دانشمندان با استفاده از موشهای آزمایشگاهی مهندسی شده ژنتیکی یکی از معماهای علم پزشکی را حل کردند.
کد خبر: ۸۶۱۷۹۵
معمای عدم احساس درد در انسان حل شد

مطالعه جدید دانشمندان علوم پزشکی در دانشگاه کالج لندن (UCL) پدیده نادر و حیرت آور عدم احساس درد در برخی افراد را زیر نظر قرار داده است که به آن در علم پزشکی «CIP» گفته می شود.

درحالی که پیشتر تحقیقاتی با هدف روشن ساختن این معما صورت گرفته بود اما دستاورد چندانی حاصل نشده و در واقع دانشمندان نتوانسته اند به درک روشنی از این مسأله دست یابند. اکنون دانشمندان دانشگاه کالج لندن در صدد کشف فاکتورهای اصلی و مؤثر در این فرآیند هستند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که در بدن افراد مبتلا به «CIP» کانال سدیم غیرفعالی موسوم به «Nav۱.۷» وجود دارد. این گذرگاه به دلیل نقش مهمش در انتقال سیگنال های درد به مغز معروف است.

محققان با آگاهی از این موضوع دارویی تولید کرده بودند که گذرگاه «Nav۱.۷» را مسدود می کند. هدف از این مطالعه شبیه سازی چنین شرایطی بوده اما تاکنون نتایج مثمرثمر به دست نیامده است.

در مطالعه جدید، دانشمندان بر آن شدند تا وجود فاکتور دومی را هم مورد بررسی قرار دهند که به آن «opioid peptides» گفته می شود. در واقع این فاکتور، توالی های کوتاهی از اسید آمینه های تولید شده در سیستم عصبی مرکزی و سراسر بدن محسوب می شود.

دانشمندان برای بررسی این موضوع از موش های آزمایشگاهی فاقد گذرگاه «Nav۱.۷» استفاده کرده و نوعی مسدود کننده فاکتور «opioid peptides» را نیز وارد سیستم عصبی شان کرده اند. نتایج بررسی در نوع خود حیرت انگیز بود زیرا متوجه شدند که موش ها حالا درد را احساس می کنند.

به گزارش مهر، دانشمندان در ادامه این بررسی را بر روی یک زن ۳۹ ساله مبتلا به «CIP» انجام داده و در کمال ناباوری متوجه شدند که او نیز برای نخستین بار درد را در زندگی اش احساس کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها