مدیر اداره صادرات بانک مرکزی :

عرضه ارز تا پایان سال بیشتر می‌شود

فعالان بازار ارز در گفت و گو با جام جم آنلاین :

افزایش قیمت ارز در بازار عجیب است

قیمت دلار امروز در بازار ارز نسبت به قیمت روز گذشته ثابت باقی ماند و هر دلار در بازار آزاد حدود 3 هزار و 630 تومان معامله شد این قیمت درحالی ثابت ماند که روز گذشته در پی رفع تحریم ها ناباورانه قیمت دلار درساعات پایانی معاملات با افزایش روبرو شد افزایشی عجیب که پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده را غیر ممکن کرده است .
کد خبر: ۸۷۳۸۶۰
افزایش قیمت ارز در بازار عجیب  است

به گزارش جام جم آنلاین ، فعالان بازار ارز افزایش قیمت دلار در اولین روز اجرای برجام را غیر منطقی دانسته و بر این باورند با توجه به رفع تحریم بانکهای ایرانی و شعب آنها در خارج از کشور در پی لغو تحریم سوئیفت و چشم انداز مثبت ورود ارز به کشور غیرمنطقی است و حتی دراین زمینه نیز معاون ارزی بانک مرکزی نیزبه اظهار نظر پرداخت و افزایش نرخ ارز در روز یکشنبه را عجیب دانست .

نرخ دلارکه حدود ده روز پیش وارد کانال 3700 تومان نیز شده بود در روزهای گذشته با نزدیک شدن به روز اجرای برجام روند نزولی به خود گرفت ودیروز درساعات اولیه معاملات در اولین روز اجرای برجام نرخ ارز کاهش یافت اما در پایان روزمعاملات با افزایش قیمت وارد کانال 3600 تومان شد.

ارزش دلار روز گذشته درکمترین قیمت ها 3هزار560 تومان به فروش رسید اما با جهش در قیمت در ساعات پایانی به قیمت 3 هزار و 630 تومان رسید . نمودار ارزش‌گذاری دلار در بازار آزاد نشان می دهد که دلار در طی معاملات روزگذشته بیشتر درگیر نوسانات بوده و نتوانسته یک رویه ثابت را در پیش بگیرد.

یکی از صرافان خیابان فردوسی با اشاره به اینکه بالا رفتن قیمت دلار در روز گذشته و تثبیت آن در امروزمنطقی به نظر نمی رسد به جام جم آنلاین گفت : با لغو تحریم های سوئیفت و خبر ورود ارزهای بلوکه شده باید قیمت ارز روند کاهشی داشته باشد اما عملا اینگونه نشد و شاید فعالیت برخی از دلالها مانع ازآن شده باشد .

وی با اشاره به اینکه قیمت ارز را عرضه و تقاضای بازار تعیین می کند تصریح کرد : اگر فضا مناسب باشدو بازار به خوبی مدیریت شود قیمت ارز می تواند حدود 3 هزار تومان باشد اما متاسفانه فضا اینگونه نیست. به گفته اسدی ، اگر سیاست تک نرخی ارز به نتیجه برسد طبیعتا نرخ دلار باید به حدود 3 هزار و 100 تا 3 هزار و 200 تومان برسد .

از سوی دیگر امید اشرفی کارشناس اقتصادی نیز در برنامه پویش در مورد نرخ دلار در سال آینده و فضای پسا تحریم پیش بینی کرد به دلیل جبران کسری بودجه ناشی از افت قیمت نفت و با توجه به اینکه دولت در لایحه بودجه نرخ دلار را حدود 3 هزار تومان اعلام کرده ، نرخ دلار در بازار آزاد در محدوده قیمتی 3500 تومان با نوسانات بسیار کمی باقی بماند .

قضاوت درباره قیمت ارز در روزهای آینده سخت است

با این وجود رییس کانون صرافان کشور بازار ارز را قدری ملتهب دانسته و به جام جم آنلاین گفت : فعلا روی هیچ خبری نمی توان با صراحت قضاوت کرد .دیروز صبح نرخ دلار پایین آمده بود اما آخر وقت با افزایش روبرو شد بنابراین باید منتظر روزهای آینده ماند.

امیر بیت لفطه تصریح کرد :دلالها قسمتی از بازار را شکل می دهند اما از بعد عقلانی معمولا در تعیین نرخ کالا عرضه وتقاضا شرط اصلی است هر زمان این عرضه و تقاضا تناسب منطقه ای اش را از دست دهد درقیمت ها نوسان پیش می آید .

وی در باره تاثیر گذاری لغو تحریم سوئیفت بر بازار ارز گفت : باید چند روزی صبر کنیم تا اثرات آن در پی عملیات بانکی که صورت می گیرد مشخص شود . بدون شک لغو این تحریم ها اثرات بسیار مثبتی بر روابط ارزی بین بانکها داخلی با بانکهای خارجی ودر نهایت برروی اقتصاد کشور خواهد گذاشت. در واقع با رفع محدودیت ها ورود ارزبه کشور تسهیل خواهد شد.

به گفته رییس کانون صرافان کشور با رونق داد وستد ، تولید و سرمایه گذاری در کشور در پی لغو تحریم ها اتفاقات خوش یمن در معاملات ارز تشدید می شود و ممکن است صرافان به تنهایی جوابگو نباشند و حضور بانکها بسیار موثر است .

غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی نیزروز گذشته در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که افزایش نرخ ارز در روز یکشنبه عجیب بود و دلیل مشخصی نداشت؛ زیرا بانک مرکزی بخشنامه ای را صادر کرد که براساس آن متقاضیان ارزی که کد تخصیص گرفتند می توانستند گشایش اعتبار کنند.

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه، با اجرای برجام بانک های ما در بازار فعال خواهند شد و می توانند ارز حاصل از صادرات را جذب کنند، افزود: بانک ها می توانند کارهای تجاری از طریق ابزارهای رسمی و متداول دنیا همانند اعتبارات اسنادی را تحت پوشش قرار دهند.

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها