مراسم تشییع پیکر فیلمساز فقید، فریبرز صالح ساعت 9 صبح امروز از ساختمان شماره 2 خانه سینما به نشانی خیابان وصال تقاطع طالقانی برگزار شد و سینماگران، کارگردان قدیمی سینما و سازنده فیلم عاشورایی «سفیر» را تا قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه کردند.
کد خبر: ۸۷۵۳۵۳
وداع با کارگردان «سفیر»

به گزارش جام جم آنلاین، فریبرز صالح، فیلمنامه نویس و کارگردان سینمای ایران متولد 1323 در تهران بود. او فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۴۷ با بازی در فیلم کشتی نوح به کارگردانی خسرو پرویزی آغاز کرد. صالح مدتی هم به کار دوبله فیلم اشتغال داشت و سپس در سال ۱۳۴۹ به انگلستان رفت و در زمینه سینما تحصیل کرد. سال ۱۳۵۱ به ایران بازگشت و با ساخت فیلم کوتاه کتیبه در سال ۱۳۵۳ در تلویزیون ملی ایران مشغول به کار شد.

«سفیر» مهمترین فیلم کارنامه صالح و نخستین اثر سینمای داستانی ایران درباره قیام امام حسین (ع) و نهضت عاشوراست؛ فیلمی محصول 1361 و با بازی فرامرز قریبیان، عزت الله مقبلی، جلال پیشواییان، محمدتقی کهنمویی، کاظم افرندنیا، هوشنگ دیباییان و کیومرث ملک مطیعی که در اولین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

داستان این فیلم درباره قیس ابن مسهر، نمایندة امام حسین (ع) است که با نامه ای برای سلیمان خزاعی به طرف کوفه می رود. در راه به دست راهداران ابن زیاد، والی کوفه، دستگیر و به زندان افکنده می شود. قیس پیش از دستگیری نامه را از بین می برد و در زندان زندانیان را بر ضد زندانبان ها می شوراند. حسین ابن نمیر، فرمانده راهداران، قیس را به زندان ابن زیاد در کوفه، منتقل می کند. ابن زیاد به پیشنهاد مشاورش، خالد، از قیس می خواهد که در مسجد سخنرانی کند و به دروغ به مردم بگوید که امام قصد بیعت با یزید را دارد. قیس می پذیرد، اما در روز موعود علیه یزید سخنرانی می کند. ابن زیاد، که به خشم آمده، او را از فراز ارک به پایین می اندازد و به شهادت می رساند.

صالح که سالها ساکن شمال کشور بود و دیگر فعالیت سینمایی نمی کرد، پس از بازگشت به تهران و به دلیل آلودگی هوا دچار مشکل تنفسی شد و سرانجام پنجشنبه هفته گذشته در 71 سالگی درگذشت.

گفتنی است مراسم ختم این هنرمند فقید هم روز سه شنبه از ساعت 15 و 30 دقیقه تا 17 در مسجد حجت ابن الحسن (عج) واقع در خیابان سهروردی شمالی برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها