به دلیل عدم صدور ویزای انگلستان

کنفرانس مهم نفتی ایران در لندن لغو شد

وزیر نفت دیروز در کنفرانس بین‌المللی معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی ایران خطاب به غول‌های نفتی و گازی جهان این قراردادها را دارای شرایط برد ـ برد و تضمین‌کننده منافع دوطرفه معرفی کرد.
کد خبر: ۸۶۰۳۶۵

به گزارش جام‌جم، در اولین روز کنفرانس دو روزه تهران که دیروز برای معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) برگزار شد، نمایندگان 137 شرکت نفتی بین‌المللی حضور دارند. تقریبا تمام شرکت‌های صاحب‌نام نفت و گاز جهان در تهران حضور یافته‌اند. از میتسوبیشی، استات اویل، توتال، زیمنس و پتروناس گرفته تا گازپروم، رپسول، بی‌پی، انی و لوک اویل.

در قراردادهای جدید انرژی ایران، موسوم به IPC قرار بر این است که حلقه‌های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار شوند تا شرکت‌های خارجی با چنین قراردادی، انگیزه‌ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند. در این نوع قرارداد، مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت آن واگذار نمی‌شود و تولید صیانتی از مخزن، یکی از مهم‌ترین مباحث در این قراردادهاست. جذب سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری، تولید صیانتی از مخازن، افزایش ضریب بازیافت و استفاده بیشتر و بهینه‌تر از توان پیمانکاران داخلی از مهم‌ترین اهداف مدل جدید قراردادی صنعت نفت است.

زنگنه: شرکت‌های نفتی به شرایط جدید توجه کنند

وزیر نفت در این کنفرانس گفت: در مدل جدید قراردادهای نفتی ایران شرایط برد ـ برد برای صنعت نفت کشورمان و شرکت‌های بین‌المللی ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، بیژن زنگنه افزود: ایران امروز با ایران 20 سال گذشته تفاوت دارد و شرکت‌های خارجی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، باید به این نکته توجه کنند. وزیر نفت افزود: از فرصت همکاری با شرکت‌های بین‌المللی به‌عنوان اهرمی قوی برای انتقال فناوری و تقویت شرکت‌های داخلی استفاده می‌کنیم. وی اضافه کرد: هر شرکت خارجی که بخواهد در ایران کار کند باید با یک شرکت ایرانی تائید صلاحیت شده شریک شود. وی در ادامه برخی اصول مورد توجه ایران در تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی را برشمرد و گفت: گسترش اکتشاف، افزایش ظرفیت تولید، افزایش مستمر ضریب برداشت از مخازن، استفاده از فناوری‌های جدید و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از مهم‌ترین نکات مورد توجه این قراردادهاست.

وی همچنین درباره حضور شرکت‌های آمریکایی در صنعت نفت گفت: فضا برای حضور این شرکت‌ها در توسعه صنعت نفت ایران فراهم است؛ اما خود آنها برای حضور در ایران مشکل دارند.

ایران بیش از میزان قرارداد به ترکیه گاز نمی‌دهد

وزیر نفت درباره احتمال افزایش تقاضای گاز از سوی ترکیه با توجه به تنش‌های اخیر این کشور با روسیه گفت: ما صرفا می‌توانیم در چارچوب قراردادی که با ترکیه داریم به آنها گاز بدهیم و با توجه به فصل سرما و افزایش نیازهای داخلی، در صورت تقاضای بیشتر گاز از سوی ترکیه، امکان تامین آن را نداریم.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های اروپایی و آسیایی علاقه‌مند هستند در صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند که باید با آنها مذاکره کنیم؛ البته نمی‌توانم بگویم کدام شرکت برای نهایی شدن قرارداد نزدیک‌تر است، با این حال توتال و انی، مالزیایی‌ها، ژاپنی‌ها و چینی‌ها تمایل دارند در صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند.

ایران ژانویه ٢٠١٦ با تحریم‌ها خداحافظی می‌کند

از سوی دیگر، امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان این‌که سد تحریم‌ها هم‌اکنون شکست در این همایش اظهار کرد: تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی علیه ایران اواخر دسامبر (٢٠١٥) یا حداکثر هفته نخست ژانویه (٢٠١٦)
برداشته می‌شود.

رکن‌الدین جوادی ، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در همایش معرفی قراردادهای جدید نفتی اعلام کرد: باتوجه به تصمیمات و مذاکرات سال‌های گذشته سه پروژه «فاز دوم طرح توسعه آزادگان شمالی، فاز دوم طرح توسعه یادآوران و پروژه توسعه میدان گازی فرزاد B» از پروژه‌های معرفی شده در قالب مدل جدید قراردادها کنار گذاشته شدند.

برخی ویژگی‌های مهم قراردادهای جدید نفتی

پیمانکار در سود حاصل از افزایش قیمت نفت و زیان ناشی از کاهش قیمت سهیم می‌شود

اگر قیمت نفت حداکثر تا ٥٠ درصد رقم لحاظ شده در قرارداد افزایش یابد، پرداختی پیمانکار نیز به این نسبت زیاد می‌شود

ریسک‌های اکتشافی و نوع میدان در تعیین پاداش و پرداختی به پیمانکار تاثیرگذار است

پیمانکار بابت استفاده از روش‌های افزایش ضریب بازیافت و در پی آن افزایش تولید نفت و گاز، درآمد بیشتری خواهد داشت

پاداش و پرداختی به پیمانکار در میدان‌های کوچک نفتی و گازی بیشتر خواهد بود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها