گفت‌وگو با رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان نور

جنگل‌های چمستان همچنان در آتش می‌سوزد

جنگل‌های واز از توابع چمستان شهرستان نور استان مازندران که از روز پنجشنبه گذشته دچار آتش‌سوزی شده بود، همچنان در آتش می‌سوزد. البته نیروهای امدادی دیروز توانستند از گسترش آتش به قسمت‌های دیگر جنگل جلوگیری کنند. با عبدالرضا صادقی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان نور درباره این حادثه گفت‌وگویی انجام دادیم که می‌خوانید.
کد خبر: ۸۶۰۴۴۴
جنگل‌های چمستان همچنان در آتش می‌سوزد

این آتش‌سوزی در کجا و به چه علت رخ داد؟

این آتش‌سوزی در ارتفاع 1500 کیلومتری منطقه واز و در محلی به‌نام افراجار در نزدیک روستای گزناسرای شهرستان نور رخ داده است. علت اصلی وقوع این آتش‌سوزی معلوم نیست، اما بررسی‌ها برای یافتن علت آن ادامه دارد. پیش‌بینی ما این است که برگ‌ریزان فراوان درختان در این منطقه باعث انباشته شدن برگ‌ها در سطح زمین شده در نتیجه زمینه برای آتش‌سوزی فراهم شده است. البته یکی از دلایل هم وجود عامل انسانی است.

در حال حاضر وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌های واز چگونه است آیا موفق به مهار کامل آن شده‌اید؟

خوشبختانه جلوی وسعت آن گرفته شده، ولی هنوز کامل خاموش نشده است. تصور می‌کنم با تمهیدات صورت گرفته و همراهی همه ارگان‌ها و نهادهای مسئول شهری و استانی ظرف 24 ساعت آینده آتش به‌طور کامل خاموش شود.

چرا اطفای آتش‌ طولانی شده است؟

نقطه‌ای که مورد حریق واقع شده در ارتفاع 1500 کیلومتری و با شیب 70 درصد قرار دارد و بنابراین حمل آب و مانور نیروهای امدادی هم به سختی صورت می‌گیرد. نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست از همان ساعات اولیه آتش‌سوزی در محل حاضر شدند. از سوی دیگر مسئولان اداری شهرستان نور مثل فرماندار، نیروهای جنگلبانی، هلال‌احمر، بسیج و سپاه هم در منطقه حضور دارند و پیگیر مسائل مربوط به مهار آتش هستند.

این حادثه بیشتر به کدام پوشش گیاهی و جنگلی آسیب رسانده است؟

این منطقه بیشتر دربرگیرنده پوشش گیاهی ممرز است و عمده درختانی که آسیب دیده‌اند پوسیده بوده و خوشبختانه آتش‌سوزی بیشتر در سطح زمین بوده و درختان جوان هم آسیب ندیده‌اند. در مجموع در این حادثه بیش از 15 هکتار دچار حریق شده است.

از چه شیوه برای مهار آتش استفاده کردید؟

برای اطفای حریق از همه عوامل و با استفاده از بیل اقدام به پاشیدن خاک کردند و این مساله هم در فروکش کردن آتش تاثیر داشت، البته بنا بود بالگردی برای پاشیدن آب بر فراز جنگل واز قرار گیرد که متاسفانه همان ابتدای کار دچار نقص فنی شد و عملا مورد استفاده قرار نگرفت.

فتاح غلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها