دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حال آماده شدن برای اعمال نخستین بسته تحریم های اقتصادی علیه ایران از زمان دست یابی به توافق مهم هسته ای در ماه ژوئیه است. این اقدام آزمونی مهم در این باره به شمار می رود که آیا تهران به مفاد توافق هسته ای پایبند باقی خواهد ماند یا خیر.
کد خبر: ۸۶۸۶۴۷
آمریکا تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال می کند

به گزارش جام جم آنلاین، نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم جی سولومون نوشت: مقامات آمریکایی در گفتگو با وال استریت ژورنال اعلام کردند این اقدام برنامه ریزی شده وزارت خزانه داری آمریکا حدودا ده ها شرکت و شخص را در ایران ، هنگ کنگ و امارات به سبب نقششان در توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران هدف قرار می دهد.

مقامات ایران در ماه های اخیر به کاخ سفید هشدار داده اند ، آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران اعمال هر گونه مجازات اقتصادی جدید علیه ایران را نقض توافق نامه هسته ای می داند.

مقامات بلندپایه آمریکایی اعلام کرده اند وزارت خزانه داری بر اساس توافق، حق در فهرست سیاه قرار دادن آن دسته از شرکت های ایرانی را دارد که ادعا می شود در توسعه موشکی ایران مشارکت دارند. وزارت خزانه داری آمریکا همچنین حق دارد آنهایی را در فهرست سیاه خود قرار دهد که از تروریسم بین المللی و نقض حقوق بشر حمایت می کنند. مقامات آمریکایی این اقدامات را جدا از توافق هسته ای می دانند.

منتقدان دولت اوباما اذعان کردند این اقدامات می تواند بر سیاست ها در ایران و برگزاری انتخابات سراسری که قرار است در اواخر ماه فوریه برگزار شود تأثیر بگذارد.

دولت ایران روز چهارشنبه فورا به درخواست ها برای اظهار نظر در ارتباط با اعمال تحریم های احتمالی جدید پاسخ نداد. احتمال می رود خبر اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران رسما این هفته اعلام شود.

دیپلمات های ایرانی اخیرا و پس از آن که کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، هر تبعه خارجی که به ایران یا سوریه سفر کند برای ورود به آمریکا باید روادید دریافت کند، آمریکا را به نقض توافق هسته ای متهم کردند. تغییرات در قانون معافیت صدور روادید پس از وقوع حادثه تیراندازی در سن برناردینو کالیفرنیا انجام شد. مقامات ایرانی تغییر قانون معافیت صدور روادید در آمریکا را در واقع نوعی تحریم علیه تجار بین المللی می دانند که در پی سرمایه گذاری در بازار ایران هستند.

به گفته مقامات آمریکایی، ایران از زمان دست یابی به توافق هسته ای در ماه ژوئیه، دو موشک بالستیک را، یکی در ماه اکتبر و دیگری در ماه نوامبر، آزمایش کرد.

هیئت سازمان ملل متحد این ماه اعلام کرد آزمایش موشکی ماه اکتبر ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می شود که ایران را از توسعه سیستم های موشکی بالستیک منع می کند. دولت اوباما به تهران هشدار داد آمریکا ممکن است برای تلافی از تحریم های یکجانبه استفاده کند.

یک مقام بلندپایه آمریکایی عصر روز چهارشنبه اعلام کرد: «ما در پی یافتن زمانی مناسب برای انجام اقدامات اضافه در ارتباط با برنامه موشکی بالستیک ایران بر اساس نگرانی های خود درباره این فعالیت ها، از جمله آزمایش موشکی که در روز دهم ماه اکتبر انجام شد، هستیم.» او همچنین گفت: «ما در حال بررسی ابعاد مختلف مرتبط با قرار دادن افراد یا شرکت های اضافه در فهرست تحریمی خود و همچنین اقدامات دیپلماتیک همسو با منافع امنیت ملی خود هستیم.»

آمریکایی ها پیش از این هم قانونی را مصوب کردند که افرادی که به ایران سفر کرده اند برای سفر به آمریکا باید حتما روادید دریافت کنند که به عقیده بسیاری از کارشناسان ، این قانون نقض برجام است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها