فعالان بازار مسکن در گفت و گو با جام جم آنلاین :

بخش مسکن از سال 95 رونق می گیرد

درحالیکه آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی از روند نزولی معاملات مسکن در مهرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد نایب رییس اتحادیه مشاورین املاک تهران پیش بینی کرد که در ماههای پایانی سال اقتصاد کشورتا حدودی از رکود خارج شده وبخش مسکن از سال 95 وارد مرحله رونق شود.
کد خبر: ۸۵۲۵۶۲
بخش مسکن از سال 95 رونق می گیرد

براساس گزارش منتشر شده از معاملات مسکن از مناطق 22 گانه شهر تهران در مهرماه ، منطقه 5 با سهم 13.2 درصد از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است ، همچنین مناطق 4، 2 و 10 به ترتیب با سهم 10.3، 8.2 و 6.1 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌ا ند.

67.4درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران صرفا مربوط به 10 منطقه‌ی شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 5، 4، 2، 10، 15، 8، 14، 7، 1 و 11) بوده و 12 منطقه‌ دیگر تنها 32.6 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

عبدالله فرجی، در رابطه با وضعیت بازار مسکن به جام جم آنلاین گفت : معاملات انجام شده در آبان ماه نیز حاکی از ادامه روند رکودی در بازار مسکن دارد که این ناشی از تاثیر وضعیت رکودی اقتصادی کشور بر این بخش است .

وی پیش بینی کرد تا پیش ازعید با توجه به اجرایی شدن برجام مشکل رکودی اقتصاد کشور40 تا 50 درصد حل شود و از سال 95 شاهد تحرکاتی در بازار مسکن باشیم .

معاون اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که آیا قیمت مسکن از سال آینده رو به افزایش خواهد گذاشت گفت:قیمت مسکن به عوامل زیادی بستگی دارد که می توان به نرخ ارز و سایر سیاست های اقتصادی اشاره کرد اما باید گفت فعلا در شرایط فعلی عرضه و تقاضای مسکن با هم همخوانی دارد و در برخی مناطق،میزان تقاضا حتی کمتر از عرضه مسکن است اما باید با بهاء دادن به بخش مسکن و ساخت و سازهای مناسب مراقب بود که این تعادل برهم نخورد.

وی با اشاره به اینکه در کشور در حال حاضر بیش از 50 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد خاطر نشان کرد: 14 هزار هکتار از بافت فرسوده در تهران قرار دارد که دولت می تواند خود وارد عمل شده و با ساخت خانه هایی با مساحت کوچک و متوسط آن را به جوانان پیش فروش کند.

هم اینک بهترین موقع برای خرید خانه است وبهتراست کسانی که توان خرید دارند تعلل نکنند چرا که ممکن است با خروج از رکود برخی فروشندگان که در شرایط فعلی حاضرند مسکن خود را پایین تراز قیمت هم بفروشند درآن شرایط دیگرحاضر نشوند.

فرجی در مورد بسته اقتصادی دولت برای خروج از رکود نیز گفت : در این بسته توجهی به بخش مسکن نشده است و لازم بود با توجه به ضرورت فراهم کردن سرپناه برای مردم، در این بسته بخش مسکن در اولویت قرار می گرفت چرا که با خروج بخش مسکن از رکود بسیاری از صنایعی که به بخش مسکن وابسته هستند می توانند از رکود خارج شوند و تحرکی در اقتصاد ایجاد کنند.

وی در مورد تاثیر گذاری پرداخت وام 60 میلیونی خرید مسکن نیز گفت : با توجه به گران بودن خانه به خصوص در شهرهای بزرگ این تسهیلات نمی تواند کمک زیاد ی بکند، شاید در شهرهای کوچک این مبلغ تاثیر گذار باشد اما در شهری چون تهران مبلغش قابل توجه نیست، از سوی دیگر نیز به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم بسیاری از کارمندان قادر به پرداخت اقساط تسهیلات نیستند.

این فعال بازار در ادامه گفت :به هرحال با سیاستگذاری مناسب باید به سمتی برویم که علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی کشور بتوان تا 70 درصد ارزش خانه را با شرایط مناسب تسهیلات داد تا در خانه دار شدن مردم تاثیر گذارباشد.

بهترین زمان برای خرید است

علی همتی یکی از مشاورین املاک نیز به جام جم آنلاین گفت : فعلا بازار راکد است و بسیاری از مردم توان خرید خانه ندارند و برخی از فروشندگان نیز با توجه به کاهش قیمت خانه در برخی مناطق منتظرند تا ببینند در ماههای آینده چه اتفاقی در بخش مسکن رخ خواهد داد.

وی افزود : با توجه به متناسب شدن قیمت و رکودی که بر این بازار حاکم شده است بهترین موقع برای خرید خانه است وبهتراست کسانی که توان خرید دارند تعلل نکنند چرا که ممکن است با خروج از رکود برخی فروشندگان که در شرایط فعلی حاضرند مسکن خود را پایین تراز قیمت هم بفروشند درآن شرایط دیگرحاضر نشوند.

به گفته این مشاور املاک، 6 ماه دوم سال بهترین زمان برای خرید ملک است زیرا بازار به ثبات قیمت می رسد و خریداران علاوه بر حق انتخاب بیشتر ، می توانند با آرامش معامله خود را انجام دهند.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها