته این موضوع نیازمند اختصاص اعتبارات بیشتری بود به طوری که فقط در سال گذشته اعتبار آموزش و پرورش برای کاهش تقاضا هفت میلیارد تومان بود به همین دلیل با توجه به سطح پوشش، این اعتبار باید در بودجه امسال افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: سعی داریم در بودجه ۹۵ سهم بیشتری برای کاهش تقاضا و کنترل مواد مخدر اختصاص دهیم و همچنین مورد دیگری که بر آن تاکید داریم این است که مدیریت واحدی برای مبارزه با مواد مخدر ایجاد شود چرا که در حال حاضر ساختار ستاد مبارزه با مواد مخدر از وزیر دور است و باید آنها در کنار هم برای کاهش مواد تلاش کنند.

استفاده از تجربیات دیگرکشورها

رستمیان به تجربیات کشورهای دیگر در مورد مصرف‌کنندگان مواد مخدر اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی از کشورها با شناسایی افراد معتاد، کارت به آنها داده می‌شود و با معرفی این افراد به مراکز خاص، آنها هم خدمات روانشناسی دریافت می کنند و هم مواد در اختیارشان قرار می‌گیرد که باید در آن مرکز استفاده کنند.

وی ادامه داد: این طرح در کشور سوئیس اجرایی شد و نمایندگانی از قوه قضائیه و کمیسیون بهداشت مجلس برای بررسی آن به سوئیس سفر کردند، چرا که اجرای این طرح باعث شده بود از هشت میلیون نفر جمعیت این کشور فقط ۳۰ هزار نفر معتاد باشند.

رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجلس گفت: برای اجرایی شدن چنین طرح‌هایی هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، اما اگر این اتفاق بیفتد، خوب است چرا که در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد زندانیان ما مربوط به مواد مخدر هستند که این موضوع باعث بروز آسیب‌هایی هم برای خودشان و هم خانواده‌شان می‌شود و اجرای چنین طرح‌هایی از بروز آسیب‌ها کم خواهد کرد اما در مجموع اجرای آن کار سختی است و باید مراقبت‌ها و کنترل‌های ویژه انجام شود.

به گفته رستمیان، در صورت اجرای این طرح هم قاچاقچیان حذف می‌شوند و هم آسیب‌هایی که افراد معتاد با آن روبرو می‌شوند، کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر کارت شناسایی در اختیار معتادان قرار می‌گیرد و مواد نیز فقط باید در آن مرکز خاص مصرف شود و به بیرون برده نمی‌شود.

شیوع ۱۵۰ درصدی مصرف مواد از سال ۸۵ تا ۹۱

وی به آمار معتادان اشاره کرد و گفت: بر اساس تحلیل‌های انجام شده از سال ۸۵ تا ۹۱ شیوع مصرف مواد مخدر ۱۵۰ درصد و از سال ۹۱ تا ۹۴ نیز ۴۵ درصد رشد داشته است.

به گفته رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجلس، آمار دقیقی از تعداد معتادان در دست نیست اما تعداد مصرف‌کنندگان را می‌توان حدود ۳.۵ میلیون نفر ذکر کرد.

رستمیان همچنین گفت: تاکنون فکر می‌کردیم که افراد بیکار به سمت مصرف مواد می‌روند اما در تحلیل‌های انجام شده، مشخص شد که در برخی کارخانه‌های فعال کارگران مشغول به کار معتاد هستند؛ بر همین اساس باید فکری برای این قشر از افراد جامعه انجام داد.

اجرای کامل بیمه معتادان در سال آینده

به گفته نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، اقدامی که سال گذشته برای درمان اعتیاد در کشور انجام دادیم، بیمه این افراد بود که درصدی از آن اجرایی شد و اجرای کامل آن را در برنامه ششم پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجلس، نمایندگان بهزیستی، کمیسیون اجتماعی و بهداشت مجلس و همچنین نمایندگان ستاد مبارزه با مواد مخدر حضور داشتند، گفت: در این کارگروه تصمیم گرفتیم که طرح کاهش شیوع مصرف مواد مخدر را در برنامه ششم بگنجانیم.

رستمیان گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که در مجلس بعد، فراکسیون خاص مبارزه با مواد مخدر ایجاد کنیم که امیدوارم محقق شد، چرا که مبارزه با مواد مخدر اولویت بزرگ کشور است.

منبع :مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها