سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد

ضربات مهلک روسها به داعش و تغییر تاکتیک تروریست ها

عقب‌نشینی دیوید کامرون از طرح گسترش حملات هوایی انگلیس به سوریه روز گذشته به مهم‌ترین عناوین خبری روزنامه‌های مهم این کشور تبدیل شد. این طرح در پی ورود روسیه به جنگ سوریه و بمباران مواضع شورشیان مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مطرح شده بود.
کد خبر: ۸۵۲۷۸۰
عقب‌نشینی کشورهای غربی از مبارزه با داعش

به گزارش جام جم آنلاین، در همین رابطه روزنامه تایمز نوشت، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس پس از آن‌که نتوانست حمایت نمایندگان حزب کارگر را جلب کند، طرح خود برای حملات هوایی به مواضع گروه تروریستی داعش در خاک سوریه را متوقف نمود.

به نوشته این روزنامه، رای گیری درخصوص گسترش حملات هوایی انگلیس علیه مواضع داعش در خاک سوریه که قرار بود تا پایان امسال انجام شود، اتفاق نخواهد افتاد. به نوشته این روزنامه، دیوید کامرون نتوانست نمایندگان حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین را برای حمایت از این طرح متقاعد کند و به همین خاطر این طرح تا پایان سال جاری میلادی به رای گذاشته نخواهد شد. دیوید کامرون حداقل به رای مثبت 40 نماینده حزب کارگر نیاز دارد. جرمی کوربین که به‌تازگی رهبر حزب کارگر شده است، مواضع ضدجنگ دارد و می‌توان گفت گرایش‌های وی باعث شده است کامرون نتواند نمایندگان حزب کارگر را برای حمایت از این طرح متقاعد کند.

دیوانگی کامرون

در همین رابطه، کمیته‌ای متشکل از نمایندگان انگلیسی تاکید کردند انگلیس نباید تا زمانی که راهبرد روشن و منسجمی برای شکست داعش وجود ندارد، حملات هوایی خود علیه مواضع این گروه تروریستی را به سوریه گسترش دهد.کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس با انتشار گزارشی اعلام کرد: ما اعتقاد داریم اقدام نظامی انگلیس نباید به سوریه نیز گسترش یابد مگر آن‌که یک راهبرد منسجم بین‌المللی وجود داشته باشد که شانس واقعی برای شکست داعش را مطرح کند و به جنگ در سوریه پایان دهد.

دولت انگلیس اکنون تائید پارلمان در انجام عملیات نظامی علیه داعش در عراق را دارد اما فاقد چنین مجوزی برای انجام عملیاتی مشابه در سوریه است. در این گزارش آمده است: تمرکز کامرون برای پیوستن به حملات هوایی انگلیس علیه داعش در سوریه «متناقض» و یک «دیوانگی» است و بدون داشتن چنین راهبردی، انجام اقداماتی برای دستیابی به هدف مورد نظر، هنوز غیرمنسجم خواهد بود. کمیته امور خارجه مجلس انگیس گفته است، دخالت روسیه در جنگ سوریه در حمایت از دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هرگونه اقدام احتمالی انگلیس در سوریه را پیچیده‌تر کرده است.

کریستین بلانت، رئیس این کمیته و از قانونگذاران حزب محافظه‌کار به رهبری کامرون نیز در این‌باره ابراز نگرانی کرد که دولت در حال واکنش نشان دادن به این حس قوی است که باید کاری بکند؛ بدون این‌که در نظر بگیرد این یک اقدام نظامی سرنوشت‌ساز است و در حقیقت برنامه‌ای مشخص و بلندمدت هم برای شکست داعش و پایان دادن به جنگ داخلی وجود ندارد. بلانت با اشاره به مذاکرات اخیر 17 کشور در وین تاکید کرد، دولت انگلیس باید از دیپلماسی بین‌المللی برای خاتمه این درگیری حمایت کند؛ درگیری‌هایی که جان بیش از 250 هزار نفر را گرفته است.

نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس در حال حاضر اکثریت ناچیزی در مجلس عوام دارد و با توجه به این‌که علاوه بر حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند، برخی از اعضای جناح او مخالف گسترش حملات هوایی این کشور در سوریه هستند. او می‌داند که قادر نیست در شرایط کنونی موافقت پارلمان را بدون حمایت مخالفان به‌دست آورد.

ناکارآمدی ائتلاف آمریکایی

نزدیک به پنج سال است که سوریه درگیر جنگ داخلی گسترده و مرگباری شده که صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جا گذاشته است. ائتلاف آمریکایی علیه داعش که متشکل از 60 کشور جهان است از سپتامبر 2014 حملاتی را علیه این گروه تروریستی در عراق و سوریه آغاز کرده که تاکنون موفق نبوده است.

شواهد میدانی حاکی است نه‌تنها حملات هوایی این ائتلاف کارآیی لازم را نداشته بلکه در مواردی به‌خصوص از سوی نیروهای آمریکایی کمک‌هایی برای گروه‌های تروریستی ارسال می‌شده است. به نظر می‌رسد همزمان با شکست این ائتلاف علیه داعش، اعضای آن یکی پس از دیگری در حال خروج بوده یا اعلام می‌کنند به دنبال مبارزه با داعش نیستند. به جز انگلستان چندی پیش دولت کانادا نیز اعلام کرد که هواپیماهایش را از میدان نبرد با داعش در عراق خارج می‌کند. اینها همه نشان می‌دهد که غربی‌ها دیگر تمایلی به مبارزه با داعش ندارند و در واقع کشورهای غربی می‌کوشند یکی پس از دیگری از این مسئولیت شانه خالی کنند.

داعش تهدیدی برای انگلیس

مقامات انگلیسی در حالی از مقابله با داعش شانه خالی می‌کنند که این گروه به گفته مقامات انگلیسی به تهدیدی بزرگ علیه این کشور تبدیل شده است. در همین رابطه چند روز پیش رئیس سازمان اطلاعات انگلیس درباره احتمال اجرای حملات گسترده از سوی گروه تروریستی داعش در انگلیس و خطرات این گروه در این کشور هشدار داد. به گفته وی دست‌کم این سرویس اطلاعاتی طی ماه‌های گذشته موفق شده است شش حمله بزرگ را که گروه داعش برای آن برنامه‌ریزی کرده و قرار بود در انگلیس اجرا شود، خنثی کرده است.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها