هشتمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر با رقابت بیش از 9000 اثر از حدود 5000 هنرمند داخلی و خارجی درحالی از روز جمعه افتتاح می‌شود که امسال یک شورای هنری آثار همه رشته‌ها را انتخاب می‌کند.
کد خبر: ۸۷۵۸۱۰
5000 هنرمند در هشتمین جشنواره تجسمی فجر

روز گذشته موزه هنرهای معاصر تهران میزبان نشست خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی بود که با حضور مجتبی آقایی دبیر کل جشنواره، جمشید حقیقت شناس دبیر هنری، عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی و محمدمهدی رحیمیان عضو شورای هنری این رویداد برگزار شد.

آقایی در این نشست با بیان این که برنامه‌ریزی برای جشنواره از تابستان آغاز شد، بیان کرد: جشنواره دوره قبل به‌دلیل محدودیت‌های زمانی امکان برگزاری به صورت رقابتی پیدا نکرد و این دوره به روش ترکیبی فراخوان آثار را ارائه کردیم.

دبیرکل جشنواره سپس به ارائه آماری از این دوره پرداخت که براساس آن در بخش رقابتی ۹۲۳۰ اثر از ۴۹۱۵ هنرمند ایرانی و خارجی در سایت جشنواره به ثبت رسیده که از میان آنها ۱۰۵ هنرمند خارجی از ۴۰ کشور نیز آثارشان را ارسال کرده‌اند. یکی از بخش‌های این دوره جشنواره، «آرتکس» نام دارد که آقایی درباره این بخش عنوان کرد: نمایشگاه آرتکس شامل نمایشگاهی از توانمندی‌های حوزه هنرهای تجسمی کشور در بخش رسانه‌ها، نگارخانه‌های برتر، انتشارات، آموزشگاه‌های هنری و... است که فعالیت این بخش‌ها موجب رونق بخشی به هنرهای تجسمی کشور می‌شود و زمان برگزاری آن از ۱۴ تا ۱۷ اسفندماه در موسسه صباست. او همچنین گفت: به یمن رسیدن جشنواره به عدد هشت، نمایشگاهی را با همکاری آستان قدس رضوی و موزه ملک به مناسبت نامگذاری این دوره به نام مبارک امام رضا(ع) در موزه هنرهای معاصر فلسطین خواهیم داشت. دبیرکل هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره بخش فیلم این جشنواره هم بیان کرد: در این بخش بیش از ۷۰ فیلم در زمینه هنرهای تجسمی به جشنواره ارسال شده است که باید از میان آنها داوران انتخاب کنند. به گفته آقایی، امسال همزمان با اختتامیه این جشنواره نشان طوبای زرین هنرهای تجسمی به تعدادی از هنرمندان پیشکسوت که بالای ۶۰ سال دارند، اهدا می‌شود.

جمشید حقیقت‌شناس، دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر نیز بیان کرد: نمایشگاه امسال ما اثرمحور است، نه هنرمند محور و این تفاوت اساسی هشتمین جشنواره با دوره‌های قبل است.

اوبا اشاره به حضور یک شورای هنری در این دوره بیان کرد: امسال تیم داوران ما شامل یک شورای هنری است که همه آثار را همین اعضای شورا انتخاب می‌کنند.

عبدالرحیم سیاهکارزاده، دبیر اجرایی جشنواره هشتم هنرهای تجسمی هم به برگزاری همزمان این جشنواره در ۲۶ استان کشور اشاره کرد و گفت: امسال ۲۶ استان برای برگزاری همزمان جشنواره اعلام آمادگی کردند. هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جمعه ساعت ۱۸ در موسسه فرهنگی و هنری صبا آغاز به کار می‌کند و تا ۱۷ اسفندماه نیز نمایش آثار ادامه دارد. با این حال مراسم اختتامیه کمی زودتر و روز هشتم اسفندماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها