با افتتاح فرستنده‌های پخش دیجیتال صورت گرفت

تجهیز پخش تلویزیونی به نسل سوم دیجیتال

با مدیرکل صدا و سیمای خراسان شمالی

«اترک» تولید آثار فاخر با ظرفیت‌های استانی

اشاره: پس از تقسیم استان خراسان به سه استان در تابستان 83، صدا و سیمای مرکز خراسان شمالی که ابتدا به صورت خبرگزاری و زیر نظر صداوسیمای خراسان اداره می‌شد با توجه خاص مسئولان صدا و سیما در سال 84 به اداره کل ارتقاء یافت و در پاییز 84 واحد رادیو با تولید و پخش روزانه 6 ساعت، آغاز به کار کرد. در حال حاضر این رادیو 20 ساعت برنامه به مخاطبان خود ارائه می‌کند. سیمای محلی نیز در فروردین 86 افتتاح شد و در ششم مرداد 89 شبکه استانی سیمای اترک به صورت رسمی آغاز به کار کرد. همچنین نخستین فرستنده دیجیتال استان خراسان شمالی 25 اسفند ماه 90 در محل ایستگاه پرقدرت آخرداغ از طریق ویدئو کنفرانس و ارتباط مستقیم به صورت رسمی افتتاح شد .در گفت گو با دکتر امیرهوشنگ آذردشتی، مدیرکل صدا و سیمای خراسان شمالی مهم ترین فعالیت‌های این مرکز را مورد بررسی قرار دادیم.
کد خبر: ۸۷۷۳۴۳

چرا شبکه استانی خراسان شمالی به عنوان اترک نامگذاری شده است؟

اترک رودخانه مرزی بین ایران و ترکمنستان است که از کوه‌های شمال خراسان سرچشمه می‌گیرد و به دریای خزر می‌ریزد. نام این رودخانه به عنوان یک نماد محلی و بومی برای شبکه استانی صدا و شبکه استانی سیمای خراسان شمالی در نظر گرفته شده است.

چه حجمی از برنامه‌های شبکه استانی صدا و سیمای خراسان شمالی در سیمای مرکز تولید می‌شود و چه حجمی برون‌سپاری شده است؟

براساس سیاست‌های سازمان، بخش عمده‌ای از تولیدات این مرکز برون‌سپاری شده است تا هنرمندان بومی بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های استانی آثار فاخر و ارزشمندی تهیه و تولید کنند و در تولیدات این شبکه سهم داشته باشند.

چه آثار ویژه‌ای در حوزه تولیدات نمایشی مصوب شده است و در حال اجرا دارید؟

ویژه‌برنامه‌های دهه فجر، ده نمایش 30 دقیقه‌ای با نام «بجنورد 57» از جمله آثاری است که هم‌اکنون در رادیو در دست تولید است و در تلویزیون سریال «آلتین آی» را در دست تولید داریم که برای فصل تابستان ساخته می‌شود.

زیرساخت‌های رسانه‌ای برای پوشش شبکه استانی تا چه حد توسعه‌یافته است؟

بیش از 80 درصد، رادیو استانی fm 80 درصد و mw 98 درصد تحت پوشش قرار دارند.

تعاملتان با مردم و نهادهای مختلف استان در چه سطحی است؟

با توجه به این که تلاش می‌کنیم تولیداتمان را براساس نیازهای استان طراحی و تولید کنیم، مردم از برنامه‌های شبکه رادیویی و تلویزیونی استان استقبال خوبی می‌کنند. همچنین تعامل بسیار خوبی با نهادهای دولتی و غیردولتی در سطح استان داریم و برنامه‌هایی را برای ارتباط بیشتر مردم با مسئولان تولید می‌کنیم که نقطه وصل مردم و مسئولان نیز باشیم.

براساس نظرسنجی‌ها، پرمخاطب‌ترین برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی کدام‌اند؟

«دنگ کرمانج» و «پیام اترک» پرمخاطب‌ترین برنامه‌های صدای خراسان شمالی و «سلام آبادی» و «شب‌های اترک» پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سیمای خراسان شمالی محسوب می‌‌شوند.

میزان رضایتمندی مردم استان از برنامه‌های شبکه رادیویی و تلویزیونی خراسان شمالی چقدر است؟

اقدامات متعددی برای جلب نظر مخاطبان صورت می‌گیرد و در نتیجه همین اقدامات و تلاش برنامه‌سازان، میزان رضایت از برنامه‌های تلویزیون حدود 80 درصد است و مخاطبان رادیو نیزاز بیش از 60 درصد برنامه‌های صدای خراسان شمالی احساس رضایت می‌کنند. طبیعی است برنامه‌سازان ما به این میزان بسنده نمی‌کنند و در تلاش هستند این میزان را افزایش دهند.

چه برنامه‌هایی برای توسعه صدا و سیمای استان و افزایش مخاطبان دارید؟

ایجاد باشگاه گزارشگران افتخاری و شنوندگان دائمی رادیو، حضور اقوام مختلف در برنامه‌های متعدد رادیویی، پرداختن به مزیت‌های نسبی استان، برنامه‌سازی براساس میل و نیاز شنوندگان و مخاطبان، حضور در جای جای استان، شهرستان‌ها و روستاها از مهم‌ترین مواردی است که در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای رادیوی استان مورد توجه بوده است.

در مورد برنامه‌های تلویزیون قصد داریم نمود زبان‌ها و گویش‌های محلی را در برنامه‌های نمایشی و غیرنمایشی افزایش دهیم. برنامه‌هایی با هدف پاسخگویی به مردم استان تدارک دیده‌ایم و می‌کوشیم از ساخت برنامه‌های خنثی و کم بیننده پرهیز کنیم.

همچنین برنامه‌ریزی برای تولید برنامه بر مبنای نیازهای منطقه‌ای و بومی، افزایش برنامه‌‌هایی با رویکرد تفریح و سرگرمی مانند مسابقات تلویزیونی، طنز و برنامه‌های موسیقی محور و تعاملی کردن بیشتر برنامه با استفاده از رسانه‌های مجازی نوین از دیگر برنامه‌های مهمی است که امیدواریم به یاری خداوند آنها را عملیاتی کنیم.

و مهم‌ترین مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستید، چیست؟

مشکلات ساختاری و نیروی انسانی مرکز، انتقال به سایت جدید مرکز و آماده‌سازی آن برای بهره‌برداری و کیفی‌سازی برنامه‌های صدا و سیمای مرکز از مهم ترین مشکلات پیش روست. البته ساختمان سایت جدید صداوسیما از سال 85 در زمینی به مساحت 14 هکتار در انتهای بلوار خلیج فارس و منطقه چُقّرباغ، روبه روی بوستان بش قارداش در نزدیکی شهر بجنورد احداث شده است که هم اکنون مراحل تکمیلی آن نیز با جدیت پیگیری می‌شود. امیدوارم با همکاری مسئولان هر چه سریع تر بتوانیم از این فضای رسانه‌ای استفاده کنیم.

فرشید شکیبا

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها