ال‌پاییس، نام پرخواننده‌ترین روزنامه صبح کشور اسپانیا و یکی از سه روزنامه اصلی منتشر شده در شهر مادرید، پایتخت این کشور است که همراه با دو روزنامه دیگر ال‌موندو و ای.بی.سی، بیشترین میزان فروش روزانه را در کل کشور دارد. ساختمان اصلی و تحریریه مرکزی ال‌پاییس که در لغت به معنای کشور است، در شهر مادرید واقع شده و مالکیت آن را گروه رسانه‌ای اسپانیایی موسوم به پی.آر.آی.اس.آ عهده‌دار است.
کد خبر: ۸۹۶۸۹۴
ال‌پاییس؛ آغاز دموکراسی از روی‌ کاغذ

ال‌پاییس، ماه می‌ سال 1976 توسط اعضای اولیه گروه پی.آر.آی.اس.آ با نام‌های خسوس دی‌پلانکو، خوزه اورتگا اسپوتورنو و کارلوس مندو پایه‌گذاری شد. طراحی تصویری و چینش اولیه صفحات آن توسط رینهارد گید و ژولیو آلونسو طراحی شده بود و همچنین اولین سردبیر روزنامه خو آن لوئیس سبریان نام داشت. اولین شماره این روزنامه، چهارم ماه می‌ سال1976 منتشر شد و روی دکه‌ها رفت. این درست شش ماه پس از زمان مرگ دیکتاتور سابق اسپانیا با نام فرانسیسکو فرانکو بود و از اولین قدم‌ها در راه انتقال شرایط سیاسی اسپانیا به دموکراسی محسوب می‌شد. در این دوران جدید سیاسی، ال‌پاییس اولین روزنامه‌ای بود که در حاکمیت جدید پس از فرانکو پا به عرصه گذاشت و به همین دلیل،‌ محتوایی متفاوت با سایر جراید آن دوران داشت. به همین دلیل هم بود که در همان سال اول انتشار توانست تیراژ 116 هزار و 600 نسخه را تجربه کند و البته این عدد،‌ یک سال بعد از آن به رقم 137 هزار و 562 نسخه رسید. ال‌پاییس با همین اقدامات توانست جای خالی را که تا پیش از این در عرصه مطبوعات اسپانیا احساس می‌شد،‌ پر کند و به همین دلیل،‌ سال 1983 جایزه‌ای موسوم به نشان شاهزاده آستوریاس از سوی انجمن ارتباطات و علوم انسانی کشور به این روزنامه اهدا شد. ال‌پاییس در ادامه فعالیت‌هایش در سال 1986 چهارمین جایزه آزادی بیان را از بنیاد روزولت دریافت کرد. همچنین این روزنامه اولین روزنامه دولتی بود که یک سال بعد از این تاریخ توانست بیشترین میزان بودجه دولتی را در تاریخ اسپانیا بگیرد.

رعایت جنبه‌های روزنامه‌نگاری استاندارد و حرفه‌ای و نیز دانستن این واقعیت که ال‌پاییس،‌ اولین روزنامه کشور بود که کنترل کیفیت داخلی را رعایت می‌کرد، خیلی زود جایگاه حرفه‌ای روزنامه را هم ارتقا بخشید. از دیگر اقدامات ال‌پاییس، ایجاد نقش مدافع برای حقوق خوانندگان (معادل نقش بازپرسان مطبوعاتی در بریتانیا) بود که به سبک و راهنمایی برای کار روزنامه‌نگاران بعدی تبدیل شد. ال‌پاییس تعدادی هم توافق‌نامه همکاری با دیگر روزنامه‌های اروپایی در زمینه بیان دیدگاه‌های حزب سوسیال دموکرات منعقد کرد و سال 1989 شبکه مشترکی از منابع اطلاعاتی را در مشارکت با دو روزنامه لاریپوبلیکا ایتالیا و لوموند فرانسه ایجاد کرد.

اوایل دهه 1990، ال‌پاییس دومین نشریه اسپانیایی زبانی بود که به انتشار نسخه‌ای اینترنتی از مطالب خود اقدام کرد که این نسخه ال‌پاییس دیجیتال نام داشت. البته این روزنامه،‌ نوامبر سال 2002 تصمیم به ایجاد یک سیستم پرداخت اینترنتی برای مطالعه مطالب و خارج کردن آن از حالت رایگان داشت که این اقدام موجب کاهش شدید بازدید از سایت شد و بسختی شکست خورد. سایت جدید روزنامه از سال 2005 با شعار دسترسی به محتوای آزاد افتتاح شد و تا هم‌اکنون مشغول کار بوده و نسخه‌های برزیلیایی و کاتالان هم به آن افزوده شده است. نسخه کاغذی روزنامه همچنان با داشتن تیراژ 267 هزار نسخه در هر شماره، جایگاه خود را به عنوان پرخواننده‌ترین روزنامه کشور محفوظ نگاه داشته است.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها