چالش بزرگ عدم اعزام برخی از تیم های ورزشی به رقابت های بین المللی

توپی که به زمین وزارت خانه می افتد

روز مشکلات اقتصادی اتفاق جدیدی نیست و چند سالی است که در ورزش کشور نیز همچون جاهای دیگر منابع مالی محدود شده‌اند.
کد خبر: ۸۶۹۲۷۵
مدیریت بودجه، نیاز امروز ورزش

به گزارش جام جم آنلاین ، در چنین فضایی نباید به‌دنبال مقصر گشت. همه می‌دانیم در این چند سال اخیر، چه در انتهای دولت قبلی و چه از آغاز دولت فعلی، از سوی بیگانگان چه فشارهایی به کشور تحمیل شده است. بدون شک همان‌هایی که این فشارها را به کشور وارد می کنند خیلی دوست دارند بشنوند اوضاع در کشور خوب نیست و این تحریم‌ها اثرگذار بوده است. در نتیجه بهتر است از بزرگنمایی مشکلاتی از این دست پرهیز کنیم تا خدای ناکرده باعث خوشحالی دشمن نشویم.

البته برخی واقعیت‌ها را هم نمی‌توان کتمان کرد. شاید ساخت و ساز را بتوانیم دیرتر انجام دهیم، اما نمی‌توانیم بگوییم یک سال دیرتر به المپیک می‌رویم یا شش‌ماه دیرتر برای بازی‌های آسیایی آماده می‌شویم. به هر حال وقتی تقویم‌های بین‌المللی از مدت‌ها قبل تدوین می‌شوند، ما هم می‌توانستیم با استفاده بهینه از همین بودجه‌های محدود و تعریف شده و با یک فرهنگ‌سازی درست در مصرف کردن، طوری برنامه‌ریزی کنیم که کمتر دچار مشکل و آسیب بشویم. الان که هفت ماه تا المپیک زمان باقی است بخش اعظم کار در فدراسیون‌های المپیکی انجام شده و دیگر حتی اگر صدها میلیارد تومان پول هم به بدنه ورزش تزریق بشود، خیلی معجزه نخواهد کرد. کسی که قرار است در المپیک مدال بیاورد یا خوش بدرخشد از هم اکنون باید در حد و اندازه‌های یک قهرمان المپیک آمادگی داشته باشد. در این برهه پول زیادی برای ما نه سهمیه می‌آورد و نه مدال المپیک؛ مگر در برخی فدراسیون‌ها که مسابقات کسب سهمیه را پیش رو دارند.

بنابراین همان مدیریت و مهارت لازم در مصرف کردن این بودجه و اختصاص آن برای انجام کارهای ضروری می‌تواند چاره‌ساز باشد. البته این مهم به یک بسیج همگانی نیاز دارد. الان متاسفانه فضای ورزش مادی شده است و این صرفا مختص ورزش ایران هم نیست. ورزش این روزها آن وجهه آماتوری خود را از دست داده و همه‌جا وجهه حرفه بر آن غالب شده است. یعنی ورزشکاران انتظار دارند حداقل امکانات ورزش حرفه‌ای برای آنها فراهم باشد و این بزرگ‌ترین آسیب است. الان فضا با ده یا 15 سال پیش متفاوت شده است.

با این حال معتقدم دولتمردان ما اهمیت المپیک را هم درک می‌کنند و با توجه ویژه‌تر به ورزش، شرایطی را فراهم می‌آورند که کاروان ورزشی کشورمان هم با دغدغه کمتری در المپیک حضور پیدا کند.

حمید سجادی

معاون سابق وزارت ورزش و جوانان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها