مدیرعامل آب منطقه ای استان زنجان:

۳۶۸ حلقه چاه غیرمجاز در زنجان مسدود شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه 600 حلقه چاه غیرمجاز در سال جاری بسته شده است، ابراز امیدواری کرد تا پایان سال این عدد به 2000 حلقه برسد که با این کار مجموعا بالغ بر 70 میلیون متر مکعب از آبی که مازاد از سفره های تهران برداشت می‌شده، جلوگیری می‌شود.
کد خبر: ۸۵۶۲۳۶
بسته شدن 2000 چاه غیرمجاز درتهران تا پایان امسال

به گزارش جام جم آنلاین ،خسرو ارتقایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در گفت‌وگو با ایسنا، به تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی اشاره و اظهار کرد: تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی کار بزرگی از وزارت نیرو و آب تهران است. سالانه 150 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی ماست و ما دشت ورامین و دشت شهریار را به عنوان پایلوت در استان تهران اتتخاب کردیم و امیدواریم اعتباراتی که در سال جاری به این طرح اختصاص یافته، فعالیت هایمان را آغاز کنیم.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 600 حاقه چاه غیرمجاز را در سال جاری بستیم و امیدواریم به عدد 2000حلقه در پایان سال برسیم که با این کار در مجموع بالغ بر 70 میلیون متر مکعب از آبی که مازاد از سفره های تهران برداشت می شده است را جلو گیری کنیم.

ارتقایی در ادامه به معرفی انواع فعالیت های شرکت آب منطقه ای تهران در این باره پرداخت و گفت: نصب کنتور بر روی چاه های مجاز ازجمله این فعالیت ها است. همچنین انجام کارهای فرهنگی به دلیل اینکه مخاطبین در خیلی از مناطق، کشاورزان هستند. چراکه این احساس را داشته باشند که اگر چاه غیر مجازی حفر شود، از حق آبه چاه مجاز آنها کسر می شود.

وی در ادامه شرایط جوی کشور را مطلوب خواند و گفت: از اول سال آبی 47 میلی متر بارندگی داشتیم، این در حالی است که در نمونه مشابه سال گذشته، این عدد 37 میلی متر بود. این عدد نشان دهنده این است که شرایط نسبت به سال گذشته و دراز مدت بهتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران افزود: نسبت به سال گذشته بیش از 40 درصد افزایش بارندگی اتفاق افتاد، اما 47 میلی متر بارندگی در مقایسه با 340 میلی متری که باید در سال آبی ببارد، کمی قضاوت را مشکل می کند، اما پیش بینی ها براین است که پاییز پر بارانی را خواهیم داشت.

وی درباره احتمال بروز سیل گفت: وزیر نیرو از سیل اتفاق افتاده در شهر کن ابراز نگرانی کرده و مراتب را به شهردار تهران و روسای قوای سه‌گانه اعلام کرده است. همچنین توافق نامه ای از سال 88 با شهرداری امضا شده مبنی بر اینکه بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل های شهر تهران را طی یک کارگروه مشترک به شهرداری بدهیم. خوشبختانه کمیته های کاری بین شرکت آب منطقه ای تهران و شهرداری فعال شده است.

ارتقایی افزود: هدف اقدامات این است که رودخانه ها و مسیل هایی که در شهر تهران توان آب آب‌گیری سیلاب ها با دور بازگشت بالا را ندارد، توسط شهرداری علاج‌بخشی شود. پل های ساخته شده مسیرعبوری سیل را پاسخ‌گو نیست صیا برخی از رودخانه ها کانالیزه شده و که این کانال ها میزان آب‌دهی سیلاب ها را پاسخ‌گو نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رودخانه هایی که بیشترین حالت بحرانی را دارند و باید زودتر به آنها رسیدگی شود، احصا شدند گفت: اینها نقاطی هستند که گلوگاه هایی که آب را عبور نمی دهد، به این معنی که پل هایی که بر روی رودخانه ها و مسیل ها ساخته شده و رودخانه هایی که مقطع آنها مناسب سیلاب ها نیست، تماما مشخص و به شهرداری تهران اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا آب سد ماملو درحال حاضر با حداکثر ظرفیت فعال است یا خیر، اظهار کرد: درحال حاضر سد ماملو از مهر سال گذشته با حدود 500 لیتر بر ثانیه شروع شده است و هم اکنون بیش از دو متر مکعب بر ثانیه در اختیار تصفیه خانه هفتم شرکت آب و فاضلاب تهران قرار می گیرد که بخشی از مناطق جنوبی تهران نیز از منابع این آب استفاده می کنند.

وی درباره حداکثر ظرفیت سد ماملو در ارائه آب در آینده بیان کرد: تخصیص سد ماملو برای شرب در شهر تهران 70 میلیون متر مکعب و برای شهر های جنوب شرق استان تهران نیز 30 میلیون متر مکعب است. حداکثر ظرفیت این تصفیه‌خانه دو و نیم متر مکعب است، این در حالی است که هم اکنون از حداکثر ظرفیت‌اش استفاده نمی شود.

ارتقایی ادامه داد: تصفیه خانه ای که ساخته شده در حد 2.5 مترمکعب است، در حالی که تا پنج متر مکعب بر ثانیه در شرایط اوج مصرف باید توسعه پیدا کند تا بتواند 100 میلیون متر مکعب را که به شرب اختصاص دارد تصفیه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها