فرمانده نیروی هوایی روسیه خبر داد

استقرار سامانه‌های موشکی روسی در سوریه

واشنگتن می‌گوید سلاح‌های جدیدی را برای گروه‌های تروریستی فعال در سوریه فرستاده است. این در حالی است که ماه گذشته نیز اعلام شد آمریکا 50 تن سلاح و مهمات برای شورشیان در سوریه فرستاده بود.
کد خبر: ۸۵۳۴۲۲
هزینه 2 میلیون دلاری آمریکا برای هر تروریست در سوریه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از شبکه الجزیره، یک سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا گفت: سلاح‌های جدیدی برای «نیروهای دموکراتیک» سوریه جهت مبارزه با داعش ارسال شده است. به گفته این منبع، هر چند جزئیات آن هنوز فاش نشده، اما آمریکا تاکنون بارها برای نیروهای به ‌اصطلاح میانه‌رو سلاح و مهمات فرستاده که در نهایت به دست تروریست‌های داعش افتاده است. نیروهای دموکراتیک به اصطلاح شامل گروه‌های عشایر عرب، کردها و نیروهای شورشی سوریه است که با دولت مرکزی می‌جنگند.

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه نیز پنجشنبه گفت کشورش به‌زودی ناو هواپیمابر شارل دوگل را برای کمک به نیروهای دموکراتیک سوریه برای مقابله با داعش خواهد فرستاد.

هر مزدور 2 میلیون دلار

کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا تاکنون بارها به بهانه مبارزه با داعش برای گروه‌های شورشی سلاح و مهمات فرستاده‌اند. این امر نه‌تنها کمکی به حل بحران سوریه نکرده بلکه بر وخامت بیشتر آن افزوده است.

روز گذشته روزنامه آمریکایی «یو‌اس‌ای تودی» در گزارشی نوشت: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تاکنون برای هر مزدور دو میلیون دلار هزینه کرده است. به گزارش این منبع، پنتاگون در سال 2015 مبلغ 500 میلیون دلار برای آموزش3000 جنگجو و تجهیز آنان اختصاص داد و قرار بود از سال آینده نیز سالانه5000 جنگجو را به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش آموزش داده و به سلاح و مهمات آمریکایی مجهز کند. اما این برنامه پس از هزینه کردن 384 میلیون دلار تعطیل شد، زیرا از 180 مزدور برگزیده ‌شده، آموزش‌دیده و تجهیز شده، فقط 145 نفر در این برنامه باقی ماندند و از میان آنها فقط 95 نفر در سوریه می‌جنگند.

این در حالی است که به گزارش رسانه‌های غربی، یک گروه از این تروریست‌های آموزش‌دیده در ماه سپتامبر، یک چهارم تسلیحات، مهمات و خودروهایی را که دولت آمریکا در اختیار آنان قرار داده بوده، برای عبور امن از میان سرزمین‌های تحت اشغال داعش‌، تسلیم این گروه کرد.

بحران سوریه که از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه‌های تروریستی مورد حمایت غرب و حامیان منطقه‌ای آن برای سرنگونی حکومت سوریه آغاز شد، اکنون وارد پنجمین سال خود شده است.

پیشروی ارتش سوریه

روز گذشته ارتش سوریه اعلام کرد در ادامه پیشروی‌های خود در این کشور موفق شده است کنترل مناطقی در حومه دمشق، حمص و لاذقیه را در دست گرفته و به ورودی‌های شهرک استراتژیک «حاضر» در حومه حلب برسد.

نیروهای دولتی سوریه اخیرا عملیات گسترده‌ای را با کمک جنگنده‌های روسی برای آزادسازی این مناطق آغاز کردند.

سخنگوی ارتش سوریه در بیانیه‌ای تاکید کرد، عملیات نظامی پیگرد گروه‌های تروریستی در 48 ساعت گذشته با ویژگی دقت و غافلگیرکنندگی همراه بوده و خسارت‌ها و تلفات سنگین به تروریست‌ها وارد کرده است.

سخنگوی ارتش سوریه گفت، عملیات ارتش سوریه با همکاری گروه‌های دفاع مردمی در حومه جنوب‌غربی حلب همچنان ادامه دارد و به پاکسازی بیش از 250 کیلومتر مربع و بازگشت امنیت و ثبات به ده‌ها روستا و شهرک منجر شده است.

همزمان وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروی هوایی این کشور با انجام 81 سورتی پرواز بیش از 263 هدف گروه‌های تروریستی را در خاک سوریه بمباران کرده است.

گفته می‌شود روسیه روزانه 2.5 میلیون دلار در جنگ سوریه هزینه می‌کند. در همین حال اعلام شد، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با فریدون سینرلی‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه درباره حل‌ و ‌فصل بحران سوریه گفت‌وگو کرده است.

چهارشنبه نیز ولادیمیر پوتین و رجب طیب‌اردوغان در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره بحران سوریه و نشست اخیر وزیران خارجه در وین، تبادل‌نظر کرده بودند. روسیه تلاش می‌کند عملیات نظامی و سیاسی را در سوریه به صورت هماهنگ پیش برده و راه‌حلی برای خاتمه این بحران پیدا کند.

استفاده تروریست‌ها از گاز خردل

سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی اعلام کرد، طی درگیری‌ها میان گروه تروریستی داعش و گروهی از مخالفان در استان حلب سوریه تروریست‌ها از گاز خردل استفاده کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، در گزارش سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی آمده است، کارشناسان این سازمان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که طی درگیری‌های ماه آگوست میان تروریست‌های داعش و مخالفان مسلح در شهرک «مارع» در حلب از گاز خردل استفاده شده و یک نوزاد شیرخوار نیز به این دلیل کشته شده است. به گفته منابع، این گزارش سوالات مهمی را در این باره مطرح می‌کند که گاز خردل از کجا به دست تروریست‌ها رسیده است و این‌که داعش قادر به تولید سلاح‌های شیمیایی بوده یا از مکان دیگری آنها را به‌دست آورده است‌؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها