انفجارهای 13 نوامبر در پاریس یکی از مرگبارترین حملات در خاک فرانسه از سال 1945 بود که در پی آن حداقل 129 نفر در شش مکان مختلف کشته شدند. اگرچه اقدامات ضدتروریستی از زمان حمله دو برادر به مجله شارلی ابدو و کشته شدن 12 نفر در ژانویه گذشته در بالاترین سطح خود در پاریس قرار گرفته بود؛ اما فرانسه هرگز برای چنین فاجعه‌ای آماده نبود و تدابیر امنیتی‌اش برای جلوگیری از آنچه سازمان‌یافته‌ترین حمله داعش خارج از قلمرواش نامیده می‌شود، کافی نبود.
کد خبر: ۸۵۷۶۲۳
تاثیر حملات پاریس بر اسلام ستیزی

رسانه‌های خبری در گزارش‌های ابتدایی خود با توصیف این تراژدی که داعش پشت پرده انفجارهاست، موجی از ترس و وحشت را میان مخاطبان ایجاد کردند. حس رعب و وحشت با پخش ویدئوهای ضبط شده توسط شاهدان در رسانه‌های اجتماعی شدت بیشتری پیدا کرد.

این انفجارها همچنین باعث شد بدبینی‌ها درباره سیاست فرانسه در قبال مبارزه با تروریسم دوچندان شود. بسیاری از سیاستمداران نیز از آب گل آلود ماهی گرفتند. به عنوان مثال، نیکلا سارکوزی ضمن انتقاد از سیاست‌های فرانسوا اولاند، خواستار افزایش تدابیر ضد تروریستی شد.

در این میان شماری از سیاستمداران وعده بستن مرزها و بازگشت پاریس به وضعیت قبل خود یعنی کشوری آرام را دادند. در حقیقت جنگ تمدن‌ها به رویای داعش تبدیل شده که بسیار برای آن می‌جنگد. بدون شک، داعش این روزها در حال تبلیغ تصویر دروغین وحدت و یکپارچگی میان اعضای خود است. در پی حملات پاریس، برخی نیز انگشت اتهام را به سوی پناهندگان نشانه می‌روند که بسیاری از آنها از خود داعش به اروپا پناهنده شده‌اند.

در این میان آزادی‌های مدنی اقلیت‌ها در اروپا سلب شده و تبعیض و جداسازی آنها از دیگر اقشار جامعه بیشتر شده است که البته به نظر می‌رسد همین موضوع افزایش عضوگیری داعش را به همراه داشته باشد. از طرفی انفجارهای پاریس، اجرای قانون جدید درخصوص پناهندگان را به همراه داشته است. هدف اصلی این قانون سرعت بخشیدن به روند پناهجویی و بازگرداندن سریع پناهندگان ناکام به کشورهایشان است. از سوی دیگر انتظار می‌رود در ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد افزایش بیگانه‌هراسی و اسلام‌ستیزی باشیم. به نظر می‌رسد در پی حملات پاریس دوباره یک سوءظن غیرمنطقی علیه مهاجران و مسلمانان شکل گرفته است. در این باره زمانی حرکات مسلمانان فرانسه به‌دقت مورد موشکافی قرار می‌گیرد. در پی موج اخیر حملات تروریستی در پایتخت فرانسه، فعالان انگلیسی نیز هشدار دادند دانش‌آموزان مسلمان در سراسر این کشور با توجه به روند فزاینده اسلام‌هراسی در مدارس از بدرفتاری‌های ناشی از آن رنج می‌برند. در همین رابطه روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گزارش داد دانش‌آموزان مسلمان این کشور به‌طور فزاینده مورد آزار همکلاسی‌های خود قرار دارند و دولت انگلیس نیز برای حل این مشکل اقدامی نمی‌کند.

فیاض مغال، مدیر سازمان دید‌بان اسلام‌هراسی تل ماما می‌گوید: ما شاهد افزایش رویدادهای ناشی از لحن تند و افراطی و نیز قلدری علیه کودکان مسلمان در مدارس هستیم و این روند بعد از حوادث اخیر پاریس آماری قابل توجه از حوادث را تشکیل می‌دهد.

مغال، دولت انگلیس را به عدم رسیدگی و حل مشکل مسلمان ستیزی در این کشور متهم کرده و می‌گوید گروه خیریه‌ وی پیش از وقوع این حملات بارها برای جلب حمایت وزارت آموزش در تعلیم راه‌های مقابله با اسلام هراسی تلاش کرده است.

اتحادیه ملی مدیران و معلمان زن (NASUWT) می‌گوید افزایش اسلام‌هراسی باعث «ترس و عدم اطمینان» در مدارس شده است. سازمان مبارزه با «اسلام‌هراسی» در فرانسه نیز گزاش داده است که حملات و آزار مسلمانان در فرانسه در نیمه نخست سال ۲۰۱۵ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 5/23 درصد افزایش داشته است.

در این گزارش آمده است که در نیمه نخست سال 2015 تعداد ۴۸۹ مورد حمله و آزار زنان مسلمان گزارش شده، در حالی که میزان این موارد در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ حدود ۳۹۶ مورد بوده است. همچنین حملات نژادپرستانه به مسلمانان در نیمه نخست سال جاری میلادی به ۳۲۰ مورد رسید که تنها در ۱۵ مورد آن به سازمان‌های ذی‌ربط شکایت شده است.

در این گزارش آمده است که ناسزا گویی به مسلمانان به ۳۰ مورد رسیده و تنها در ۱۱ مورد آن شکایتی طرح شده، در حالی که حملات فیزیکی به ۳۲ مورد رسیده که درباره ۱۲ مورد آن به ارائه شکایت منتهی شده است.همچنین آخرین نظرسنجی انجام شده توسط سازمان «ادوکسا» نشان می‌دهد که ۷۷ درصد افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند بر این باورند که اسلام هراسی در فرانسه افزایش یافته است. در همین زمینه اورلین ماندون استاد دانشگاه بث می‌گوید مسلمانان، مهاجران یا پناهندگان مسئول چنین حملاتی نیستند و تنها یک مشت افراد متعصب پشت پرده این رویدادها قرار دارند که می‌خواهند جامعه غرب را در همان مسیر وحشتناک بی‌اعتمادی، طرد و محدودیت آزادی و حقوق اساسی مسلمانان، مهاجران یا پناهندگان سوق دهند.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها