این روزها، تعداد زنانی که نان‌آور خانواده هستند و با کار در کارگاه‌ها یا فروش محصولات دستی، هزینه‌های خانه و فرزندان خود را تامین می‌کنند، رو به افزایش است؛ زنانی که با وجود ضعف و ناتوانی جسمانی و حتی کهولت سن به مشاغلی سخت و طاقت‌فرسا تن می‌دهند و به هر مشقتی که هست، لقمه نانی برای گذران زندگی خودشان و خانواده شان تهیه می‌کنند. همانند مش قمرتاج و خاله رنگینه که خرم‌آبادی‌ها آنها را می‌شناسند؛ زنانی با کمرهای خمیده و دستان پینه بسته. اغلب ساکنان این شهر سبزی‌ها و داروهای گیاهی و محلی مش قمرتاج و خاله رنگینه را خریده‌اند.
کد خبر: ۸۵۸۷۲۹
افزایش زنان سرپرست خانوار در لرستان

این روزها شمار قمرتاج‌ها و رنگینه‌های خرم‌آباد رو به افزایش است؛ زنانی که نه خانه‌ای دارند، نه دفترچه درمانی و نه امیدی به فردا. زنانی که به قول خودشان تا به خودشان آمدند، ازدواج کردند و مادر شدند و بعد از ازدواج به جای گذران روزهای شاد و شیرین به فکر کار برای امرار معاش خانه‌شان افتادند.

این حکایت زندگی زنانی است که به‌خاطر هزاران دلیل و رخداد ناخواسته همچون مرگ نابهنگام همسر، طلاق، اعتیاد و مجرد ماندن، تنها نان‌آور خانه شده‌اند. در استان لرستان هم وضعیت زنان سرپرست خانوار مشابه وضعیت کشوری است و حتی مسائل و مشکلات زنان سرپرست خانوار در این استان بیشتر از سایر استان‌های کشور است به این علت که نرخ بیکاری بالا و سرانه درآمد مردم پایین است.

مدیرکل بهزیستی لرستان در این باره به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: 5783 پرونده که شامل 18 هزار نفر مددجو هستند، در این استان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

اسدالله حیدری می‌افزاید: از این تعداد 2188 پرونده مربوط به افراد از کار افتاده و 3595 پرونده هم مربوط به خانواده‌های بی‌سرپرست است.

وی ادامه می‌دهد: به این افراد ماهانه 80 تا صد هزار تومان مستمری پرداخت می‌شود و مستمری‌بگیران غیرمستمر هم از خدمات جنبی بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی لرستان با بیان این که حمایت‌ها از خانواده‌های بی‌سرپرست کافی نیست، اظهار می‌کند: برای افزایش مستمری این افراد یعنی زنان و خانواده‌های بی‌سرپرست پیگیری‌هایی کرده‌ایم که امیدواریم به نتیجه برسد.

به گفته حیدری، بهترین راه برای حمایت از این قشر، برنامه‌ریزی بلندمدت است و در این خصوص بهزیستی استان لرستان توجه ویژه‌ای به توانمندسازی و خودکفایی مددجویان داشته که این طرح نیز شامل آماده‌سازی شغلی برای افراد بی‌سرپرست است.

به گفته این مسئول، طرح در قالب پرداخت وام‌های خوداشتغالی، مشاغل خانگی، ایجاد گروه کار، تامین سرمایه کار و... در کنار آموزش‌های لازم برای کسب و کار و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای عملیاتی خواهد شد.

حیدری می‌گوید: بهزیستی هم در این خصوص با مشکلاتی مانند موازی‌کاری، عدم هماهنگی دستگاه‌های همکار، عدم تمایل مددجویان به حرفه‌آموزی، فقر اقتصادی موجود در جامعه و... مواجه است و در صورتی که این موانع برطرف شود بخش زیادی از فعالیت‌های بهزیستی برای توانمندسازی مددجویان منسجم‌تر و کاراتر خواهد شد.

محمدرضا فضل‌اللهی، مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی کمیته امداد لرستان در این باره به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: آمار زنان بی‌سرپرست تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان 44 هزار و 985 هزار نفر است.این افراد،‌ ماهانه حدود 60 تا 100 هزار تومان از کمیته امداد دریافت می‌کنند که در مجموع و با احتساب سایر هزینه‌های پرداختی در بخش‌های درمانی، تحصیلی و... حدود 250 هزار تومان دریافتی دارند.

مریم مهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها