با رضا امینی، رئیس شورای شهر اصفهان

اصفهان نیازمند فضای سبز جدید است

توسعه باغ شهر که در دولت دهم مطرح شد در زمان خودش هم با انتقادهایی همراه بود و همین انتقاد‌ها این طرح را ناکام کرد. اگرچه توسعه فضای سبز و هدایت جمعیت داخل شهر به این مناطق، اهداف اجرای آن بود، ولی به دلیل وجود یک‌سری تبعات منفی نظیر گسترش زمین‌خواری نتوانست به سرانجام برسد و طرح شکست خورد. اکنون نیز جسته و گریخته خبرهایی مبنی بر ایجاد این باغ شهرها در استان‌های مختلف شنیده می‌شود، طوری که شهردار اصفهان به تازگی در نشستی از اجرای این طرح در اصفهان خبر داد. با رضا امینی، رئیس شورای شهر اصفهان در این زمینه گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.
کد خبر: ۸۵۵۱۰۴
اصفهان نیازمند فضای سبز جدید است

با توجه به این که طرح اجرای باغ شهرها پیشتر با ناکامی مواجه شده است به نظر شما علت بیان دوباره آن از سوی شهردار اصفهان چیست؟

شرایط زیست محیطی اصفهان به ایجاد فضای سبز نیاز دارد تا بتواند با هجمه‌ای که صنایع سنگین و آلاینده در این شهر دارند، مقاومت کند. برابر با سیاست‌های اعلام شده از سوی آقای شهردار، شرایط زیست محیطی و خشکی زاینده‌رود از عوامل مهمی است که روی اصفهان فشار آورده است؛ بنابراین باید به سمت ایجاد فضای سبز بیشتر حرکت کنیم تا ضمن کنترل ارتفاعات ساختمان‌ها در شهر و افزایش تعداد درختانی که نیاز کمتری به آب دارند، آب و هوای محلات و اماکن عمومی شهر لطیف شود.

آیا افزایش ساخت و سازهای مسکونی، اداری، تولیدی و تجاری در اصفهان امکانی برای ایجاد فضای سبز بیشتر فراهم می‌آورد؟

در گذشته کشت چمن برای بوستان‌ها و تفرجگاه‌های شهر بیشتر مرسوم بوده است، اما الان برای شهر اصفهان سیاستی که در پیش گرفته‌ایم افزایش تعداد درختانی است که برگ و شاخه بیشتری دارند. این سیاست وارد برنامه‌ها کلانشهرداری اصفهان خواهد شد و در برنامه پنجم که درصدد تدوین آن تا آخر سال هستیم، این مورد هم به عنوان یکی از ارکان کالبدی ساختار شهرداری اصفهان پیش‌بینی خواهد شد. البته این یک آرمان است و در تلاشیم به آن دسترسی پیدا کنیم.

مسلما باغ شهر به لحاظ علمی تعریف مشخصی دارد. آیا منظور شهردار اصفهان پیاده کردن همان تعریف علمی از باغ شهر در اصفهان است؟

سیستم شهرسازی اصفهان چون قدیمی و تاریخی است، بنابراین چندان قابلیت تغییر ندارد و الان هم شرایط شهر به نحوی است که نمی‌توانیم تمام سطح شهر را به صورت باغ شهر دربیاوریم و هدفمان صرفا ایجاد فضای سبز در شهر اصفهان است.

آیا در حواشی شهر اصفهان مناطق سرسبزی هم وجود دارد که طرحی مثل باغ شهر همراه با ساخت ویلاهای مسکونی در آن اجرا شود؟

نقاطی مثل ناژوان که منطقه سبزی در حاشیه زاینده‌رود است و در کمیسیون ماده 5 هم از محدوده شهرداری خارج شده است، چنین قابلیتی دارد.

طرح ایجاد باغ شهردر این منطقه تا چه اندازه به مرحله اجرایی رسیده است؟

مناطقی مثل ناژوان به جهت وزش باد در آن به مثابه ریه و تنفسگاه‌های شهر اصفهان محسوب می‌شوند. طرحی مبنی بر ایجاد ویلاهایی با مساحت زیاد فضای سبز در این منطقه در دست بررسی است که البته هنوز اجرایی نشده است. اگر کمیسیون ماده 5 استان موافقت کند، می‌توان این منطقه شهر را به صورت باغ شهر با همان تعریف علمی درآورد؛ اما کل شهر اصفهان با توجه به بافت قدیمی آن چنین امکانی ندارد و بیشتر ایجاد فضای سبز برای آن مورد نظر است.

فتاح غلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها