یارکشی مسکو در مبارزه با تروریسم

«اولاند» به روسیه دل می‌بندد

پس از حملات خونین دو هفته پیش به پایتخت فرانسه و کشتار 129 فرانسوی در پاریس، گویا نظر دولتمردان این کشور در خصوص عملیاتی یا نمایشی بودن مبارزه با داعش تغییر کرده است. تا پیش از این فرانسوی‌ها در ائتلاف هوایی تحت فرماندهی آمریکا در عراق و سوریه حضور داشتند؛ حضوری که در اعزام چند فروند جنگنده رافائل و بمباران محدود، خلاصه شده بود؛ منتقدان این ائتلاف، آن را «نمایشی» می‌دانند.
کد خبر: ۸۶۰۱۱۱
«اولاند» به روسیه دل می‌بندد

اما «فرانسوا اولاند» روز پنجشنبه به پایتخت کشوری رفت که کارشناسان معتقدند در بمباران اهداف داعش، «نمایشی» عمل نمی‌کند؛ اولاند در مسکو از همکاری فرانسه با روسیه در مبارزه جدی با داعش سخن گفت.

حالا «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه هم در گفت‌وگو با رادیو «اِر تی ال » تاکید کرد که «خنثی‌سازی و نابودی داعش»، هدفی است که همه کشورها درباره‌اش اتفاق نظر دارند و نابودی مرکز فرماندهی داعش در شهر «رقه» در سوریه، مهم‌ترین هدف این کشور و ائتلاف بین‌المللی ضدداعش است.

فابیوس همچنین گفت: ائتلاف بین‌المللی، روی فروش نفت از سوی گروه تروریستی داعش نیز حساسیت ویژه‌ای خواهد داشت و قاچاق نفت، منابع مالی فراوانی را نصیب داعش می‌کند که بخشی از کاروان‌های قاچاق نفت داعش به ترکیه می‌رود.

اسد؛ همچنان محل اختلاف پاریس- مسکو

به نظر می‌رسد پوتین در بحث مبارزه با تروریسم در حال یارکشی است زیرا مسکو و پاریس هر دو در این زمینه متضرر شده‌اند.

از سوی دیگر نزدیکی موضع روسیه به فرانسه در بحث مبارزه با تروریسم گویای این مطلب است که ترکیه در حال از دست دادن یکی از متحدان مهم خود در قبال بشار اسد است.

روسای جمهور روسیه و فرانسه همچنین در نشست خود در کرملین بر فرونشاندن تنش‌ها تاکید کردند اما پوتین تهدید کرد در صورت تکرار حادثه‌ای همانند سرنگونی هواپیمای روسیه هرگونه هماهنگی با ائتلاف تحت رهبری آمریکا را متوقف می‌کند.

اولاند نیز گفت: تلاش‌ قدرت‌های بزرگ جهانی علیه تروریسم باید به ایجاد یک «ائتلاف بزرگ» در مقابل داعش منتهی شود.

با وجود تاکید اولاند و پوتین بر هماهنگی نظرات طرفین در از بین بردن داعش و مقابله با تروریسم اما اختلافات دو کشور بر سر سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و مشارکت وی در روند سیاسی این کشور در نشست پوتین و اولاند مشهود بود.

در حالی که اولاند بر ضرورت برکناری اسد از قدرت برای حل بحران سیاسی سوریه تاکید می‌کرد رئیس‌جمهور روسیه گفت که دولت سوریه هم‌پیمانی مهم برای روسیه در رویارویی با تروریسم است و به باور من، آینده رئیس‌جمهور اسد در دست مردم سوریه است.

دوم این‌که نمی‌توان تروریست‌ها را بدون عملیات زمینی به صورت موفق کنار زد و هیچ نیروی دیگری در سوریه غیر از نیروهای دولتی وجود ندارد تا با تروریست‌ها مبارزه کند.

باید بگویم که ما خواستار ارتباط با نیروهای دیگری هستیم که خواستار مقابله با تروریسم هستند و از حمایت آنان در مبارزه با تروریسم خرسند خواهیم بود. ما همچنان به مبادله اطلاعات درباره سرزمین‌های اشغال شده از سوی بخش مورد موافقت مخالفان اسد که تروریست نیستند، ادامه می‌دهیم تا از حمله به آنها خودداری شود.

از سوی دیگر به مبادله اطلاعات درباره مناطقی که هر دو، روسیه و فرانسه، اطمینان داریم که گروه‌های تروریستی حضور دارند، ادامه می‌دهیم تا حملات خود را در این حوزه قرار دهیم.

عضویت ترکیه در ناتو؛ استخوانی در گلوی طرف‌ها

رئیس‌جمهور روسیه همچنین درباره سوال خبرنگاری درباره موضوع ترکیه در گفت‌وگوهایش با اولاند گفت: ترکیه عضو ناتو است، فرانسه نیز عضو ناتو است و برای همین نیز ما موضع فرانسه را در چنین اوضاعی درک می‌کنیم.

وی ادامه داد: نیروهای سوریه با حمایت هوایی نیروهای ما حملات خود را در منطقه‌ای که هواپیما سقوط کرده بود، شدت دادند.

این سوال را مطرح می‌کنم که نمایندگان ترکیه در این مناطق چه می‌کردند و چرا با رسانه‌ها مصاحبه کردند؟ همچنین چرا شهروندان روسی که در فهرست افراد تحت تعقیب قرار دارند، در این مناطق عملیات می‌کردند؟ ما حملات هوایی خود را در این مناطق با حمایت ارتش سوریه شدت بخشیدیم.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین با تکرار هشدارهای خود به ترکیه برای ساقط کردن جنگنده این کشور در خاک سوریه، خواستار عذرخواهی آنکارا برای انجام این اقدام شد و این در حالی است که عذرخواهی از سوی اردوغان پذیرفته نشده و طرف ترک خواستار عذرخواهی روسیه شده است!

پوتین تاکید کرد هواپیمای روسیه مجهز به سامانه دفاع از خود نبود زیرا اصلا انتظار نداشتیم که هدف حمله ترکیه قرار بگیریم و برای همین، حمله ترکیه را خیانتکارانه تلقی می‌کنیم.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین بعد از دیدار با «فرانسوآ اولاند» همتای فرانسوی گفت: آمریکا مسیر هواپیماهای روسی را می‌دانست و ادعای «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر عدم اطلاع آنان از روسی بودن جنگنده، مزخرف است.

جنگ اقتصادی مسکو -آنکارا؛ کالاهای مصرفی در برابر اقلام استراتژیک

در پی سرنگونی جنگنده روسیه توسط ارتش ترکیه، تنش میان دو کشور در حال بالا گرفتن است و دو طرف اقداماتی را علیه یکدیگر آغاز کرده‌اند که به نظر می‌رسد روسیه در این زمینه دست بالا را دارد. از جمله اقدامات مسکو می‌توان به سر باز زدن وزیر خارجه این کشور از دیدار با هر مقام سیاسی ترکیه اشاره کرد.

مسکو همچنین شهروندان خود را از سفر به ترکیه منع کرده که می‌تواند ضربه سنگینی به اقتصاد گردشگری این کشور وارد کند. روز پنجشنبه نیز مقامات روسیه 39 تاجر و بازرگان ترکیه را که برای شرکت در نشستی اقتصادی وارد روسیه شده بودند به کشور راه نداد و از فرودگاه آنها را عودت داد.

دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه نیز به کابینه خود دستور داده تا اقداماتی را علیه آنکارا آغاز کنند که از جمله آنها تحریم واردات مواد غذایی از ترکیه و مشارکت در پروژه‌های اقتصادی مشترک است.

وزیر اقتصاد روسیه نیز اعلام کرد که کشورش تحریم‌های اقتصادی گوناگونی را علیه ترکیه وضع کرده که از مهم‌ترین آنها محدودیت در صادرات گاز به ترکیه است.

وی گفت که تحریم‌ها همچنین خطوط هوایی، مناطق آزاد تجاری مشترک، بخش کشاورزی و بخش صنعت را نیز شامل می‌شود و همکاری در این زمینه‌ها متوقف یا با محدودیت‌های جدی مواجه خواهد شد. واردات مواد غذایی و کشاورزی روسیه از ترکیه در 10 ماهه اول سال جاری میلادی به یک میلیارد دلار رسید که تحریم‌ها می‌تواند در این مساله اختلال جدی وارد کند.

بی‌شک در این حوزه یکی از مهم‌ترین مسائلی که از سوی کارشناسان مطرح می‌شود مقوله جنگ اقتصادی بین ترکیه و روسیه است اما نکته حائز اهمیت این است که بیشتر اقلام وارداتی روسیه از ترکیه اقلام مصرفی از جمله منسوجات و البسه هستند در حالی‌که کالاهای وارداتی ترکیه از سوی روسیه استراتژیک و راهبردی تر هستند مانند گاز و همکاری در ساخت نیروگاه هسته ای. در عین حال بحث توریست‌های روسی و منع ورود آنها به ترکیه هم می‌تواند اقتصاد آنکارا را با چالشی بزرگ رو به رو سازد.

اردوغان: روسیه با آتش بازی نکند!

در حالی که همگان انتظار اقدامی تلافی‌جویانه از سوی روسیه در قبال سقوط هواپیمایش از طرف ترکیه داشتند، اردوغان دیروز در سخنانی ضمن فرار به جلو روسیه را متهم کرد که با آتش بازی می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین ضمن انتقاد از حمایت روسیه از بشار اسد گفت: آیا این درست است که مسکو از فردی حمایت می‌کند که پشتیبان تروریسم دولتی است! وی بار دیگر مدعی شد که نیروهای هوایی کشورش عمدا هواپیمای روسیه را ساقط نکرده و اگر روسیه چنین ادعایی دارد، باید با استفاده از تصاویر راداری و صداهای ضبط شده آن را ثابت کند.

معصومه زارع - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها