الزام همه ایرلاین‌ها برای خرید نقدی سوخت تا پایان شهریور

جزئیات فروش نقدی سوخت هوایی اعلام شد

در ادامه روند سه سال گذشته، دیروز نیز ماجرای قدیمی اختلاف بر سر پرداخت بدهی خطوط هوایی بابت سوخت هواپیماهایشان گریبان مسافران از همه‌جا بی‌خبر و پول نقد پرداخت کرده را گرفت؛ به طوری که شماری از پروازهای فرودگاه امام(ره) با تاخیر مواجه شد و تا مرز لغو شدن پیش رفت.
کد خبر: ۸۵۷۷۱۸
سوخت هواپیما حقوق مسافر را دود می‌کند

به گزارش جام‌ جم آنلاین ، دیروز خبرگزاری‌ها از بروز تاخیر در بسیاری از پروازهای فرودگاه امام (ره) خبر دادند. ظاهرا ماجرا این‌گونه بوده که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران که مسئول تحویل سوخت به خطوط هوایی است، به علت تاخیر یا بی‌اعتنایی چند خط هوایی شامل ماهان، آسمان، ایران ایرتور و حتی هما به تسویه بدهی معوق و انباشته شده‌شان، تحویل سوخت به آنان را متوقف و وجه نقد درخواست کرد.

در این راستا گفته شد، حتی سوخت‌رسانی به مخزن اصلی سوخت فرودگاه امام(ره) از سوی شرکت پخش برای مدتی قطع شده که این امر در صورت تداوم می‌توانست باعث اتمام ذخیره سوخت و لغو بسیاری از پروازها شود.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، بدهی معوق حدود هزار میلیارد تومانی شرکت‌های هواپیمایی و نبود عزم قاطع برای تسویه آن را علت قطع شدن موقت تحویل سوخت اعلام و تصریح کرده است، در صورت انجام نشدن اقدام موثر، امکان قطع تحویل سوخت در روزهای آینده نیز وجود
خواهد داشت.

لزوم تعیین تکلیف ایرلاین‌های بدهکار

در این باره دیروز مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف بدهی دو شرکت هواپیمایی گفت: تحویل سوخت به هیچ شرکتی در فرودگاه‌‌های تهران (امام خمینی و مهرآباد) متوقف نشده است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا مظلوم در نشست خبری افزود: روزانه سه میلیون لیتر سوخت هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: هیچ‌کدام از این شرکت‌ها مشکلی در تحویل سوخت ندارند و با ارائه ضمانت‌نامه، سوخت را به صورت اعتباری دریافت می‌کنند، اما دو شرکت آسمان و ایران‌ایرتور هنوز تعیین تکلیف نکرده‌اند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که طبق مصوبه شورای اقتصاد، شرکت‌های هواپیمایی حدود هزار میلیارد تومان بدهی دارند، گفت: شرکت آسمان 265 میلیارد تومان و ایران‌ایرتور 60 میلیارد تومان بابت سوخت به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بدهکار هستند که لازم است هر چه زودتر نسبت به تعیین تکلیف بدهی خود اقدام کنند.

مظلوم گفت: با توجه به این‌که این دو شرکت هنوز برای حل مشکل بدهی خود اقدام نکرده‌اند، بنابراین در تعدادی از فرودگاه‌های حاشیه‌‌ای کشور عرضه سوخت به این دو شرکت هواپیمایی متوقف شد، اما تحویل سوخت در فرودگاه‌های تهران ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های هواپیمایی هزینه بلیت را به صورت نقدی دریافت می‌کنند، بر این اساس انتظار می‌رود بدهی خود را به شرکت ملی پخش پرداخت کنند.

رفع موقت مشکل

در حالی که مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اعلام کرد، عدم تحویل سوخت به هواپیماهای برخی ایرلاین‌ها که چند پرواز را صبح روز گذشته با مشکلاتی مواجه کرد، برطرف شده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت در حال حاضر اقدامات لازم برای رفع این مشکل به‌طور جدی در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، علی عابدزاده تاکید کرد: تلاش می‌کنیم از نظر تحویل سوخت، وضعیت فرودگاه امام خمینی (ره) به حالت عادی بازگردد. وی تاکید کرد: هرگونه اختلال در امر سوخت‌رسانی در فرودگاه امام خمینی(ره) موجب تاخیر دیگر پروازها می‌شود، لذا درصددیم هر چه زودتر بدون اتلاف وقت با تعامل با مسئولان ذی‌ربط این مساله را حل ‌و فصل کنیم.

عابدزاده در حالی از پیگیری برای رفع این مشکل سخن می‌گوید که همزمان مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اختلاف حساب شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت سوخت‌رسان خصوصی اوج در فرودگاه امام را عامل تامین نشدن سوخت مورد نیاز هواپیماهای برخی شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد و گفت که مشکل برطرف شده است. حمیدرضا سیدی افزود: سوخت مورد نیاز هواپیماهای برخی شرکت‌های هواپیمایی تامین نشد که این اتفاق چند پرواز را با تاخیر مواجه کرد، اما این مشکل با مکاتبه سازمان هواپیمایی با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی رفع و سوخت مورد نیاز هواپیماها تامین شده است.

تکرار یک ماجرای کهنه

فشار کمی به حافظه مشخص می‌کند این نخستین‌بار نیست که پروازهای شرکت‌های هواپیمایی به دلیل بدهی سوخت با تاخیر مواجه شده یا لغو می‌شود.

در معروف‌ترین ماجرا از این دست، 18 دی‌ماه 91 بود که بسیاری از پروازهای شرکت‌های هواپیمایی در کشور به‌خاطر تحویل ندادن سوخت تا تسویه نقدی آن لغو شد.

در آن روز پروازها از تهران به مقاصد کیش، بندرعباس، بجنورد، بوشهر، بیرجند، یاسوج، تبریز، اصفهان، خارک، همدان و مشهد لغو و مشکل به‌سرعت به یک بحران تبدیل شد اما سرانجام با پادرمیانی استانداران و وعده پرداخت شرکت‌های هواپیمایی تحویل سوخت از سرگرفته شد.
بنابراین ماجرایی که دیروز در فرودگاه امام(ره) اتفاق افتاد تکرار خفیف همان ماجرا بود که تاکنون فکری برای آن نشده و احتمال تکرار آن برای روزهای آینده نیز وجود دارد.

گروکشی از مردم

نگاهی به کلیت ماجرای سوخت هواپیماها نشان می‌دهد که هم شرکت‌های هواپیمایی و هم شرکت ملی پخش در این باره مقصر هستند.

شرکت‌های هواپیمایی از آن رو که وقتی وجه نقد از مسافر دریافت می‌کنند و بلیت را نقدی می‌فروشند باید بلافاصله و حداکثر با تاخیر چند روزه وجه را به حساب شرکت ملی پخش واریز کنند.

اما تعلل آنها در این امر باعث شده که با وجود شناور‌سازی قیمت بلیت هواپیما و رفع نسبی مشکل تعیین دستوری قیمت بلیت، بدهی انباشته این شرکت‌ها از 460 میلیارد تومان در سال 91 به 1000 میلیارد تومان در روز گذشته افزایش یافته و این یعنی شرکت‌های هواپیمایی به هر دلیل در پرداخت بدهی‌شان تعلل می‌کنند اما در سوی دیگر ماجرا، شرکت ملی پخش قرار دارد و با وجود حقانیت برای دریافت بدهی‌اش، به دلیل گروکشی از مردم و مسافران از همه جا بی‌خبر و پول نقد پرداخت کرده، مقصر است زیرا با وجود دولتی بودن این شرکت و نیمه‌دولتی یا شبه‌دولتی بودن بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، مشکل بدهی سوخت باید در جایی خارج از حیطه مسافران حل و فصل شده و باعث ضایع شدن حقوق مردم نشود؛ نکته‌ای که ظاهرا در لابه‌لای بحث‌های متعدد مغفول مانده و کمتر کسی توجه لازم را به آن دارد.

سیدمهدی هاشمی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در این باره به جام‌جم گفت: خطوط هوایی موظف به پرداخت بدهی‌شان هستند و وزارت نفت نیز باید وصولی‌اش را داشته باشد، اما این‌که مردم بخواهند در این میان وجه‌المصالحه قرار گیرند، صحیح نیست و مجلس آن را پیگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: فرودگاه که محل تسویه‌حساب و گروکشی نیست. اگر مشکلی وجود دارد چه ربطی به مسافران دارد؟ صنعت هوایی در اختیار و خدمت مردم است و قبلا هم نقدا پولش را از مسافران دریافت کرده، حالا اگر شرکتی این وسط پول شرکت دیگری را نداده است، مردم که نباید با سرگردانی و تاخیر یا لغو پرواز تاوانش را بدهند.

هاشمی افزود: با توجه به این‌که این چندمین بار است این مشکل تکرار می‌شود، مجلس در اولین فرصت وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را خواهد خواست تا ببینیم با توجه به احتمال تکرار موضوع چه باید کنیم. اما هر چه هست و نیست به مردم مربوط نیست و این امر باید نصب‌العین آقایان باشد.

دولت کمک کند

در همین حال مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به جام‌جم گفت: بدهی انباشته شرکت‌های هواپیمایی دینی است که آنها باید بپردازند و شکی در آن نیست، اما پرداخت یکجای آن امکان‌پذیر نیست و دشوار است.

وی افزود: ما نیز می‌پذیریم که تبعات این موضوع نباید به مسافر تحمیل شود. بنابراین از دولت خواسته‌ایم از طریق ارائه کمک و تسهیلات، بخشی از این بدهی را برای ما سبک کند تا به تدریج همه آن پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: البته برخی شرکت‌ها اخیرا مقداری از بدهی خود را پرداخت کرده یا تضمین بانکی برایش تحویل داده‌اند، اما چند شرکت هستند که کماکان مشکل دارند و در حال پیگیری هستیم.

وی تصریح کرد: ما در هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری این مشکل را حل می‌کنیم تا در آینده یک چنین چالش‌هایی برای مردم به وجود نیاید.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها