مدیر اداره صادرات بانک مرکزی :

عرضه ارز تا پایان سال بیشتر می‌شود

دبیرکانون صرافان ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین :

مردم در خرید و پس انداز ارز از تصمیمات هیجانی پرهیز کنند

دبیرکانون صرافان ایران گفت : با اجرایی شدن برجام ورود ارز به کشور افزایش یافته و مبادلات ارز رونق می گیرد که به طور قطع قیمت ارز روند کاهشی پید اخواهد کرد .
کد خبر: ۸۷۱۷۷۹
مردم در خرید و پس انداز ارز از تصمیمات هیجانی پرهیز کنند

امیر بیت لفطه درگفت و گو با جام جم آنلاین درباره دلایل افزایش نرخ دلار در روزهای گذشته اظهارکرد : کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر محدودیت عرضه ارز، تحولات منطقه و افزایش تقاضا از جمله دلایل این افزایش بوده است اما مردم باید این نکته را درنظر داشته باشند که از تصمیم ها ی هیجانی پرهیز کنند چرا که در شرایط کنونی خرید و پس انداز ارز به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

به گفته وی بعد از رفع تحریم ها با افزایش مبادلات تجاری و افزایش صادرات ، درآمد ارزی کشور افزایش یافته و به نوعی عرضه و تقاضا به تعادل می رسد و حتی مازاد ارزی اتفاق خواهد افتاد.
بیت لفطه در پاسخ به این سوال که افزایش نرخ رسمی ارز و همچنین بازار آیا ربطی به تصمیم دولت برای جبران کسری بودجه دارد ؟ گفت : من این استدلال را قبول نمی کنم برای آنکه دولت به دنبال سیاست کاهش نرخ تورم است و اگر بخواهد این کار را انجام دهد تمام معادلاتی که دولت به دنبال آن بوده به هم می ریزد.

سودجویی دلالان ارزی

دبیر کانون صرافان ایران بر این باور است که قیمت ارائه شده دربازار با قیمت تمام شده اختلاف فاحشی ندارد ولی همین اختلاف نیز ناشی از عملکرد عده ای از دلالها ست که حجم قابل توجهی ارز در دست آنهاست .
به گفته وی صرافان غیرمجاز درکل کشور که هیچ نوع تعهدی برای پرداخت مالیات نیز ندارند تعدادشان خیلی زیاداست و این افراد از اتفاقاتی که رخ می دهد برای سود جویی و فرصت طلبی استفاده می کنند ، آنها افراد کهنه کاری هستند و می دانند که مسائلی که با عربستان پیش آمده باعث می شود که ارز به عنوان یک شاخص از این موضوع متاثر شود در نتیجه در این شرایط خریدار ارز می شوند و برروی بازار تاثیر می گذارند .
بیت لفطه به زمان افزایش تقاضای ارز در زمان سفر زائرین به عتبات اشاره کرد و گفت : درآن مقطع قیمت ارزبالا رفت ولی بعد از پایان ایام اربعین نیازبه خرید ارز کاهش یافت و قیمت پایین آمد اما باز شاهد آن هستیم که به دلیل تنش های بوجود آمده با عربستان نقش دلالهای متفرقه و بساط فروش غیر قانونی پررنگ شده است وآنها با بازاربه نوعی بازی می کنند وتعداشان هم کم نیست . درچنین شرایطی آنها تبدیل به خریدارارز می شوند و به افزایش قیمت دامن می زنند .
وی تاکید کرد : هر مجوزی که خارج از بانک مرکزی صادر شده باشد غیر قانونی است چون بانک مرکزی متولی سیاست های پولی و ارزی کشور است .
بیت لفطه در پاسخ به این سوال که قرار بود با دلالها برخورد قاطعی صورت گیرد این موضوع به کجا رسید گفت :مدتی پیش یک تعداد ازآنها را دستگیرکردند اما این قضیه با گرفتن 40 – 50 نفر حل نمی شود و زمانبر است وبه پیگیری مستمر نیاز دارد.

سیما رادمنش - خبرنگارجام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها