کارشناسان مسکن در گفت و گو با جام جم آنلاین:

لیزینگ مسکن در ایران شدنی نیست

دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران:

لیزینگ مسکن معطل ناهماهنگی دستگاه‌هاست

پس از انتشار اخباری مربوط به راه‌اندازی لیزینگ مسکن از سوی دولت برای ایجاد رونق در بازار پیشران مسکن، بسیاری از کارشناسان نسبت به ایجاد تحول در بازار مسکن پس از راه‌اندازی لیزینگ مسکن ابراز عقیده کرده و گروهی نیز از لزوم تسریع در آغاز به کار آن سخن گفتند، اما با وجود موافقت بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی از این طرح، پس از گذشت چند ماه هنوز هیچ خبری از شروع به کار این لیزینگ نیست.
کد خبر: ۸۶۴۷۰۴
لیزینگ مسکن معطل ناهماهنگی دستگاه‌هاست

حمید شیروانی، دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران در گفت‌وگو با جام‌ جم از ناهماهنگی میان دستگاه‌های مربوطه در این‌باره می‌گوید:

سرانجام موضوع راه‌اندازی لیزینگ مسکن چه شد؟

تاکنون این مهم اجرایی نشده و مجموعه شرکت‌های لیزینگ به دنبال این هستند که هرچه سریع‌تر با توجه به نیاز بازار مسکن این کار عملی شود، چون همه کارشناسان بر این باورند که این موضوع نه‌تنها برای اقشار متوسط بسیار مناسب است، بلکه می‌تواند تا حدودی در تغییر شرایط اقتصادی انبوه‌سازان مسکن نیز مفید باشد.

مهم‌ترین مانع برای اجرایی شدن این طرح چیست؟

مانعی به شکل واضح دیده نمی‌شود، اما آنچه مهم است هماهنگی و همکاری میان دستگاه‌های ذی‌ربط به‌خصوص بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی است، چون آنها باید به جمع‌بندی برسند تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود بتوان شاهد اجرایی شدن این طرح باشیم. این در حالی است که اکنون بانک مرکزی مدت‌هاست روی این موضوع تمرکز کرده و مشغول بررسی است.

فرض کنیم لیزینگ مسکن اجرایی شد. آیا اقساط ماهانه آن می‌تواند برای عموم مردم قابل پرداخت باشد؟

اجازه دهید قبل از پاسخ به این پرسش، توجه شما را به واقعیت بازار مسکن جلب کنم. امروز یک خانواده در تهران برای اجاره یک واحد مسکونی معمولی باید مبلغی را هزینه کند که بخش عمده‌ای از درآمد خانواده را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین به نوعی می‌توان پاسخ سوال شما را این‌گونه داد که با توجه به اجاره‌بهای پرداختی از سوی مستاجران فعلی، آنها می‌توانند به جای این‌که هزینه قابل توجهی را به عنوان اجاره‌بها به صاحبخانه بدهند، با اندکی کم و زیاد همان را به عنوان اقساط به شرکت‌های لیزینگ پرداخت کنند و در نهایت مالک خانه باشند. فراموش نکنیم این کار در سال 88 نیز انجام شده و تجربه آن را داریم.

مزیت لیزینگ مسکن نسبت به وام مسکن چیست؟

می‌دانیم برای خرید یک واحد مسکونی متوسط در کلانشهرها نیازمند حجم قابل توجهی نقدینگی است که از آن به عنوان آورده یاد می‌شود. در حالی که در واقعیت جامعه، تامین این آورده از توان بسیاری از خانواده‌ها خارج است. اینجا مزیت لیزینگ‌ها مشخص می‌شود، چون این شرکت‌ها با توجه به سازوکاری که در اختیار دارند، می‌توانند متناسب با آورده افراد اقدام به واگذاری مسکن با شرایطی مشخص کنند که این موضوع در مورد وام مسکن غیرممکن است. در کنار این نباید فراموش کنیم مراحل کار در لیزینگ‌ها بسیار ساده‌تر از روند انجام کار در بانک‌هاست.

آیا اجرایی شدن این طرح به رونق بازار مسکن منجر می‌شود؟

بدون تردید تاثیرگذار است، اما میزان تاثیر آن بستگی به حجم نقدینگی شرکت‌های لیزینگ دارد، چون این شرکت‌ها با توجه به نقدینگی خود اقدام به خرید واحدهای مسکونی که انبوه‌سازی شده است، می‌کنند و پس از آن مسکن را با شرایطی مدیریت شده به متقاضیان واگذار می‌کنند. بنابراین نقدینگی این شرکت‌ها میزان خریدشان را مشخص و در نهایت تاثیر کل طرح در بازار مسکن را تعیین خواهد کرد، اما در مجموع لیزینگ مسکن در رونق بازار تاثیرگذار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها