ابتکار مسوولان اجرایی استان گیلان الگویی برای دیگر استان‌ها

آب‌های سرگردان رشت مدیریت می‌شوند

گزارش

سیل باز هم در برخی استان‌ها قربانی گرفت

بارش باران شدید که از اواسط هفته گذشته تا آخر هفته، مناطق زیادی از کشورمان را در بر گرفت و به وقوع سیلاب در ده استان کشور انجامید، علاوه بر وارد آوردن خسارات زیاد به زیرساخت‌های این استان‌ها، مرگ بیش از ده نفر و مفقود شدن چهار نفر از هموطنانمان را هم به دنبال داشت.
کد خبر: ۸۵۵۶۸۸

ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات کشور با اعلام این خبر گفت: شش نفر در رودان استان هرمزگان، یک نفر در برازجان استان بوشهر، یک نفر در شهر مهر استان فارس، یک نفر در منوجان و یک نفر در بردسیر استان کرمان جان خود را از دست دادند. چهار نفر نیز که بر اثر طغیان رودخانه فصلی باخرز در تایباد خراسان رضوی، در یک خودرو گرفتار سیل شده بودند، مفقود شدند.

به گفته وی، از 18 آبان‌ماه تا ظهر روز پنجشنبه گذشته، ده استان ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، فارس، قزوین، کرمان، کرمانشاه، لرستان، هرمزگان و یزد و همچنین 57 شهرستان تحت‌تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار گرفت و 133 شهر، روستا و منطقه نیز بر اثر این سیل و آبگرفتگی آسیب دید. البته در این مدت به 3600 نفر امدادرسانی شد و 170 نفر نیز اسکان اضطراری یافتند، 21 نفر هم مصدوم شده بودند که هفت نفر از آنها برای ادامه درمان به مراکز درمانی منتقل و 14 نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند.

جان‌باختن 13 نفر در هرمزگان

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور نیز روز گذشته به همراه رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر و استاندار هرمزگان راهی مناطق حادثه‌دیده از سیل چند روز اخیر در شرق این استان به‌ویژه میناب، رودان و بندرعباس شد تا ضمن اطلاع از میزان خسارات، با سیل‌زدگان این مناطق نیز همدردی کند.

جاسم جادری، استاندار هرمزگان در این خصوص گفت: به‌دنبال بارندگی‌های سه روز اخیر و جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌ها و حوادث دریایی که از سه‌شنبه شروع شد، 13 نفر جان خود را از دست دادند که از این تعداد پنج نفر بر اثر غرق شدن یک قایق صیادی در آب‌های کیش، یک نفر در میناب، یک نفر در رودان، یک نفر در بندرعباس و پنج نفر نیز در اثر واژگونی خودروی پراید در رودخانه رودان جان باختند.

وی با بیان این‌که بارندگی و سیلاب خسارت زیادی به تاسیسات زیربنایی از جمله پل، جاده و واحدهای آب، برق و مخابرات وارد کرده است، افزود: اکنون شرایط به حالت عادی برگشته است؛ اما شدت بارندگی در هرمزگان به حدی بود که طی روزهای گذشته مدرسه‌های تمام مقاطع تحصیلی استان در دو نوبت صبح و عصر تعطیل و فعالیت بنادر مسافری نیز متوقف شد.

بارندگی اواخر هفته گذشته در استان کرمان نیز گرچه خوشحالی بسیاری از مردم و کشاورزان این استان را به همراه داشت، اما در برخی مناطق به‌ویژه جنوب استان و شهرستان‌های منوجان، بردسیر و رودبار باعث جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر و برخی واحدهای مسکونی، ریزش چند پل در مسیرهای روستایی و انسداد راه‌های روستایی شد و دو نفر نیز جان باختند که به گفته ایوب فلاحی، فرماندار منوجان، یکی از جان‌باختگان دختری 11 ساله بود که بر اثر تخریب منزل مسکونی در پی بارش‌های شدید باران جان باخت.

غلامرضا صیادی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان مرزی تایباد در استان خراسان رضوی نیز با اشاره به خسارت سیلاب به بخش‌های راه و کشاورزی، گفت: به‌دنبال وقوع سیلاب، یک خودروی پژو 405 در مسیر سیلاب مفقود شد که پس از 12 ساعت تلاش مستمر، امدادگران موفق به کشف جسد سرنشین خودرو شدند.

از استان فارس نیز خبر می‌رسد که شهرهای مختلف این استان، پس از بارش اخیر به قدری دچار آبگرفتگی و سیلاب شدند که در شهرهای این استان همچون شهر ونیز ایتالیا از قایق و لباس غواصی برای امدادرسانی و جابه‌جایی استفاده شد.

ارتفاع 2 تا 9 متری برف

در همین حال مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری از بسته شدن گردنه عسل‌کشان شهرستان کوهرنگ به دلیل بارش برف خبر داد و گفت: این گردنه که ارتفاع برف در آن به دو متر می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود در برخی نقاط این محور تا 9متر هم برسد، تا اطلاع ثانوی برای عبور خودروها بسته است و اکنون تردد اهالی روستاهای این مسیر از روستای بزنوید در لرستان و دره‌رزگه در استان اصفهان امکان‌پذیر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها