رسانه ملی و منافع ملی

آنچه این روزها شاید بیشتر از روزهای دیگر اهمیت خود را نشان می‌دهد آن هم با توجه به شرایط جهانی و منطقه‌ای و داخلی، بحث درخصوص منافع ملی است.
کد خبر: ۸۶۶۳۳۷
رسانه ملی و منافع ملی

فارغ از هر گونه نگرش جناحی یا طیفی و سیاسی مقوله‌ای به نام منافع ملی و اهمیت آن‌ چنان با زندگی فردی و اجتماعی ما عجین شده که نمی‌توان آن را سرآمد و فوق همه اختلاف‌نظرها یا اختلاف‌دیدگاه‌ها و اختلاف منافع حزبی و گروهی تلقی نکرد و به آن نپرداخت. خصوصا این که اکنون ما در آستانه 2 انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز یعنی انتخابات مجلس خبرگان و انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم و منافع ملی در هر دوی این انتخابات اصل و اساس مشارکت حداکثری مردم و جامعه را طلب می‌کند.

منافع ملی در واقع اهداف اولیه و همیشگی یک کشور تعریف می‌شوند و به ارزش‌های چهارگانه امنیت وجودی، رفاهی، حفظ و ازدیاد و توسعه قدرت کشور در روابط با دیگر کشورها و پرستیژ اطلاق می‌شود.

از نگاه هانس جی‌مورگنتا، دو مفهوم اساسی امنیت و منافع ملی، نیروی محرکه هدایت امور دولت ـ ملت‌ها در جهان پرهرج و مرج امروز هستند.

با همه این تعاریف و تقسیم‌بندی‌های معمول و مرسوم در جهان امروز در مورد منافع ملی باید گفت تلاش رسانه ملی برای حفظ و گسترش این منافع است و به نظر می‌رسد رسانه ملی علاوه بر رسالت ذاتی خود که همان حفظ و تعمیق و گسترش این منافع است بایسته‌های دیگری هم دارد که به آن می‌پردازد:

1 ـ رسانه ملی وابسته به هیچ جناح و گروه و طبقه و طیف خاصی از مردم نیست و تعلق آن به همان رسالت ذاتی آن یعنی حفظ منافع همه گروه‌ها و آحاد جامعه بازمی‌گردد و چون اتکا به عزم ملی دارد از چنین پشتوانه‌ای برخوردار است.

2 ـ رسانه ملی وظیفه دارد تا نسبت به آسیب‌هایی که می‌تواند بالفعل و بالقوه این منافع را مورد هجمه قرار دهند بجا و به موقع و بزنگاه موضعگیری داشته و مردم و جامعه را نسبت به خطرات هوشیار نماید و طریقه مقابله با این حملات و هجمه‌های دشمنانه را برای مردم شناسایی و تعریف کند.

3 ـ رسانه ملی رسالت دارد تا علاوه بر آسیب‌شناسی و ارائه راهکار در مقابل هجمه‌هایی که به منافع ملی بازمی‌گردد خود نیز به عنوان یک ارگان و نهاد ملی از خود دفاع کرده و به کسانی یا گروه‌ها یا جناح‌ها و طیف‌هایی که قصد تخریب این رسانه را دارند پاسخ مناسب دهد و ضمن روشنگری مقاصد شوم آنان را در قصد و نیت و فعل و عمل به مردم معرفی کند. هرچند گاه این هجمه‌ها متاسفانه از اتاق‌های فکر بیگانه طراحی می‌شوند ولی به دست عوامل داخلی به اجرا درمی‌آیند.

4 ـ رسانه ملی خصوصا در مواقع حساسی مانند امروز که جامعه ما در جریان دو انتخابات مهم قرار دارد نقش ویژه و بسیار بااهمیت را بر عهده دارد و آن اطلاع‌رسانی درست، صحیح و بدون حاشیه به مردم است تا مردم بتوانند در بزنگاه تصمیم‌گیری دچار تشتت رای نشده و آنچه صلاح و مصلحت جامعه است و منافع ملی در آن است را تشخیص داده و به آن عمل کنند. اینجا پیوند عملی رسانه ملی و منافع ملی خود را بیشتر از هر زمان دیگر نشان می‌دهد.

5 ـ در این میان رسانه ملی به جهت این که در راستای منافع ملی گام برمی‌دارد و به منافع حزبی و گروهی و طیفی توجهی ندارد، توسط همین گروه‌ها مورد حمله نیز قرار می‌گیرد تا به نوعی نتواند نقش مهم و کلیدی خود را ایفا کند. چنان که در همین چند ماه اخیر موج این حملات گسترده‌تر هم شده و مسلما با شرایطی که در آن قرار داریم و نزدیکی هر چه بیشتر به انتخابات این حملات گسترش خواهد یافت، ولی دشمن و دشمنان این نظام بدانند که این دو مفهوم یعنی رسانه ملی و منافع ملی نه‌تنها از هم جدا‌ناپذیر هستند بلکه پشتوانه محکم و قدرتمندی دارند که به اتکا به آن تمامی این حملات را پاسخگو خواهند بود، آن پشتوانه محکم هم چیزی نیست جز عزم ملی.

دکتر مهدی گلجان - عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها