رئیس پژوهشکده علوم بالینی غدد و متابولیسم تاکید کرد:

ضرورت پیشگیری از بیماری های غیرواگیردار در کشور

رئیس پژوهشکده علوم بالینی غدد و متابولیسم گفت: پیشگیری از بیماری های غیرواگیردار در کشور یک ضرورت به شمار می رود. یکی از موارد جدی تهدید کننده سلامت جامعه بیماری های غیرواگیردار است و وزارت بهداشت نیز در این زمینه برنامه های تدوین شده و هدف گذاری های خاصی را در حال بررسی دارد.
کد خبر: ۸۷۷۲۸۰
ضرورت پیشگیری از بیماری های غیرواگیردار در کشور

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر محمدباقر لاریجانی با اشاره به نهایی شدن سند کنترل دیابت و روندی را که در پیش دارد، گفت: این بحث نیز در سایر بخش ها مانند بیماری های غیرواگیردار، تغذیه و سبک زندگی نیز باید قابل پیگیری باشد و در این زمینه نیز باید تغیراتی اعمال شود.

رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی کشور افزود: لزوم پیشگیری از انواع بیماری های غیرواگیردار در کشور نیز مبحثی حساس به شمار می رود زیرا سلامت جامعه را نیز تهدید یا تضمین می کند زیرا در حال حاضر حدود 80 درصد از مرگ و میرها در کشور به بیماری های غیرواگیردار و این حوزه مربوط می شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی های مفصل برای تحول جدی در کنترل و بیماری های غیرواگیردار افزود:متاسفانه در کشور آمارهای مربوط به ابتلا افراد به بیماری های غیرواگیردار در حال افزایش بوده و رو به رشد است.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: عوامل افزایش دهنده این بیماری ها نداشتن تحرک بدنی، استعمال دخانیات و نداشتن اصول و شبک تغذیه ای سالم نیز است که جامعه را با خطرات روز افزون بیماری های غیرواگیردار رو به رو می کند.

این عضو پیوسته فرهنگستان با اشاره به بیماری های غیرواگیردار مهم که در جامعه رو به رشد است، گفت: بیماری های قلب و عروق، اضافه وزن، دیابت و انواع سرطان ها و بیماری های دیگری چون مشکلات تنفسی و آسم نیز در دسته بیماری های غیرواگیردار به شمار می روند که در جامعه هر روز آمار مبتلایان بیشتر می شود.

وی ادامه داد:وزارت بهداشت برنامه های جدیدی در حال هدف گذاری دارد و نیز برای کاهش این مسئله مهم تمهیدات ویژه و جداگانه ای را نیز اندیشیده است.

لاریجانی به بخشی از هدف گذاری های وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت:این هدف گذاری ها شامل بیماری های روحی و روانی نیز می شود همچنین در تلاش هستیم تا مصرف نمک و چربی های غیر اشباع را نیز در جامعه کنترل،فرهنگ سازی و کاهش دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه برای تمام این بیماری ها 4 مورد پیگیری می شود ادامه داد:در خصوص این بیماری ها چهار مورد پیگیری می شود با این مضمون که در حیطه قانونگذاری و کنترل های کلی می توان به چه اقداماتی دست زد.همچنین کاهش عوامل خطر،نحوه ارائه خدمات و پایش بیماری های غیرواگیردار از دیگر مواردی است که در حیطه کنترل و پیشگیری این بیماری ها در دست بررسی است.

لاریجانی در پایان خاطر نشان کرد:توجه و اهمیت به بیماری های غیرواگیردار به این معنا نیست که توجهی به بیماری های واگیردار نمی شود زیرا در برخی مواقع شیوع اپیدمی بیماری های نوظهور یک کشور را با چالش ها و بحران های جبران ناپذیری رو به رو می کند بنابراین توجه به بیماری های غیرواگیردار باید در اولویت سلامت قرارگیرد.

منبع: شبکه مجازی آستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها