عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین:

اگر رانتی در صنعت قطعه سازی وجود دارد سند و مدرک ارائه شود

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران وجود رانت درصنعت قطعه سازی را بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرک از سوی هیات تحقیق و تفحص از خودرو را معتبر ندانست و گفت: به نظر می رسد برخی برخوردها دراین صنعت سیاسی است.
کد خبر: ۸۵۸۴۱۲
اگر رانتی در صنعت قطعه سازی وجود دارد سند و مدرک ارائه شود

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، روز گذشته رییس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان در گفت و گویی از کشف رانت در صنعت قطعه سازی خبرداد که اطلاعات آن رسما به وزیر صنعت و شورای رقابت اعلام شده است، این نماینده مجلس شکوفایی صنعت قطعه سازی را در دخالت دستگاههای نظارتی و برخورد با برخی قطعه سازان رانت خوار دانسته است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: امروز رانت خواران در صنعت قطعه سازی شناسایی شده اند، این گروه با وجود سهم پایین در این صنعت، زیان های جدی به این بخش وارد کرده اند.

علی علیلو با بیان اینکه امروز تعدادی از شرکتها با بهره گیری از رانت، ایجاد انحصار کرده اند، افزود: کشف رانت قطعه سازان حاصل تحقیق و تفحص از خودروسازان است و این موضوع رسماً به اطلاع وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده است و این انحصار باید شکسته شود.

وی با تأکید برلزوم شناسایی پشتوانه های رانت خواران صنعت قطعه سازی کشور در بخش های مختلف، گفت: از مجموع 13 پرونده ارسالی به قوه قضائیه در این زمینه، دست کم سه مورد آن با موضوع رانت های موجود در این صنعت است.

محمدعلی نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران دراین باره به جام جم آنلاین گفت: همواره در مورد وجود رانت در این بخش گفته می شود اما ما هیچ سند و مدرکی در این باره ندیدیم، به هر حال در این صنعت برخی برخوردها سیاسی است و تا سند و مدرک روشنی ارائه نشود همه اینها در حد حرف است.

وی این بحث را که گفته می شود رونق قطعه سازان را نباید به رونق خودروسازان وابسته دانست رد کرد و گفت: کارشناسانی که چنین بحثی را مطرح می کنند نه صنعت قطعه سازی را می شناسند و نه صنعت خودرو سازی را، چون صنعت قطعه سازی در کل وابسته به خودروسازی است و اگر خودروسازان به مشکل برخورند این آسیب متوجه قطعه سازان نیز می شود.

طلب قطعه سازان داده شود

محمدرضا نجفی منش با اشاره به طلب 5 هزار میلیارد تومانی قطعه سازان از خودروسازان گفت : بیش از هزار و 200 شرکت قطعه ساز در کشور فعالند که همه آنها تقریبا از خودروسازان داخلی طلبکار هستند.

وی با بیان آنکه اگر خودروسازان طلب قطعه سازان را پرداخت نکنند، بسیاری از این شرکت ها فعالیت خود را تعطیل می کنند، اظهار داشت: کاهش تولید بر عملکرد قطعه سازان تاثیرگذار است و اگر این روند ادامه یابد موجب تعدیل نیرو در واحدهای قطعه ساز می شود.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو در پاسخ به این سوال که آیا با فروش خودرو در قالب تسهیلات ارائه شده طلب این صنعت داده خواهد شد گفت :در مورد برخورداری قطعه سازان از تسهیلات 25 میلیونی خودرو پیشنهاد داده ایم تا 70 درصد از مبلغی که خودروسازان دریافت می کنند به این صنعت داده شود البته از 110 هزار دستگاهی که فروش رفته فعلا پیش پرداخت دریافت شده است و پیشنهادمان این است هر آنچه را که می گیرند 50 درصدش را به شرکت های قطعه ساز بدهند ما این پیشنها د را هم به وزارت صنایع و هم به خودور سازان ارائه داده ایم و امیدواریم که قبول کنند .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها