رئیس اتاق تهران گفت :در 10 سال گذشته فساد در اغلب ارکان جامعه نفوذ کرده و دستگاه‌های نظارتی به جای ریشه‌یابی و برخورد دقیق با مظاهر فساد تنها شرایط را برای فعالان اقتصادی سخت‌تر کرده است.
کد خبر: ۸۶۴۴۳۱
طی 10 سال گذشته فساد در اغلب ارکان جامعه نفوذ کرده

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در نهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به همایش مبارزه با فساد که هفته گذشته در اتاق بازرگانی برقرار شد اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های بخش خصوصی در سال‌‌های گذشته گسترش فساد در ارکان نطام اداری و اقتصادی کشور بوده که متأسفانه طی چند سال گذشته تنها به صورت ظاهری و صوری با این فساد برخورد شده است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سایت اتاق بازرگانی تهران، مسعود خوانساری با تاکید بر این که نباید فساد را تنها در مواردی چون اختلاس، ارتشا و مواردی از این دست خلاصه کرد، افزود: «سودجویی افراد خاص، مانع‌تراشی‌های بی‌جهت در مقابل توسعه کسب‌وکار بخش خصوصی و هر نوع مانعی در برابر گردش آزاد و شفاف اطلاعات از مظاهر فساد است. پول‌های بادآورده و بی‌حساب و کتاب ناشی از درآمدهای نفتی هم طی سال‌های گذشته کمک کرده تا میزان گسترش فساد جدی‌تر شود.»

رئیس اتاق تهران ادامه داد: «در همایش هفته گذشته، وزیر دادگستری در مورد اقدامات دولت برای مبارزه با فساد توضیحاتی ارائه کردند که ایجاد انضباط مالی و افزایش میزان شفافیت از جمله این اقدامات است. مورد خاصی هم که به آن اشاره شد به موضوع اخذ گواهی عدم سوءپیشینه مربوط است. وزیر محترم دادگستری هم اذعان داشتند که طی 35 سال گذشته اصل بر برائت گذاشته نشده و تقریباً برای راه‌اندازی هر کسب‌و‌کاری در کشور، فعال اقتصادی به ارائه گواهی عدم سوءپیشینه ملکف شده است. ایشان اعلام کردند که دولت به زودی این بند را برای صدور برخی مجوزها حذف می‌کند. ما هم اعلام آمادگی کردیم که در اتاق تهران برای صدور کارت بازرگانی، قید دریافت گواهی عدم سوءپیشینه را حذف می‌کنیم.»

وی با اشاره به انتصاب رئیس جدید سازمان امور مالیاتی گفت: ما این انتصاب را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم آقای تقوی‌نژاد با شیوه‌های متفاوت ازگذشته عمل کند چرا که از دو سال گذشته بخش خصوصی به موضوع مالیات اعتراضاتی داشت.

به گفته خوانساری، بخش خصوصی و صاحبان کسب و کار دریافت مالیات را از حقوق دولت می‌داند و خود به پرداخت مایات اعتقاد دارد اما اعتراض ما به روش‌ها و نگرش‌های خاص است که سازمان مالیاتی فرض را بر این می‌گیرد که همه متخلف هستند.

رئیس اتاق تهران به چند برابر شدن مالیات‌ها در دوره رکود اشاره کرد و گفت: رکود کمر بنگاه‌ها را می‌شکند و فشارهای مالیاتی هم به گسترش بیشتر رکود دامن می‌زند و متأسفانه مأموران مالیاتی به جای پرداختن به کسانی که مالیات نمی‌دهند فشار را بر بخش خصوصی بیشتر می‌کنند.

وی ادامه داد: مالیات‌گیری از اقتصاد زیرزمینی و برخی مراکزی که مالیات نمی‌دهند اصلی است که فراموش شده و به جای آن فشار بر بنگاه‌های تولیدی افزایش یافته است که با این حال امیدواریم با تغییرات ایجاد شده روش‌ها نیز بهبود بیابد.

خوانساری به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر لزوم اخذ ویزا برای شهروندان 38 کشوری که بدون ویزا به آمریکا سفر می‌کرده‌اند، گفت: متأسفانه مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی ایران را در ردیفی کشورهایی مانند سودان، عراق و سوریه قرار داده و اعلام کرده افرادی که در پنج سال گذشته به این کشورها سفر کرده‌اند و قصد سفر به آمریکا را د ارند باید فرآیند بررسی ویزا را طی کنند.

رئیس اتاق تهران ادامه داد: از طرف دیگر برای کشورهایی مانند عربستان که مشکلات متعددی با حمایت از گروه‌های تروریستی را ایجاد کرده هیچ مشکلی ایجاد نشده است و برای ما عجیب است که آمریکا چنین رفتاری را با ایران انجام می‌دهد.

وی گفت: انتظار بخش خصوصی این بود که پس از توافق هسته‌ای اقتصاد روشنی داشته باشیم ولی متأسفانه این اقدام می‌تواند مشکلاتی را برای ما ایجاد کند.

خوانساری تصریح کرد: چنین اقدامی را باید ظالمانه قلمداد کنیم چرا که در فضای اقتصاد پساتحریم اقتصاد ایران خود را برای همکاری با اقتصاد جهانی آماده می‌کرد و انتظار بخش خصوصی این بود که بعد از توافق هسته‌ای اقتصاد روشنی داشته باشیم ولی متأسفانه این اقدام می‌تواند مشکلاتی را برای ما ایجاد کند.

رئیس اتاق تهران با تأکید بر اینکه وزارت امور خارجه باید به این موضوع واکنش جدی نشان دهد از نامه‌نگاری‌هایی با سفارت‌خانه‌های اروپایی برای رسیدگی و اعتراض به این اقدام کنگره خبر داد.

وی ادامه داد: امیدواریم کشورهای اروپایی که دغدغه حضور در ایران را دارند به صورت جدی به این اقدام کنگره واکنش نشان دهند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها