با حاشیه‌های به‌وجود آمده برای پوستر جشنواره فیلم فجر، پوستر سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر نیز برای نهایی شدن، به دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده شده است.
کد خبر: ۸۷۴۵۳۳
پوستر جشنواره موسیقی در چه مرحله‌ای است؟

به گزارش جام جم نوا، هر سال در آستانه‌ی فرارسیدن دهه‌ی فجر و برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای هنری، پوسترهایی که برای این رویدادها طراحی شده‌اند، رونمایی می‌شوند تا به‌عنوان نماد هر جشنواره در طول برگزاری آن مورد استفاده قرار گیرند.

معمولا پس از رونمایی از پوسترها شاهد واکنش‌های متفاوتی از سوی هنرمندان و مخاطبان هستیم. واکنش‌هایی که گاه به اعتراض تبدیل می‌شوند و پوستر و نوع طراحی آن را زیر سوال می‌برند. در چند سال گذشته، این‌گونه اتفاق‌ها بیشتر تکرار شده است.

سال گذشته، پوستر طراحی‌شده برای جشنواره تئاتر فجر با انتقادهای شدیدی مواجه شد و امسال نیز پوستر جشنواره فیلم که طرحی از چهره‌ی خسرو شکیبایی بود با حاشیه‌هایی همراه شد.

سبک کاری و سابقه‌ی متفاوت هنرمندانی که برای طراحی این پوسترها انتخاب می‌شوند و برداشت آن‌ها از رویدادهای مورد نظر باعث می‌شود المان‌هایی در طراحی این پوسترها به کار رود و تکنیک‌هایی مورد استفاده قرار گیرد که نتواند جامعه‌ی هنری، بخصوص گرافیست‌ها را راضی کند و طرح نهایی آن‌طور که باید و شاید توجه مخاطبان را جلب نمی‌کند.

امسال با حاشیه‌هایی که برای پوستر جشنواره‌های فیلم فجر به‌وجود آمد، به‌نظر می‌رسد معاونت هنری وزارت ارشاد تصمیم گرفته، به این بحث وارد شود و پوسترهای طراحی‌شده در دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد بررسی و پس از اعمال نظر توسط کارشناسان این دفتر به‌طور رسمی رونمایی شوند.

پیشنهاد انجام این کار توسط معاونت هنری داده شده و پوستر سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر نیز اکنون به دفتر هنرهای تجسمی فرستاده شده است.

هرچند به گفته‌ی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی هنوز شورای خاصی برای این کار تشکیل نشده است، اما معاونت هنری وزارت ارشاد با دادن پیشنهاد بررسی پوسترها، به این موضوع وارد شده و باید دید آیا پوستر دیگر جشنواره‌های فجر هم برای بررسی به دفتر هنرهای تجسمی فرستاده می‌شوند؟

مجید ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این‌باره توضیح داد: ما اعلام آمادگی کرده‌ایم تا هر پوستری که برای جشنواره‌های فجر طراحی می‌شود، در دفتر هنرهای تجسمی مورد نقد قرار گیرد، اما فعلا قرارداد مستقیمی در این زمینه بسته نشده است. ما در مقام کمک و نظر دادن، به این حوزه وارد شده‌ایم.

او اظهار کرد: امیدوارم این اتفاق در دفتر هنرهای تجسمی بیفتد و از دیدگاه‌های اساتید در زمینه‌ی انتخاب پوستر مناسب برای جشنواره‌های فجر استفاده شود.

وی همچنین گفت: پیشنهاد انجام این کار ابتدا از طرف معاونت هنری داده شد. هنوز شورای خاصی برای این کار تشکیل نشده، اما با پیشنهاد معاونت هنری، پوستر سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر به دفتر هنرهای تجسمی فرستاده و پوستر دیگری هم طراحی شده است که در نهایت، یک پوستر به‌عنوان طرح نهایی انتخاب خواهد شد.

ملانوروزی اضافه کرد: ما در دفتر هنرهای تجسمی خوشحال می‌شویم که بتوانیم در این زمینه، همکاری‌های لازم را با جشنواره‌ها داشته باشیم و پوستری انتخاب شود که از نظرهای مختلف برای برگزاری رویدادهای دهه فجر مناسب باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها