طرح فروش قسطی مسکن در شرایط فعلی اقتصاد کشور ما نه تنها مفید بلکه لازم و ضروری است. زیرا نیاز به مسکن بسیار بالاست و دولت موظف است این نیاز را برطرف کند. در علم اقتصاد، تقاضا به دو بخش تقاضای مطلق و تقاضای موثر نیز تقسیم می‌شود.
کد خبر: ۸۶۲۰۳۲
مسکن قسطی خوب است؛ اگر ...

تقاضای مطلق تقاضایی است که افراد نیاز به کالایی دارند، اما شرایط تهیه آن را ندارند. به تبع آن تقاضای موثر تقاضایی است که صاحبان آن، امکان برآورده کردن آن را دارند.

طبیعتا براساس نوع کالاها، برنامه‌ریزی دولت‌ها برای برآورده کردن بخشی از تقاضاهای گفته شده، انجام می‌شود.

مثلا برای کالاهای لوکس یا نیمه‌لوکس، برآورده کردن تقاضای موثر صورت می‌گیرد و اصولا وظیفه‌ای برای برآورده کردن تقاضای مطلق وجود ندارد.

با این حال دولت‌ها موظفند برای کالاهای زیستی که عبارت از خوراک و پوشاک و مسکن است، تقاضای مطلق یعنی تقاضای تمام‌ اقشار جامعه را پوشش دهند. مثلا نمی‌توان به شخصی که پول برای خرید غذا ندارد، گفت غذا نخور! مسکن نیز به عنوان یک کالای زیستی باید در شمول برنامه‌های تقاضای مطلق قرار گیرد و دولت امکان تهیه آن را برای تمام اقشار جامعه فراهم آورد.

در این راستا، جزئیات اعلام شده برای طرح فروش قسطی مسکن، نشان می‌دهد که این طرح، تقاضای موثر بازار مسکن را که البته بخش کوچکی از تقاضاست، نشانه گرفته است. هرچند این امر فی نفسه بد نیست و باعث چرخش در بازار مسکن و افزایش عرضه مسکن دست دوم به اقشار پایین یا متوسط می‌شود، اما باید از دولت پرسید، تکلیف تقاضای مطلق مسکن در کشور چه می‌شود.

در شرایطی که بخش کوچکی از اقشار جامعه توانایی پرداخت اقساط 3 تا 3.5 میلیون تومانی یا بهره‌های بانکی بالاتر از تورم به اضافه کارمزد تا 5 درصدی را دارند، طرح فروش قسطی مسکن دارای اثری محدود خواهد بود و کمکی به پاسخگویی به تقاضای کل مسکن و چرخش مطلوب بازار آن نخواهد کرد لذا اگر دولت خواهان این چرخش است، باید فروش قسطی مسکن را در یک بسته با چند آیتم متناسب با قدرت خریدهای مختلف تدوین کند؛ اقساط 3.5 میلیونی برای تقاضای موثر و حذف کارمزد و پیش‌پرداخت برای تقاضای مطلق.

لذا دولت باید یا توسط خودش یا از طریق ورود بازار سرمایه به اقتصاد مسکن، هزینه تجهیز منابع مالی مسکن را کاهش داده و این منابع را در چارچوب مسکن قسطی به سوی اقشار ضعیف و متوسط یا همان تقاضای مطلق هدایت کند.

دکتر بیت‌الله ستاریان - کارشناس اقتصاد مسکن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مسعود
-
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
۰
۰
اخه چرا عاقل كندكاری كه باز آرَد پشیمانی، وقت و منابع مردم و بانكها بیت المال هست بیخودی حیف و میلش نكنید. من یكساله ازدواج كردم وهمین الان من ماهی 1/5 قسط میدم! و درامدمغازم در شهرستان نهایتا یك میلیون میباشد!!حساب كنیدماهی 500كسری دارم!.شماهاكجارو نگاه می كنیدفقط تهرانیا روبه حسای میاریدكه میتونن ماهی3میلیون بدن!چشماتون رو بازكنیداصولا قشراجاره نشین شهرستانی با درامدحدودیك میلیون سرمیكنن واگر هم ماهی 3تومن داشتن قطعاپیش خریدیارهن می كردن!آرزوی خانه دارشدن یك خونه كوچیك 60متری بردل خیلی ازماهاست!كه واسه خیلی هاخاطره ای بیش نیست!شماكجایید ماكجا!واقعا به شماخسته نباشید میگم!تو پر قو میخوابیدو همواره درغفلت بسر میبرید!تااین افرادهستند مردم بایدهمیشه گرسنه باشن!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها