گفت‌وگو با ساناز زمانی، کارگردان و بازیگر تئاتر

شاهد بحران تماشاگر تئاتر هستیم

ناصر تقوایی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان شناخته‌شده و پیشکسوت سینمای ایران که پس از ساخت فیلم «کاغذ بی‌خط» 14 سال است فیلم نساخته، شامگاه دوشنبه ضمن حضور در مجموعه تماشاخانه ایرانشهر و به صدا درآوردن زنگ آیین آغازین نمایش «برنارد مرده است»، خواستار لزوم توسعه هنر تئاتر و اجرای نمایش‌های حرفه‌ای پایتخت در شهرستان‌ها شد.
کد خبر: ۸۵۲۷۸۳
تاکید تقوایی بر توسعه تئاتر

به گزارش جام‌جم، ناصر تقوایی وقتی برای سخنرانی در مراسم زنگ افتتاح نمایش برنارد مرده است که اجرای آن را مسعود فروتن به‌عهده داشت، پشت تریبون قرار گرفت، چند لحظه‌ای خندید و گفت: این زن من زن خیلی زرنگی است، چون ما اصلا امشب مهمان کارگردانی داشتیم و قرار نبود اینجا باشیم، اما در راه خانه سر از اینجا درآوردیم!

کارگردان «ناخدا خورشید» و «ای ایران» ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران میزان و معیاری برای سنجش هر چیزی در کشور شده است. در حالی که پس از انقلاب سینما و موسیقی ما درجا زده است، تئاتر زنده‌ترین و فعال‌ترین هنر ایرانی پس از انقلاب است. هنر نمایش ما مدام طی این سال‌ها رشد داشته است؛ چه در زمینه اقتباس و ترجمه و چه در متن‌های اصیل و مکتوب ایرانی.

اما سال‌هاست انتظار دارم که تئاتر ما بتواند جای وسیع‌تری را در جامعه به خودش اختصاص دهد و از حد یک عده تماشاگر خاص در پایتخت فراتر رود.

تقوایی افزود: چرا نمایش‌هایی که با این همه زحمت تولید می‌شود، فقط باید در تهران روی صحنه برود؟ چه کسی گفته است ما در شهرستان‌ها بیشتر از تهران، تماشاگر تئاتر نداریم؟ اصلا کدام آثار نمایشی را برای اجرا به شهرستان‌ها برده ایم که تبدیل به یک تجربه شود؟ گناه بچه‌ها و علاقه‌مندان شهرستانی چیست که نباید نمایش‌های حرفه‌ای و موفق تهران را ببینند؟ پس چگونه می‌خواهیم دامنه تئاتر را وسعت دهیم؟ ترجمه هیچ اشکالی ندارد، اما من کتابت را هم در عرصه تئاتر خیلی کم می‌بینم؟ ترجمه و کتابت برای این است که ما بتوانیم تئاتر خودمان را رشد دهیم.

این کارگردان صاحب سبک که این روزها برخی مستندهای مطرحش از تلویزیون پخش می‌شود، بیان کرد: از تصمیم‌گیرنده‌های تئاتر می‌خواهم کتابت در زمینه تئاتر ایرانی و اصیل را جدی بگیرند، به نظرم متن‌ها و اجراهای ما حتی قابلیت صادر شدن به کشورهای دیگر را هم دارد. وقتی سینمای ما موفقیت‌های جهانی داشته، چرا تئاتر ما نداشته باشد؟

نمایش برنارد مرده است، قصه زنی است که برای روحیه دادن به سربازی به نام برنارد برای او نامه می‌نویسد. بهناز جعفری، مرتضی اسماعیل کاشی، عاطفه رضوی، مارال بنی‌آدم و علی سرابی بازیگران این اثر نمایشی هستند. نخستین تجربه کارگردانی علی سرابی ساعت 20 هر شب در سالن استاد ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها