رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به آزمایش موشک بالستیک عماد در ایران گفت که این اقدام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نقض نمی‌کند اما ایران بارها ممنوعیت آزمایشات موشکی را زیر پا گذاشته است، بنابراین نبود یک توافق هسته‌ای موجب تضمین عملکرد دیگری نمی‌شود.
کد خبر: ۸۴۶۸۷۰
آزمایش موشک بالستیک ایران نقض برجام نیست

به گزارش جام جم آنلاین به نقل ازایسنا، باراک اوباما، روز جمعه در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید با ادعای این‌که آزمایش موشکی اخیر ایران می‌تواند نقض قطعنامه‌های سازمان ملل باشد، گفت: آمریکا هرگونه امکان نقض قطعنامه‌های شورای امنیت را همان‌گونه که در گذشته انجام داده است، مورد بررسی قرار خواهد داد و همانند گذشته با آن برخورد خواهد کرد.

وی در ادامه با تکیه بر ادعاهای نخ نمای خود علیه برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد که توافق هسته‌ای که در ماه ژوئیه میان ایران و گروه 1+5 حاصل شده یک مساله خاص را به طور کامل حل می‌کند؛ اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال اوباما افزود:‌ این توافق قرار نیست یک سری از مسایل بزرگ را که ما در آن اختلاف بزرگی داریم حل کند.

وی همچنین بدون اشاره به اینکه آزمایش موشکی اخیر ایران به اعمال تحریم‌های جدیدی منجر خواهد شد تاکید کرد که به اجرای تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی ایران هفته گذشته از آزمایش موفقیت آمیز موشک دور برد عماد خبر داد و گفت که این کشور برای تقویت قدرت دفاعی یا ظرفیت موشکی‌اش به اجازه هیچ‌کس نیاز ندارد و ایران قاطعانه برنامه دفاعی خود به ویژه در حوزه موشک را دنبال خواهد کرد.

وی درباره‌ جزییات این آزمایش و برد موشک عماد صحبتی نکرد اما کارشناسان نظامی پیش از این برآورد کرده‌اند که این موشک زمین به زمین دارای برد یک هزار و 700 کیلومتری است که قابلیت حمل 750 کیلوگرم بار را دارد.

اوزی اوربین، یک کارشناس اسراییلی در گفت و گو با خبرگزاری رویترز این موشک را یک جهش در زمینه دقت توصیف کرد که دارای سیستم کنترل و هدایت است.

ایران اعلام کرده است، موشک عماد تا زمان اصابت به هدف قابل کنترل است. بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی روز یک‌شنبه با اعلام این خبر گزارش دادند: ایران در حالی این موشک را آزمایش کرده است که انتظار می‌رفت توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی با گروه 1+5 محدودیت‌هایی را در برنامه موشکی ایران ایجاد کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها